wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 15 april 2018

Inspektionsrunda

Av Wilma Border collie - 15 april 2018 18:23

Ännu en bra dag i hundlivet.

När det var dags för skogsrunda så hamnade jag i bilen, sen åkte jag och hämtade Sigrid och hennes matte för de skulle med. Hörde att vi skulle fixa ett uppdrag.

   

Jaha Engelska skogen var det dags för. Tydligen skulle saker kollas där.

   

Jag och Sigrid hade tassarna överfulla med jobb. Kolla i skogen, kolla vägen och en massa annat. Det har alltid hänt massor när vi inte besökt våra skogar på ett tag.

     

Kunde jobba som svamphundar också. Dålig bild men bredvid min nos så syns en liten brun prick. Det är en nyfödd Stenmurkelvalp.

   

Sigrid visade självklart framtassarna hon också och markerade. Självklart blev det belöning i form av osttuben.

Trevligt detta att vi kan inleda vårt viktiga svamphundsjobb på allvar nu.

   

Tänk vad det är gott med bäckvatten. Kallt och friskt ibland med smak av diverse ruttna växtdelar som extra krydda. Vi drack i alla små bäckar vi hittade. Måste kolla så att kvaliteten är den allra bästa.

   

Det har minsann rört sej många olika djur här. Så många dofter att hålla reda på.

   

Nähä, fortfarande har inte våra engelska kompisar kommit. Men enligt matte så dröjer det inte alls länge nu innan det är dags.

   

Vidhåller att Chris hugger världens bästa ved. Den levererade minsann ost idag också. Tror det är ganska sällsynt att vedträn producerar ost till sugna hundar.

   

Sigridmatte gjorde en insats och rensade bort ogräs i en av odlingslådorna. Ska inte växa sånt där.

   

Idag skulle vi fortsätta genom skogen. ÄNTLIGEN har faktiskt inte gått där sen sent i höstas. Kunde jobba som svamphundar igen. Tränade på såna här Kotteskivlingar, små svampar som växer på begravda grankottar. Går att äta, men behövs mängder för att det ska räcka till en macka.

   

Vi har markerat och får självklart en massa beröm och belöning. Det är lönade att jobba som svamphundar.

   

Och alla ser väl Rådjuret på bilden? Nää inte det. Det ville inte vara med på bild och fick väldigt bråttom när vi kom.

   

Bäver hade jobbat hårt och mycket. Massor med björkar har han fällt.

   

Sigrid hon tänkte ta ett dopp i Bäversjön men det fick hon inte göra för människorna.

   

Jag spanade av sjön. Fortfarande lever isen fast den hade släppt i kanterna. Var koppelfånge av säkerhetsskäl.

   

Flotten mådde bra och det verkar inte som isen tänker dra i väg med den heller. Alltså var precis allt som det ska vara.

   

Vattnet i Bäversjön är lika gott som det i bäckar och pölar. Gillar detta att det finns vatten överallt numer.

   

Så var det den där lilla detaljen med att aldrig få mat hemma. Det går faktiskt att livnära sej på näver från ett av Bävers björkoffer. Stillar i alla fall en del hunger.

   

Det var en gång en svamp. Numer nåt obestämbart ruttet som matte hittade. Troligen nån gammal riska.

   

Tillbaka vid huset och nu ska vi fika Skogsfika är alltid trevligt.

   

Jag och Sigrid som inte dricker kaffe vi hittade en massa blodpudding bland löven. Undrar hur den kommit dit medan vi var vid sjön?

   

Årets första mygga var vaken också. Tror den överlevde fast den kröp på Sigridmatte.

   

Vad har du i påsen? Tänkte att det kanske var nåt smarrigt godis till behövande hundar, men den turen hade jag inte.

   

Detta är min begagnade päls sen jag gjorde mej av med pälsen i höstas. Numer är den polisonger på  Skrämma Bort Vilda Grisarna Gubben. Kan hända att fåglarna tar hand om den til sina bon. För övrigt jobbar jag på att göra mej av med vinterpälsen så det kommer att bli mycket päls framöver.

   

Jaha det skulle vara päls på den andra gubben också. Ja, ja den där gamla avlagda är inget jag behöver. Den känns väldigt omodern.

   

Skulle gå tillbaka till bilen. När vi passerade bäcken så hade Sigrid planer på bad. Hon fick inte bada i strömmande vatten.

   

 
 
Ingen bild

Reidun sandvik

20 april 2018 05:58

Hej.
Fick din text men av nån anledning gick det inte att sända. Är på Messenger så förstår inte vad som hänt där heller. Har skickat en invite se om det fungerar.
Ja vi kommer den 29/4, längtar nu. Är det är en del snö kvar i backen.
Tage sa att mössen har besökt oss inomhus.dragit ner alla kryddburkar på golvet och bitit av plast locken !!!
Tack för att ni tittar till torpet och håller grisarna borta 😘 från trädgården. Pälsen skrämmer dom nog.
Vi ses snart . Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards