wilmablogghund

Alla inlägg under april 2018

Av Wilma Border collie - 23 april 2018 07:01

Nu kan jag berätta om helgen när matte var på rymmen. Faktiskt hade jag sån tur att jag slapp bo hos hundnappande fångvaktaren. Hon Sigrid och Mikko tog hand om mina katter och marsvinen.

   

Matte packade så hamnade jag i min bil, verkade alltså som jag skulle få följa med. Märkligt hon stannade vid busstationen och trodde hon glömt plånboken. Då kom bussen och ur bussen kom Ann Marie som via ett bananskal halkade in i min bil.

   

Åkte i ett par tusen mil och till slut var det stopp för fika till mej.

   

Matte upplyste sina FB vänner om att hon var på Arlanda terminal 5 alltså utlandsflyget. Men jag måste säja att det där Arlanda ser barrisigt ut.

   

Åkte i trehundratusen mil till jag sov mest.

   

Alltså det finns ingen som helst sanning i denna bild. Matte Vågar Vägra Ullared och bilden är sällsynt arrangerad. Hon påstår att för att stå på parkeringen i 3 minuter går det åt 4 rör Treo och 3 liter vin Vi var snabbt där ifrån.

   

Tjo ho!!!!!!!!! Mattes extremt välplanerade rymning har nåt sitt mål! Efter ett halvår av planerande så landade jag hos Terra!!!! Men var är hon? Vi har inte setts sen i september.

   

Hej Terra1 Hon blev så glad när jag kom. Första gången vi träffades var hon liten valp och trodde att jag var hennes mamma.

   

Jag äter av princip inte vita ben, men tillhör det Terra då kan jag snö ett.

   

Matte som absolut INTE fyllde år fick en massa paket..

   

En tröja med fina svampbilder.

   

Den här lampan har en speciell historia. Terras människor har en sån. Matte såg bild på den runt jul och började planera för att åka och stjäla den för handla en på det där hemska Ullared det skulle hon INTE. Men titta nu har hon fått en alldeles egen!!!!!

   

Detta är Trötter en av det vackraste Main cooner matte vet och han är stolt pappa till Kleptoman Leya.

   

Självklart hade jag ordnat presenter till Terra och hennes katter. Här ska Terra få en läcker puffad kycklingfot av Ann Marie.

   

Så kom Anders hem från sitt jobb. Trevligt för honom har jag inte heller sett sen i höstas. Tog med honom och matte och Terra på en promenad. Mycket skönt.

   

Madde och kollade på Facebook och hade mycket skoj. Matte hade nämligen påstått att hon var i Paris vid Eiffeltornet och letade vegetariskt restaurang.

   

Jo hon hittade en sån i det där Halland istället. Inte lätt med ett lokalsinne som enbart fungerar i skogen. Fast det är nog ingen större skillnad på Paris och Rolfstorp. I alla fall var det supergod mat.

   

Människorna åt och åt och pratade massor med tråk.

   

Sen skulle Madde och Ann Marie bada i nån underlig badbalja. Såg skumt ut jag föredrar sjöar.

   

Trötter han kollade dofter från sin dotter och mina andra katter. Tydligen mycket information.

   

Så blev det lördag och morgon. Matte tog med mej och Terra på en morgonrunda. Fanns mycket spännande att kolla på.

   

Tillbaka så lekte vi massor i rastgården, hade väldigt skoj.

   

Sen blev vi inburade i Terras bur för nu skulle vi ut och åka.

   

Kom till nåt som Stättared 4 H gård. Tydligen så jobbar Madde där i bland. Ungefär nu så meddelade matte på Facebook att hon befann sej i Skottland. Lokalsinnet hade tydligen ballat ur totalt.

   

Fanns en vacker damm som vi tyvärr inte kunde bada i. Brukar visst vara tusentals grodor där, men de hade inte kommit än.

   

Jag och Terra vi kollade en massa intressanta hundsaker.

   

Men nu blir det synnerligen otrevligt. Det står hundätande hästmonster där, tänk om de tänker sätta monstertänderna i mej+

   

Gick in och tittade i ett hus. Hittade en massa små söta kycklingar.

   

Detta är en get, jag har aldrig träffat nån get men vi nosade på varandra genom brädorna. Insåg att getter äter inte hundar.

   

Ute så kom det en gris med små söta grisvalpar. Grisar är också ofarliga.

Sen skulle vi åka vidare igen.

   

Hej Barbro! Dej har jag aldrig träffat, men jag vet att hon läser min blogg. Alltid trevligt att träffa nya människor.

   

Hemma hos henne bor Nizze som också är Maine coon från Anders och Madde.

   

Så bor Kizze där samma ras han.

   

Ute träffade jag hennes Schäfer Frazze. Han blev så glad att han bara kastade sej fram och hoppade och snurrade.

   

Sen åkte vi vidare för nu skulle det göras nåt. Hamnade på ett väldigt vackert ställe.

   

Detta var människorna ute efter. Ramslök fanns hur mycket som helst ni ser ju mattan och det är en yttepyttebit av allt.

   

Umgicks lite med Frazze igen, men han var så våldsam och skällde så mycket att jag bestämde mej för att hålla lite avstånd.

   

Jaha det plockas och plockas och plockas. Jag vandrade runt som koppelfånge.

   

Madde plockade massor, matte plockade och Ann Marie plockade.

   

Fanns en alldeles jättelik sjö där också men det lyckades jag aldrig komma till.

   

Matte fick minsann present av Barbro också vin med väldigt passande namn. Undrar om hon blir smart när hon dricker det?

   

Så satte det en söt älg som läser en vegetarisk kokbok på paketet också.

   

Tillbaka hemma hos Terra så lekte vi en massa medan Musse övervakade oss.

   

Terra har minsann en säng. Jag låg väldigt bra i den, fast matte påstår att om jag skulle få en sån så skulle jag troligen inte använda den.

   

Anders han grillade och hade pannlampa för att se vad han gjorde.

 


På den här bilden är det Ramslöksost och nedanför Ramslössmör, gjort av lite av det som människorna plockade. Supergott var det enligt dom.

   

Middag och alla käkar en massa god mat igen.

   

Ann Marie försökte hålla tal för hon som vägrar fylla år. Hur som helst så finns det ytterligare en present till matte. Men nån som heter Postmord håller hårt på det paketet. Ska visa när det kommer, har en otroligt passande text.

   

Så blev det söndag. Jag började med att prata en del med Trötter. Måste vara artig mot Leyas pappa.

   

Sen lekte jag och Terra massor. För vi har hört att nu tar det tills september innan vi ses igen.

   

Innan vi skulle åka så käkades det en del mat. Tar tydligen på krafterna att vara människa och åka i flera tusen mil.

   

Jaha nu är den skoj helgen slut och jag ska resa i alla tusentals mil hem igen.

   

Kom hem och där fanns det ett paket till matte från Sigridmatte alla hundarna och katten Nisse.

   

Ännu en perfekt present. Lakan med alldeles rätt motiv för matte.

Alltså mattes idé om att rymma var faktiskt alldeles perfekt för jag har haft en alldeles väldigt bra helg. Matte säjer att hennes också var superbra.

I kväll återkommer min blogg som vanligt.








Av Wilma Border collie - 19 april 2018 18:03

Jodå här roar jag mej varenda dag just nu.

Hämtade upp Sigrid och hon hade sin matte och Mikko i släptåg idag också. Nu skulle vi hitta på nåt igen.

   

Hm, märkligt brukar faktiskt inte åka bil till Dunkvägen. Men jag och Mikko hittade en massa spännande dofter och dessutom är även detta ett alldeles nytt område för honom.

   

Sprang en massa ute på den stora ängen. Men redan då var det varmt så vi tog det lite lugnare idag.

   

Sigrid tål absolut inte värme så hon la sej och svalkade magen flera gånger.

   

Kollade av en del i skogen. Lärde Mikko att det kan växa ost även på gamla fallna träd. Han har verkligen mycket att lära sej.

   

Jag testade att balansera på trädet. Gick utmärkt. Bra övning detta både för muskler och balanssinne.

   

Kollade mer av skogen och visade Mikko en massa intressanta saker som vi har i den. Bra för honom att känna till.

   

Fast han letade mest ost på alla fallna trädstammar som han kunde hitta.

   

Så kollade han om Räv ville umgås, men Räv var lika asocial som alltid. Inte kom den upp ur grytet för att hälsa inte.

   

Puh, det blev hett,. Tur att det finns gott lervatten att dricka och svalka tassarna i. Ser ni hur Mikko är nära mej? Han har utsett mej till sin stora idol. Är nog bara för att jag lär honom en massa skoj saker.

   

Hamnade i bilen och nu åkte vi till Ossys dagis. Ingen Ossy hemma och matte skulle bara lämna nåt där som Ossyhusse ska ha.

   

Men då dök Rick och Inez upp. Självklart inga ägare inom synhåll. Kunde ha blivit väldigt dyrt för dom eftersom de hoppade på min bil. Tror de hörde Sigrid och Mikko och Sigridmatte satt i telefonkö så hon kunde inte säja till. Nu hade de tur att det inte blev repad lack. Lacka om bil för att hundar utan uppsikt repat ner den det bli dyrt det.

   

Åkte vidare igen och matte konstaterade att Pelles AC fungerar utmärkt. Vi hamnade minsann vi våran allra bästa Grisöronaffär och Magnus som äger den stod utanför och tog emot oss.

   

Nu ska jag shoppa loss. Behöver fortfarande ett eget bankkonto så jag kan bestämma vad som ska handlas.

   

Mikko har aldrig varit i Grisöronaffären. Han hittade hur mycket bra som helst att handla, pipande leksaker var hans stora intresse.

   

Jag kollade av matsortimentet också. Tänkte att matte kanske skulle begripa att jag faktiskt behöver mat ibland.

   

Så nu har jag shoppat klart och blir belönad med smarrigt godis.

   

Jodå Sigrid och Mikko fick också. Verkligen lönade att handla där.

   

SUCK handlade ni upp hela ICA eller????? Vi har passat bilen i evigheter, fast enligt matte var det inte alls lång stund.

Lämnade hem de andra, åkte hem till mej.

   

Drabbades av passa huset för Rottis Helga behövde komma ut. Matte trodde hon skulle ta en fin bild på Helga bland alla blommor. Inte alltid det går som planerat inte.

   

Ute på eftermiddagsrunda. Perfekt öppen dörr alltså är det meningen att jag ska in.

   

Jodå jag fick välbehövligt godis av Susanne.

Nu är det så här. Bloggtystnad kommer att råda några dagar.

Matte tänker rymma i morgon för att slippa den där födelsedagen som inte existerar i år. Har sett hur hon packat en massa saker, pratar om pass och annat underligt.

Jag vet inte om mitt pass är packat så jag får följa med. Försöker kolla vad hon egentligen packar. Misstänker att det kanske blir så illa att jag får bo hos den hundnappande fångvaktaren Sigridmatte.

Vad som än händer så kommer jag inte att komma åt dator så jag kan blogga.

Men jag återkommer när matte är tillbaka från sin rymning oavsett om jag får följa med eller ej så lär jag nog ha en del att berätta då. Har hört att det bara gäller helgen så håll ut.

Av Wilma Border collie - 18 april 2018 18:08

Blev ytterligare en sån där superbra dag.

När det var dags för skogen så användes Pelle för nu skulle vi åka nånstans. Hämtade Sigrid som hade både Mikko och sin matte med sej.

   

Bra, vi har hamnat vid Bombmurkelskogen, den brukar alltid innebära en massa trevliga saker.

   

Började med att leka en del. Jag och Sigrid hade på känn att vi nog inte skulle ha tid med så väldigt mycket lek sen.

   

Mikko hade massor att undersöka. Han är inte van vid det liv som jag och Sigrid lever med ständigt olika skogar och en massa saker att göra hela tiden.

   

Men nu ska vi jobba som svamphundar. Här växer de där fridlysta och sällsynta Bombmurklorna. Lika bra att visa Mikko vad vi kan.

   

Ja ni ser ju. Detta är en Bombmurkla och bredvid är min nos. Bombhundsjobb på hög nivå detta.

   

Matte kan aldrig nånsin låta bli att låta andra hundar prova detta med svampsök. Mikko fick lukta och han fattade snabbt att om han gjorde det kom den eftertraktade osttuben fram.

   

Sigridmatte hjälpte till att räkna alla Bombmurklor. Matte håller reda på antalet eftersom hon rapporterar dom på nån sida sen.

   

Visst är de fina Bombmurklorna? Ser nästan ut som chokladbakelser enligt matte. Bryr mej inte bara jag får lön för jobbet så är det strunt samma hur svamparna ser ut.

   

Här har jag jobbat igen. Trevligt detta att svamphundsjobbet verkar komma igång på allvar nu.

   

Sigrid är lika duktig hon. Jobbade bra med svampsöket.

   

Lika bra att kolla mera. För sen vi var här för några veckor sen så har det faktiskt fötts flera.

   

Jodå Sigridmatte lyckades hitta med hjälp av Sigrid och Mikko. Förra gången fanns det 26 stycken i dag var de 47.

   

Som sagt Mikko kan nog bli en duktig svamphund om han får vara i skogen och träna. Han gillade verkligen detta med svamp och få belöning.

   

Sen skulle vi göra nåt annat. Bara det att jag fick träna på att markera mitt fullkomligt onödiga koppel. Det hade matte lyckats tappa., kunde ha legat kvar där i skogen om jag fått bestämma.

   

Jaha så blev vi fångar alla tre och matte försvann och var borta ganska länge. Hon kom tillbaka och jag och Sigrid var fullt inställda på att genast gå och kolla det hon hade gjort.

   

Nähä, vi skulle tillbaka en bit i skogen. Visade sej att det var fikadags. Jag och Mikko berättade för Sigridmatte att vi faktiskt var väldigt fikasugna.

   

Här har vi slitit hårt som Bombhundar och med en massa annat. Vi borde ha fått minst varsin bulle, men icke. Vi fick minsann leta bullsmulor! Dags att ringa hundombudsmannen.

   

Nu så är det dags. Jag och Sigrid vi drog som avlöningar, för matte hade skvätt blod och sånt är bland det roligaste vi vet.

   

Mikko han har aldrig spårat, men fattade snabbt att följa bloddoften. Han är så otroligt duktig.

   

Jo han hittade fram till slutet av sitt spår som var kortare och enklare än det jag och Sigrid hade. Fanns korv där till honom.

   

När jag var klar med mitt så gick jag och kollade Mikkos spår. Men kom inte över hans korv för den hade han gjort slut på.

   

Mikko han tyckte att det var så otroligt skoj med spår att han fortsatte leta. Trodde säkert att det fanns fler.

   

Sigrid kollade också hans spår. Vi tänkte att eftersom han aldrig gjort detta så kanske han missat nåt. Men Mikko är en smart hund så det fanns inget kvar till oss.

   

Kopplade av med lite gemensam pinnlek. Visst vi var trötta efter allt jobb med Bombmurklorna och spåren men lek är alltid skoj.

   

Jag hade mycket roligt med en pinne en stund, men sen tog tröttheten överhanden.

   

Slut för idag vi ska till bilen. Men vem kan motstå utsökt gott lervatten? Inte vi i alla fall.

När jag kom hem så somnade jag gott. Antar att Mikko var medvetslös hemma hos Sigrid. Han är inte alls van vid såna här dagar med en massa skoj saker.

I morgon så händer det visst nåt annat trevligt och sen väntar några dagar i ovisshet.

Av Wilma Border collie - 17 april 2018 18:21

I dag skulle det bli nåt roligt sa matte. Antog att jag och Sigrid skulle åka iväg med min bil och kolla nån av våra okollade skogar. Nähä, när det var dags att hämta Sigrid så var det inte alls frågan om att åka bil.

   

Mötte Sigrid på gatan och hon hade minsann både sin matte och en ny kompis med sej. Han ska vara några dagar hos Sigrid för lite avkoppling och nu skulle han följa med oss.

   

Nu ska vi gå och göra nåt jag, Sigrid och Mikko. Jag har bara träffat honom en gång för länge sen en snabbis hemma hos Sigrid men nu ska vi roa oss.

   

Hamnade vid sjön. Mikko är en skoj kompis, han springer jättesnabbt och vi lekte massor.

   

Testade inkallning med honom. Superduktig så inte behövde han vara koppelfånge inte.

   

Dessutom insåg han att duktiga hundar de får minsann ost och sån var det godaste han hade ätit.

   

Titta så underbart! Iseländet har dött!!!!!!! Våran sjö har öppet vatten, nu är det badsäsong igen.

   

Lärde Mikko att det lönar sej att hoppa upp på bordet för då blir det ost eller nåt annat smarrigt.

   

Mikko provade sjön men nöjde sej med ett snabbt tassdopp bara. Hörde att han tyckte att det var lite kallt i vattnet.

   

Ja, ja jag kommer. Men det är mitt viktiga jobb att kolla alla bryggor. Inte för att jag riktigt vet vad det är jag ska kolla men jag måste inspektera alla jag hittar.

   

Vi lekte mer. Mikko är en mycket trevlig kompis, hade massor med skoj.

   

Hoppsan här ligger iseländet kvar och vi hamnade i koppel Fast jag var bara tvungen att prova isen. Vadå den höll, men enligt människorna hade vi ingenting på den att göra.

   

Gick och tittade efter Ossy men han var inte i närheten. Träffar säkert honom nån annan dag.

   

Mikko har aldrig hittat ett ostträd. Han blev alldeles till sej när han fattade att det växer ost på träd.

   

Vi jobbade med det där trädet alla tre så det finns inga spår kvar av nån ost inte.

   

Passade på att visa Mikko att det lönar sej att klättra på de gamla stockarna också. Han har massor att lära sej och jag och Sigrid delar gärna med oss av våra kunskaper.

   

Men Mikko han trodde att det nog växte ost på alla träd. För han kollade massor, men de blommade inte med ost.

   

Sigrid visade att det lönar sej att balansera på stubbar också. Alltså man kan använda skogen till hur mycket skoj som helst.

   

Leta godis i pistmaskinen var också en ny erfarenhet. Okej pistmaskiner är visst inte så vanligt förekommande.

   

Äsch! Jag är för stor! Mikko och Sigrid kom minsann åt godiset som trillat under men jag kunde ine krypa in där.

   

Sprang en massa i skidbacken också. Skoj hade vi, men det märktes att Mikko började bli trött. Han är inte van vid så här mycket aktivitet och nya saker.

   

Jag hittade pinnen sen i går så jag fortsatte att rulla med den. Precis lika skoj idag.

   

Sen skulle vi gå hem. Först träffade vi Freya och Teddys matte på Heden. Berättade att vi är otroligt ensamma och aldrig nån som bryr sej om oss.

Sen passade vi Sigridmatte medan matte var i affären. Sigrid matte sanerade mej från en del av min gamla omoderna päls. Enligt matte har jag redan gjort mej av med päls så det räcker till flera hundar, men jag har massor kvar.

Sa hej då till Sigrid och Mikko. Tror att han somnade gott när han kom hem efter allt han uplevde.

Har hört talas om skoj saker i morgon också.

Av Wilma Border collie - 16 april 2018 18:21

Haft en hel del att pyssla med idag också.

Hämtade Sigrid och hörde att vi skulle åka till Eskilstuna. Med tur skulle det kanske innebära besök på vår privata köttbullerestaurang.

   

Verkar lovande detta. Alldeles rätt väg så det blir nog köttbullar.

   

ÄNTLIGEN!!!!! Har inte fått köttbullar på flera år så detta var verkligen välbehövligt.

   

Sigrid hon tog sin och placerade den på mattan. Trodde att hon fått totalt hjärnsläpp för hon brukar minsann kasta sej över dom. Fast när jag tänkte offra mej och äta upp den då tog hon den.

   

Jodå de andra passade minsann att äta. Köttbullar är gott, borde serveras såna väldigt ofta.

   

Matte skulle hjälpa sin mamma att byta gardiner. Jag funderade på att övervaka så det gick rätt till. Men kom på att gardinbyten är inget som intresserar mej så jag höll på att somna under ett bord istället. Sen var det mer mänskligt tråkprat och grejande. Passade bilen en stund medan matte och hennes mamma gjorde mer tråk. Skjutsade hem mattes mamma och sen skulle vi vidare.

   

Så hemma och vi ska röra på oss en stund. Bäst att kolla vad som hänt sen sist.

   

Jag spanade av från grillplatsen vid skidbacken. Såg inget spännande och inte fanns det några trevliga matrester heller.

   

Hörru ska vi leka en stund? Jo det blev en del lek för sånt hade vi ju inte tid med igår.

   

Fortsatte genom skogen. Fanns inget av värde där heller.

   

Nähä ingen Ossy vid hans dagis. Hade varit trevligt att kunna leka en stund med honom.

   

Men titta på sjön. Nu dör isen på allvar, när som helst kommer det att vara öppet vatten överallt. Visst det var skoj med isrejs i vintras men badsäsongen är mycket trevligare.

   

Kollade lite mer i skogen men vi hittade inget av värde nu heller.

   

När vi passerade skidbacken igen så hittade matte nycklar som säkert legat begravda i snön länge. Får se om det är nån som saknar dom.

   

Hm det ligger en massa saker i skidbacken. Bäst att kolla kan finnas nåt användbart.

   

Jag hittade en pinne. Hade mycket skoj med den. Bland annat gick det alldeles utmärkt att rulla med den i munnen.

   

Detta är jag och Pelle Peugeot som ni ser. Pelle har ägts av mattes mamma tills idag, hon har slutat köra bil på grund av sin yrsel bland annat. Men i dag blev den födelsedagspresent. Det säjs att matte fick den i födelsedagspresent. Men eftersom matte vägrar fylla år kan det inte vara hon som fått den. Dessutom är det en stund kvar till den där födelsedagen som inte inträffar. Jag fyllde ju nyss och jag firar faktiskt att jag fyller alltså måste det vara så att Pelle Peugeot numer är min. Passar perfekt eftersom han används för att köra mej och Sigrid till alla våra skogar och andra trevliga ställen. Alltså är jag numer bilägare, känns mycket bra.

Skjutsade hem Sigrid och hemma så drabbades jag av passa huset.

   

Rottis Helga behövde hjälp att komma ut en sväng. Kommer visst att inträffa flera dagar denna vecka. Jo jag kan stå ut med passa huset för stackars Helga ska inte behöva gå med bakbenen i kors hela dagen.

Resten av dagen har jag inte gjort så mycket, men i morgon hittar jag och Sigrid på nåt att fördriva tiden med. Hörde talas om nåt som låter trevligt.

Av Wilma Border collie - 15 april 2018 18:23

Ännu en bra dag i hundlivet.

När det var dags för skogsrunda så hamnade jag i bilen, sen åkte jag och hämtade Sigrid och hennes matte för de skulle med. Hörde att vi skulle fixa ett uppdrag.

   

Jaha Engelska skogen var det dags för. Tydligen skulle saker kollas där.

   

Jag och Sigrid hade tassarna överfulla med jobb. Kolla i skogen, kolla vägen och en massa annat. Det har alltid hänt massor när vi inte besökt våra skogar på ett tag.

     

Kunde jobba som svamphundar också. Dålig bild men bredvid min nos så syns en liten brun prick. Det är en nyfödd Stenmurkelvalp.

   

Sigrid visade självklart framtassarna hon också och markerade. Självklart blev det belöning i form av osttuben.

Trevligt detta att vi kan inleda vårt viktiga svamphundsjobb på allvar nu.

   

Tänk vad det är gott med bäckvatten. Kallt och friskt ibland med smak av diverse ruttna växtdelar som extra krydda. Vi drack i alla små bäckar vi hittade. Måste kolla så att kvaliteten är den allra bästa.

   

Det har minsann rört sej många olika djur här. Så många dofter att hålla reda på.

   

Nähä, fortfarande har inte våra engelska kompisar kommit. Men enligt matte så dröjer det inte alls länge nu innan det är dags.

   

Vidhåller att Chris hugger världens bästa ved. Den levererade minsann ost idag också. Tror det är ganska sällsynt att vedträn producerar ost till sugna hundar.

   

Sigridmatte gjorde en insats och rensade bort ogräs i en av odlingslådorna. Ska inte växa sånt där.

   

Idag skulle vi fortsätta genom skogen. ÄNTLIGEN har faktiskt inte gått där sen sent i höstas. Kunde jobba som svamphundar igen. Tränade på såna här Kotteskivlingar, små svampar som växer på begravda grankottar. Går att äta, men behövs mängder för att det ska räcka till en macka.

   

Vi har markerat och får självklart en massa beröm och belöning. Det är lönade att jobba som svamphundar.

   

Och alla ser väl Rådjuret på bilden? Nää inte det. Det ville inte vara med på bild och fick väldigt bråttom när vi kom.

   

Bäver hade jobbat hårt och mycket. Massor med björkar har han fällt.

   

Sigrid hon tänkte ta ett dopp i Bäversjön men det fick hon inte göra för människorna.

   

Jag spanade av sjön. Fortfarande lever isen fast den hade släppt i kanterna. Var koppelfånge av säkerhetsskäl.

   

Flotten mådde bra och det verkar inte som isen tänker dra i väg med den heller. Alltså var precis allt som det ska vara.

   

Vattnet i Bäversjön är lika gott som det i bäckar och pölar. Gillar detta att det finns vatten överallt numer.

   

Så var det den där lilla detaljen med att aldrig få mat hemma. Det går faktiskt att livnära sej på näver från ett av Bävers björkoffer. Stillar i alla fall en del hunger.

   

Det var en gång en svamp. Numer nåt obestämbart ruttet som matte hittade. Troligen nån gammal riska.

   

Tillbaka vid huset och nu ska vi fika Skogsfika är alltid trevligt.

   

Jag och Sigrid som inte dricker kaffe vi hittade en massa blodpudding bland löven. Undrar hur den kommit dit medan vi var vid sjön?

   

Årets första mygga var vaken också. Tror den överlevde fast den kröp på Sigridmatte.

   

Vad har du i påsen? Tänkte att det kanske var nåt smarrigt godis till behövande hundar, men den turen hade jag inte.

   

Detta är min begagnade päls sen jag gjorde mej av med pälsen i höstas. Numer är den polisonger på  Skrämma Bort Vilda Grisarna Gubben. Kan hända att fåglarna tar hand om den til sina bon. För övrigt jobbar jag på att göra mej av med vinterpälsen så det kommer att bli mycket päls framöver.

   

Jaha det skulle vara päls på den andra gubben också. Ja, ja den där gamla avlagda är inget jag behöver. Den känns väldigt omodern.

   

Skulle gå tillbaka till bilen. När vi passerade bäcken så hade Sigrid planer på bad. Hon fick inte bada i strömmande vatten.

   

Av Wilma Border collie - 14 april 2018 18:31

Så var det lördag igen. Som ni vet veckans allra bästa dag.

Fick vänta i massor med evigheter innan matte behagade bli klar så jag kom iväg. Hon borde lära sej att det är bråttom på lördagar.

   

Så där efter att ha släpat på stoppklossen är jag äntligen på fria tassar så nu ska jag leta reda på min bästa Ossy.

   

Jodå jag hittade honom. Vi hade inte setts sen igår vilken är alldeles för lång tid.

   

Självklart så lekte vi en massa. Bra detta att kunna leka på tu man tass innan alla andra kommer.

   

Gick in en sväng till Ossy och hans husse bjöd minsann oss på godis. Behövs energi för att orka mingla runt med alla andra sen.

   

Jo om ni inte visste det så älskar jag och Ossy varandra. Alltså låg vi på golvet och kramades.

   

Snälla Ossyhusse klia mera, detta var väldigt skönt. Du vet det är aldrig nån som kliar på mej.

   

Gick tillbaka ut och det hade kommit flera hundar. Trevligt detta att det kommer så många varje gång.

   

Blev självklart en massa lek. Det är så skoj detta att vara många och umgås.

   

Jag gjorde en insats och var lite människosocial också. Tänkte att även människor kan behöva lite hundligt umgänge ibland.

   

Hittade Rick och hade ett intressant samtal med honom. Men vad vi pratade om det stannar mellan oss.

   

Nu kommer det nån mer hund. Eftersom vi är artiga hundar så springer vi alltid och möter. Gammal eller ny bekantskap spelar ingen roll alla ska känna sej välkomna.

   

Det var ju han Tollaren som kom. I vanlig ordning har matte glömt namnet fast hon egentligen vet vad han heter, Människor är tydligen dementa av naturen.

   

Många var vi idag också. Människorna försökte räkna men lyckades nog aldrig ordentligt men 20-22 stycken tror dom. Vi hundar bryr oss inte om antalet, huvudsaken är att ha skoj tillsammans.

   

Några människor hade fika med sej. Försök fika utan att dela med sej. Det är bara att glömma. Finns alltid svältande hundar som behöver nåt att tugga på.

   

Fast det fungerade bra att be matte ta fram osttuben också.

   

Jag insåg att Peggymatte nog kände sej lite ensam och övergiven så jag umgicks med henne en stund.

   

Peggy hon var upptagen med att prova gungbrädan. Faktiskt en skoj sak det där.

   

Behövde svalka mej för det blev väldigt varmt idag. Gammalt gräs svalkar inte lika bra som snö men fick duga.

   

Peggy och Ossy tog hand om Ossyhusse en stund. Tydligen behövde han också uppmärksamhet.

   

Blev mer lek innan det var dags att skiljas åt för idag. Tiden gick som vanligt alldeles för fort.

   

Passerade skidbacken på väg hem så jag passade på att svalka mej med ordentliga snörull.

Gick hem, åt lite och somnade.

Sen knackade det på min dörr. Där stod Sigrid med vidhängande matte och frågade om jag ville hänga med ut.

   

Så klart jag ville för Sigrid hade dessutom missat hundträffen. Alltså skulle vi gå och göra nåt.

   

Leka vid sjön är alltid trevligt. Bäst att passa på innan människornas badsäsong börjar.

   

Det tar sej, ännu mer is har dött sen i går och Sigrid provade att dricka på ett ställe. Sjövatten är gott.

   

I dag passade det till och med att doppa tassarna i vattnet. Jag badade lite jag också. Mycket skönt.

   

Jo Sigridmatte, jag är hungrig och det där godiset du har i handen är väldigt gott. Fick det goda godiset.

   

Titta årets första vitsippor! Nu är det nog riktig vår.

Följde med hem till Sigrid och fikade. Men det var så varmt att det var bäst att ligga i skuggan och slappa.

Hörde talas om en plan inför i morgon som låter alldeles utmärkt.

Av Wilma Border collie - 13 april 2018 18:22

I går kväll så övervakade jag när Pelle Peugeot skulle få divrese hjälp av Rottis Helgas supersnälle husse.

   

Här är det sommarskor på gång, dessutom två sprillans nya efterso.

   

Var minsann inte bara jag som övervakade. Rottis Helga hade superkoll från sitt håll att hennes husse bilveterinären gjorde allt rätt.

   

Var nån slags oljedialys också. Nu är Pelle redo för att frakta mej och Sigrid till alla våra viktiga skogar och andra trevliga ställen.

Så blev det idag, först hade matte nån plan men den ska utföras nån annan dag.

   

Hämtade i alla fall Sigrid och vi började med en del trevlig lek vid sjön.


Gick till hundbadet. Trodde att Sigrid skulle inleda sin badsäsong nu, men hon nöjde sej med att dricka.

   

Jag badade i alla fall. Så skönt med svalt vatten runt benen.

   

Isen är alldeles kolsvart så den dör nog när som helst nu. Bra för alla våra sjöar behöver bli badbara och vi ska inte behöva drabbas av onödiga koppel vid dom.

   

Efter att ha lekt lite mer så skulle vi gå vidare. Hade mer saker att göra enligt matte.

   

Vid skidbacken så ägnade vi mycket tid åt kompisrull i snön. Mycket trevligt att kunna rulla tillsammans. Lekte en del där också.

   

Jaha och här ska vi sitta ensamma och övergivna. Har minsann hört hur hundar lämnas bundna vid träd i skogen och hittas utsvultna efter evigheter.

   

Matte försvann utom synhåll ihop med detta. Av henne döpt till snuskflaskan.

   

Vi blev inte övergivna hon kom tillbaka. Men släpp oss! Vi vet vad du har gjort och vi vill spåra nu!!!!! Fick inte vår vilja igenom.

   

Hörru Ekorre du kan väl komma ner och prata med mej? Varför är ni alltid så asociala? Ekorren vägrade svara på varför den inte vill umgås.

   

Vi tänkte prova om den här stora krukan skulle ge godis igen. Men då hördes ett bekant billjud.

   

Hej Ossy, ska jag äta upp dej? Ingen fara vi lekte bara. Sigrid hon slängde sej in i Ossys bil och kollade noga igenom den.

   

Men sen kom hon ut och var med oss. Ossyhusse skulle jobba så vi skulle se till att Ossy kom till sitt dagis när vi var klara med vårt.

   

Jag hittade en pinne. Eftersom jag vet att Ossy gillar såna så retades jag ordentligt. Mycket skoj.

   

Bestämde att vi skulle gå och hitta på nåt en stund. Hörde att matte pratade om att Ossy skulle få hänga med och göra nåt han gillar.

   

Som vanligt, Ossy ligger och ser ut som en levande lövhög. Jag bad honom resa på sej så vi kunde fortsätta ha skoj.

   

Jodå det blev en massa mer skoj lek. Vi har alltid väldigt trevligt.

   

Nu ska vi gå och göra det där superskoj. Ossy hade tur som kom så han kan hänga med på det.

   

Matte frågade Ossy om han skulle spåra och det var nosen i backen direkt. Han älskar sånt här.

   

Tänk det var alldeles fullt med utspridd blodpudding när vi kom till slutet. Finns inte minsta lilla smula kvar.

   

Ossy han är så tänd på detta med spår att han gick det tre gånger. Tro han trodde att det skulle växa upp ny blodpudding vilket det inte gjorde.

   

Men lägg av! Jag har ju sagt att det inte lönar sej att spåra flera gånger, kom hit och gör nåt annat.

   

Kom igen! Vi kan leka istället.

   

Vi hade dragkamp om en pinne. Mycket trevligt.

   

Äsch! Ossy vann eller jag var artig och lät honom vinna.

   

Sigrid hon hade span på nåt i skogen. Det är en annan hund där borta.

   

Det var Rick som var ute och rastade sin matte. Vi umgicks självklart med honom också.

   

Men Ossy skärp dej! Rick är för sjutton en hane som saknar vissa kroppsdelar.

   

Sen lekte vi allihop en stund, skoj var det.

   

Ossy bad om sitt ben och Rick gick i väg med sin matte och jag och Sigrid åt ett annat håll.

   

Pust det har blivit varmt, alltså passade jag på att svalka mej på snön en stund.

   

Men vad är detta? Helt plötsligt är det en hund för mycket. Ossy hade käkat upp benet och ville fortsätta hänga med oss.

   

Lekte en stund till, bäst att passa på.

   

Men sen insåg Ossy att han skulle gå till sitt dagis för vi skulle hem. Djupt deprimerad Ossy vandrade iväg.

   

Det tar på krafterna att jobba med nosen och leka en massa. Sigrid somnade direkt hon kom hem.

Jag gick hem och somnade gott jag också.

Gick på eftermiddagsrunda och drabbades av ett fruktansvärt trauma!!!!!!

Så Sigrid på långt håll, hade jag inte varit koppelfånge hade jag dragit och matte hade ingen mobil med sej så inte kunde hon ringa heller. Alltså missade vi umgänge. Hemskt det var ju flera timmar sen sist!!!

Fast jag träffade Beagle Mimmi och umgicks en hel del med henne.

I morgon är det lördag och då………………………….

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards