wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 16 januari 2017

Hälgehunden Sigrid

Av Wilma Border collie - 16 januari 2017 17:42

Äntligen måndag igen så det blev Sigriddag.

Matte använde bilen när hon skulle hämtas så jag trodde att vi skulle åka till nån trevlig skog.

Passerade flera skogar och matte pratade om vägar som liknade skridskobanor. Inte bara dom för

stora vägen blev också skridskobana och det frös på bilrutorna när det föll fruset regn. Vi hörde många

underliga ord.

 

Blev inte skogen, hamnade i Eskisltuna men nu ska vi gå och käka köttbullar eller nåt annat gott.

 

Öppna dörren NUUUUU!!!!! Vi känner minsann att det doftar utsökt från andra sidan.

 

Hej mattes mamma, du förstår vi är väldigt hungriga har inte fått köttbullar på flera år. Vi fick självklart.

 

Ni pratar en massa tråk och på bordet finns det mer köttbullar. Ska jag svälta eller????

 

Under bordet befann sej Sigrid och var minst lika utsvulten hon.

 

Tänk att man alltid måste slita för godiset. Köttbullar i toarulle. Nu fixar jag detta enkelt eftersom det

förekommer hemma ganska ofta.

 

Sigrid råkade ut för samma sak. Först bar hon runt på sin och såg ut som om hon planerade att gömma den

nånstans. Inte vidare smart för köttbullarna hade troligen vandrat i väg av sej själva innan nästa besök.

 

Hon är smart så hon löste det faktiskt hur hon skulle få tag på dom.

 

Somnade ett tag. Gardinbyte och en massa tråkprat är inget för mej. För övrigt så behövde jag smälta

köttbullarna.

 

Så där egentligen på väg hem men matte har stannat så vi ska besöka en skog en stund.

 

Huggormsskogen, trevligt var ett tag sen vi var här. Ännu bättre det var inte skridskobana utan snö så det

var inte ens halt nånstans.

 

Bäst att kolla ordentlig vad som rört sej. Här hade nån hane varit och pinkat till exempel.

 

Hm här har Hälge gått. Ja, ja bra att veta och sen struntade jag i de spåren. Men...............

 

Den rosa pricken är Sigrid som bestämt att spåra Hälge det ska hon minsann göra. Enligt matte skulle hon

omgående upphöra med att leka spårhund.

 

Tur att hon lyssnar och är duktig på inkallning för hon kom tillbaka. Hörde att matte försökte förklara för

henne att hon inte är varken jakt eller spårhund.

 

Jag avledde det där nya onödiga intresset med en del lek. Är mycket bättre när hon tror att hon är en

Border collie.

 

Så var det dags igen. Hälges spår syns i snön och Sigrid struntar fullkomligt i mej. Bara Hälge som ska letas

upp.

 

Titta. vatten!!!! Det var länge sen jag såg sånt. Nu påstod matte att varken jag eller Sigrid hade i det att

göra.

 

Sigrid struntade i vattnet, det var bara Hälgespåren i huvudet på henne.

 

Fick faktiskt Sigrid att glömma Hälge en lite stund så vi kunde gå och göra lite annat. Leka och kolla andra

viktiga hundsaker.

 

Så var det dags för Hälgehunden Sigrid igen. Hon var fullt och fast övertygad om att hon skulle iväg och

träffa Hälge. Om hon nu lyckats hade hon väl blivit livrädd när hon förstått hur enorm Hälge är.

 

Slutade så här, fångad i koppel efter som det inte alls ska spåras Hälge. Inte fick hon ge sej på den där

lämningen efter en annan hund heller.

 

Snacka om envis. Sigrid trodde fortfarande att hon skulle leta Hälge men alldeles utan framgång.

 

Till slut hamnade jag som totalt struntat i alla Hälgespår också i koppel men det var bara för att vi närmade 

oss stora vägen igen.

Gick till bilen och åkte hem.

Eftermiddagsrundan då letade jag öppna affärer men alla mina bra var stängda,

I morgon blir det visst andra bullar eller om det var skinkbitar, korvar, godisar eller nåt sånt för Sigrid.

Matte har en plan så hon får jobba med nosen utan att blanda in Hälge.


 
 
Eva H

Eva H

16 januari 2017 18:44

Du o matten din har fel! Syns ju ända hit att Sigrid är åtminstone spårhund ju! Snacka om nosework ;)

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ludde

Ludde

16 januari 2017 22:49

Det hade väl varit bra om Sigrid hade nosat upp en liten älg! Det hade kunnat bli många köttbullar om hon fångat den... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

 
Kasper

Kasper

17 januari 2017 11:41

Rackarns Sigrid då! Men himla tur att hon inte fullföljde, hon hade nog skrämt vettet ur Hälge!! En vit och rosa prick mitt i skogen!!

http://kasperian2.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 25 april 18:01

Skulle hämta Basse inför skogsrundan.   Titta! Premiär för i år att åka nedanför skidbacken. Det finns en del snö kvar i backen om vi skulle drabbas av akuta behov av rull i konstsnö. Basse var mycket nöjd eftersom han befann sej på vanliga li...

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards