wilmablogghund

Alla inlägg den 2 februari 2017

Av Wilma Border collie - 2 februari 2017 17:42

Inget åka nånstans idag, enligt matte är de flesta bra vägar skridskobanor antingen går de

inte att köra bil på eller så är de för besvärliga att gå på. Irriterande detta att vi inte kan

röra oss överallt. Hämtade Sigrid och sen skulle vi nånstans.

 

Nej Sigrid du ska INTE börja jobba hos Räddingstjänsten! Men det var det intressantaste stället som hon sett

på länge så där tänkte hon stanna. Fast jag fick henne med mej sen.

 

Tog vägen genom den lilla skogsdungen. Varken is eller snö här precis som det ska vara.

 

Ut på nästa lilla väg som var nästan befriad från is. Skönt att kunna röra oss utan att halka runt.

 

Här ser ni Hälgejägaren Sigrid. Gott om spår efter Hälge och honom tänkte hon minsann jaga. Men hon

misslyckades. Hälge var nog långt bort och hon satt fast i spårlinan. Spåren återkom ett par gånger så då

tränade matte med henne. Typ att det lönar sej mycket bättre att lyssna och komma än att försöka dra

iväg efter Hälge.

 

Sen var det dags för skridskobana igen. Men vi har lärt oss att det går bra att hålla sej i kanten i detta fall

gamla snövallar de är halkfria.

 

Här hade matte tänkt att vi skulle gå. Fortfarande massor med is på vägen.

 

Löste sej för det gick alldeles utmärkt att hålla till ute på åkern. Passade på att springa och leka en massa.

 

Sigrid testa! Det är perfekt parfymering av pälsen här. Men Sigrid bara stirrade fullkomligt oförstående på

mej.

 

Djupfrysta Rådjurspluttar, det är perfekt pälsvård det. Matte är så glad att det är såna jag väljer och

inte nåt äckligt klet för då skulle jag hamna i tortyrkammaren.

 

Av rejäl pälsparfymering får jag extra energi så jag sprang mycket och fort.

 

Sigrid kan hon också. Ingen Storviltjägare nu utan självklart kom hon direkt när matte kallade. När hörseln

är påkopplad tillsammans med hjärnan så är hon en väldigt smart hund.

 

Hann med mer skoj lek också. Vi har alltid tassarna fulla med en massa olika aktiviteter när vi är ute. Är

det inte lek så tränar vi på olika saker eller kollar en massa viktiga hundgrejer.

 

Dagens leta godis. Har insett att vi behöver hålla mer koll på matte för när vi vänder svansarna till så

gömmer hon VÅRAT godis på svåra ställen. Alltid en massa nosarbete för att hitta det.

 

Perfekt det gick minsann att gå den här vägen också. Alldeles isbefriad var den. Så här ska det vara 

överllat nu det underlättar våran tillvaro mycket.

 

Och nu planerar Sigrid, hon är väldigt lätt att läsa av när hon har nåt på gång.

 

Undrar vad hon trodde att hon skulle? En stor ödslig åker bara men Sigrid trodde att det fanns nåt på den.

 

Fortsatte genom skogen och här var det trevlig barmark. Hade passerat en och annan hund så vi kollade

noga alla dofter.

 

Så blev det vinter igen. Man vet aldrig vad som väntar bakom nästa kurva.

 

Ut på nästa väg som var isgata. Alltså fick vi hålla oss i snödrivorna. Faktiskt har vi blivit väldigt bra på

att hitta ställen i vägkanterna.

 

Via den här vägen blir det en bra runda på min Sörmlandsledsetapp. Länge sen jag gick här, men den skulle

vi inte alls gå idag. Fick bara höra att den tar vi nån annan dag.

 

Så ska det letas efter nåt okänt igen. Skulle det inte alls enligt matte som ansåg att Sigrid skulle hålla sej

på vägen.

 

Hon kom tillbaka så jag hade ett allvarligt samtal med henne om att livet blir mycket bättre om hon struntar

i att leka storviltjägare och använder hörseln. Gärna ser till att växa i från den här knäppåldern igår också.

 

På väg hemåt och jag har fått span på nåt trevligt. Där framme bor Maggan och hon brukar ha godis.

 

Lönade sej självklart att gå dit för vi fick minsann godis och det utan att behöva jobba för det.

 

Sigrids senaste infall, få akut behov av att stjäla fårull ut en kruka. Vet inte vad hon skulle ha den till,

kanske hem och spinna garn eller tova. Men trots envisa försök fick hon inte behålla stöldgodset.

 

Jaha nu återstår bara gå hem till våra respektive hemma och ha tråkigt. Tiden går alldels för fort när vi

har trevligt.

 

Eftermiddagsrunda och jag vill in i Rosa elefantaffären. Men på andra sidan dörren står Dixi som är butikshund

där numer. Men det är inga problem, jag kunde gå in och vi käkade godis tillsammans.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards