wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 17 februari 2017

Ondsinta matte

Av Wilma Border collie - 17 februari 2017 17:56

Började hur bra som helst. Efter morgonrutinerna så hämtade jag Sigrid för att vi skulle fördriva

några timmar tillsammans.

 

Vi började med att hitta ett oprövat bord. Jodå vi fick belöning för utförd bordsprovning och Sigrid verkade

ha glömt fjortishumöret hemma.

 

Jag tänker inte gå nånstans, jag tänker sitta här och vänta på att Ekorre kommer ner från granen. Nån gång

måste det gå att träffa en social sån.

 

Samtidigt bakom ryggen på mej. Den lilla Pudelvalpen som jag och Sigrid träffat en gång tidigare dök upp.

Vet inte varför Sigrid ser alldeles galen ut.

 

Hade sällskap en bit och så provade vi vid sjön med att leka. Jag kollade valpen noga och vad hon tänkte göra.

Typ så hon inte skulle ge sej på Sigrid. Men de hade skoj.

 

Hon var helt ok så vi hade skoj en stund, men när man bara är 4 månader så får man inte busa hur mycket som 

helst. Valpen skulle gå till sitt hemma och jag ocj Sigrid skulle nån annanstans.

 

Jaha och där kom valparna från ingenstans och självklart rakt på Sigrid som INTE gillar dom. Dessutom har

de börjat se henne som sin privata leksak. Inga människor inom synhåll heller.


 

Slutade så här. Matte tog fram ett extra koppel och fångade dom. Försökte freda Sigrid och nu gällde det att

försöka hitta deras människor. Till slut så siktades Inez husse långt. långt bort så matte släppte fångarna som

efter viss tvekan stack åt rätt håll. De här två behöver lära sej inkallning och det ordentligt innan de får vara

lösa. En dag springer de till fel hund/människa/hamnar framför bil osv osv.

 

För övrigt var detta gamla koppel perfekt eftersom det har hakar i båda ändar. Om nu nån funderar så ja man

har laglig rätt att koppla hundar som springer lösa utan tillsyn.

 

Gick till Hasselskogen. Ingen fjortis just nu inte snygga inkallningar hela tiden. Men det gäller att träna,

träna och träna ännu mer.

 

Sigrid gillar höjder och vet att belöning väntar. Sån här aktivering är så enkel, när vi får uppgifter att göra

så behöver vi inte hitta på egna som kan bli väldigt tokiga.

 

Jag då? Ok jag var inte lika högt upp som Sigrid men hon är mindre och behöver nog komma högre upp.

Fick belöning jag också.

 

Mera inkallning var det och fortsatt perfekt uppförande från Sigrid fast det fanns en massa spår och det syntes

att Storviltjägaren lurade bakom ena örat.

Kollade en massa viktiga hundsaker eftersom vi inte har varit här på ett par veckor.

 

Skogsagility är skoj och perfekt träning för att bygga muskler. Jag har fått mycket såna under mina månader 

här med allt spring i skogen över stock och sten.

 

Hoppsan Sigrid det gick visst inte bra. Fast nytt försök och hon flög snyggt fram över stammarna.

 

Aj då Fjortis har vaknat. Trotsiga blicken och ena läppen lite uppdragen. 

 

Sigrid är döv och fullkomligt övertygad om att nu ska hon vara grythund och hälsa på hos Räv. Men vad hon

inte märkte var att matte överlistade henne och så var hon fånge. När Fjortis är aktiv så funkar ingenting

och då är det koppel som gäller. 

 

Tänker du komma med den där fångade fjortisen nån gång?

 

Viktiga sysslor i Sigrids värld, spåra och helst försöka dra iväg efter nåt förbjudet. Men det kunde hon glömma.

 

Har blivit fånge jag också eftersom vi är vid väg det det är en del trafik. Matte hon ägnade sej åt mycket

underliga saker. Stå och stirra i en myrstack och ta sjuttioelva bilder. Människor är knepiga.

 

Vårtecken. Matte hade fått syn på årets första myra och tog typ tusen bilder för att få nån som skulle vara

användbar.

 

Dags att gå hemåt. Hade vi vetat vad den där extrent ondsinta människan i andra änden av våra koppel 

planerade så hade vi rymt långt bort.

 

Detta är mitt ena bakben. Är väl inget fel på det eller? Tycker det ser ut precis som det ska.

 

Detta är en dålig bild på Sigrid som fått av sej täcket. Finns väl inget fel på hennes ben eller? Bara det att

matte släpade in henne i tortyrkammaren. Jag låg i Sigrids hall och led med henne som tvingades utstå en

massa äckligt duschvatten. Var en MYCKET sur och förnedrad Sigrid som kom ut där ifrån. Mattes usla ursäkt 

var att Sigridmatte nog inte ville ha hela hemmet fullt med lera.

Gick hem till mej och den ondsinta torteraren hade inte fått nog. Jag släpades också till tortyrkammaren

för att utsättas för samma hemska behandling. Jag passade faktiskt bra i lerfärgad päls.

Nu är det sån där tråkhelg alltså ingen Sigrid på två dagar men jag får väl stå ut.


 
 
Eva H

Eva H

17 februari 2017 19:13

Underbar min på fjortisen!
Fast just den minen kan reta gallfeber på vilken matte som helst då...

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Kasper

Kasper

17 februari 2017 20:07

Ruskigt med dom där lösa valparna!!
IDAG FICK VI ETT BREV!!
TACK, TACK, TACK!
I morgon ska vi ta med oss innehållet ut, matte tänker prova i snåren nedanför tomten och en bit åt väster, för där finns ingen väg. Hon börjar med Grynet!!!
Hoppas innerligt att hon inte glömmer kameran!! Matten, alltså. :D

http://kasperian2.blogspot.se

 
Ludde

Ludde

18 februari 2017 08:59

Bra tänkt av matten att ha med ett extrakoppel... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

 
Tom

Tom

19 februari 2017 10:32

Vilken häftig bild på myran! Måste vara en bra kamera du har :)

http://www.hundgps.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards