wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 31 maj 2017

Bra skogsrunda och present

Av Wilma Border collie - 31 maj 2017 17:47

Bra dag igen. Min bil användes när Sigrid skulle hämtas. Fast vi inledde med en stillsam protest.

Visade sej att hundnapparen Sigridmatte skulle följa med oss till skogen. Alltså kastade sej Sigrid

in och i knäet på matte sen hjälptes vi åt och försökte ockupera passagerarsätet. Hade ingen som

helst framgång tyvärr.

 

Aha, trevligt återigen en skog som det var ett tag sen vi besökte. Här går den där Sörmlandsledsetappen som

matte och Sigge skötte i hundra år.

 

Sigrid som aldrig får nån mat hemma kastade sej över det utsökta gräset och lekte kossa.

 

Ni ser oss va? Vi letar faktiskt efter vattnet som brukar finnas här bland buskarna. Fanns inget vatten bara 

torrt.

 

Det händer, även om det är extremt sällsynt att matte ser saker. Som här ett gäng rådjur ute på fältet.

 

Storviltjägaren var inte lika uppmärksam som matte men här är hennea matte på väg för att göra Sigrid

till koppelfånge en liten stund. Hade nog inte alls behövts för rådjuren försvann snabbt.

 

Märkliga nya pilar hade dykt upp på leden. Har inte ett dugg med den att göra så matte pratade med våran

chef om dom.

 

Nog för att det regnat lite men inte har det kommit vatten där det ska finnas inte. Där jag ligger ska det vara

mycket vatten, men självklart fortfarande alldels uttorkat.

 

Någon har minsann tappat ett gammalt märgben i skogen. Funderade på om jag skulle ta det men nä jag har

ett helt gäng tomma hemma.

 

Sigrid som älskar tomma märgben (särskilt de som jag tömt) kollade också men lät det ligga. Vi har tassarna

fulla med så mycket annat när vi är i skogen.

 

Blev en massa inkallningar för Sigrid eftersom det var en del Storviltjägare/fjortis i dag också. För det mesta 

var hon väldigt duktig och kom direkt.

 

Är man duktig så kommer det självklart belöning.

 

Den här skylten är märklig. Mitt ute i skogen så står det att vattnet är avstängt på grund av reparation. Det

är en långvarig reparation eftersom det suttit i flera år.

 

Lite regn då vaknar sniglarna, men det var ovanligt få sniglar. Behövs nog mer för att få fart på dom.

 

Detta är nog årets sista Stenmurkla och inte mådde den bra heller.

 

Titta! Det finns faktiskt en enstaka liten vattenpöl, fast det lär försvinna ner i marken snabbt.

 

Så var det hon med storhetsvansinnet. Allra stösta pinnen trodde Sigrid att hon skulle ha. Gick inget bra hon

orkade inte med den.

 

Ska jag behöva vänta länge till på er? Sigrid sliter med pinnen och människorna går i lusfart.

 

Matte hade siktat svamp. Sån här Hagtornsrost som växer på enar. I dessa ökentider ska man vara glad för

det lilla.

 

Jaha det doftar underbart här. Har du möjligen rullat färdigt snart Sigrid  så jag också får prova?

 

Mmmmm det var mycket trevligt att rulla här fast jag höll inte på lika länge som Sigrid.

 

Sigrid hon gnuggade verkligen in pälsen så hon blev nästan svart istället. Och ja hon ser inte ut som hon brukar.

Hon skulle friseras igår men det som skulle vara kvar togs bort och på kroppen blev det kvar.

 

En ytterst liten vattenpöl igen. Denna fanns där det är berg så det var lika bra att dricka upp den.

 

Så doftar det gott igen och jag får snällt vänta på min tur. Fick vänta länge eftersom Sigrid håller på länge.

 

Jo det var okej men jag gjorde en snabb och effektiv rullning bara.

 

Vi är så duktiga så duktiga. Detta är en svamp som heter Fjällticka, nån sån har varken jag eller Sigrid sett

förut. Men vi markerade den båda två och fick mängder med beröm. Extra skoj att nu fick Sigridmatte se hur

det går till och att Sigrid är så duktig på att markera svampar.

 

Kollade av det där torpet där mattes farfar föddes nångång på 1800 talet. Jag funderade på en runda inne

men det gick inte.

 

Gick alldeles utmärkt att rejsa runt på gräsmattan en stund. Vi var ju tvugna att fira vår framgång med

svampen.

 

Paradiset för storviltjägaren. Här doftade det en hel del av Hälge, men nån Hälge fanns inte i närheten.

 

Körde lite balansövningar på ett träd som tröttnat på livet, man kan utnyttja naturen till mycket skoj saker.

 

Äsch, vi är på väg mot bilen igen. Ska det verkligen vara nödvändigt? Visst vi har varit flera timmar i skogen

men kunde självklart ha stannat mycket längre. Men när vi kom till bilen så försökte det falla svampvatten.

Skjutsade hem Sigrid och hörde otrevliga saker. Tydligen så ska vi inte ses i morgon, vadå det är inte lördag

det är torsdag! Men nu blir det nån nyordning så vi ska umgås hela helgen.

 

Har varit på eftermiddagsrunda och matte behagade hämta paketet med min present. En ny aktivitetsgrej fick

jag.

När jag duttar på den där ljusa "tassen" så ploppar det ut godis. Mycket skoj.

 

Så hittade jag en lucka som gick att öppna och tänk där dolde det sej också godis. Kommer nog att ha mycket

skoj med den här. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards