wilmablogghund

Alla inlägg under september 2019

Av Wilma Border collie - 22 september 2019 18:07

I går kväll så skulle jag tillbaka till alla mina kompisar igen.

 

När jag kom dit så var Kasper där. Jag har fortfarande inte bestämt mej för om han är en hund eller en förklädd häst.

 

Basse ansåg att de skulle leka. Men Kasper var bara på ett snabbt besök för han skulle åka vidare.

 

Jag har ett superbra spanträd här. Perfekt när människorna är upptagna med en massa tråkprat och annat. Jag har tillbringat massor med tid med att sitta här och spana utan att matte tjatar om att vi ska nån annanstans.

 

Extrem sudd bild men vi ska till uterummet och äta. Jag och Basse röjde loss rejält en stund. Behövde leka eftersom det var flera timmar sen sist.

  Människorna åt en massa mat och pratade och pratade och roligt hade de också.

 

Tills matte skulle berätta vem som vunnit hennes hemliga tävling där priset var hennes fullkomligt galna gamla mobil. Alla försökte gömma sej för ingen ville vinna den.

 

Ulrika blev den (o)lyckliga vinnaren eftersom hon nån gång lyckats skicka ett åskväder hit. Fast hon vann två burkar med torkade Stinkbomber, alltså Mandelriskor också och då böev hon minsann glad.

 

Basse var så trött så trött han somnade hos Ann Marie en stund.

 

Malin lämnade sin plats så jag snodde den och och sov så gott hos Ulrika och Fredrik. Tar på kraftern att ha en massa skoj hela tiden. Sen fick jag faktiskt komma hem till mej och sova.

 

Blev idag och tillbaka till alla igen. Fredrik var ute och morgonjoggade eller om det var så att han försökte jaga oss hundar.

 

Jag hade hämtat Basse för han skulle hänga med oss idag också medan hans husse gjorde nåt tråk. Här är det nån högljudd diskussion med Terra.

 

Sen var det dags för det första hej då. Malin som har massor med tusentals mil att åka till det där Jämtland skulle inte med till skogen utan börja sin hemresa. Alltså var det en massa hej då och kramar mellan alla människor.

 

Så vi andra är framme i dagens skog. Nu ska jag visa Terra och Basse alla viktiga hundsaker, ingen av dom har varit med här.

 

Vidare in i skogen och jag vet precis vart vi ska. Människorna plockade en del svamp 

 

De Svarta trumpetsvamparna levde fortfarande trots att det börjar vara så där vidrigt ökentorrt i skogarna igen. 

Bra nu kunde de som behövde såna plocka.

 

Jag hittade en pinne med utsökt god bark så jag stillade hungern för en stund i alla fall.

 

Fast Basse ansåg att det minsann var hans pinne, men jag lyckades behålla den.

  

Sen hamnade vi här vid den vackra jaktstugan. Ulrika ville så gärna se den. Här studeras dasset.

 

Så skulle den fotograferas från alla håll och kanter. Matte berätta om hur den ser ut inne sen hon var på den där visningen för ett par veckor sen.

 

Äntligen dags för det mycket viktiga skogsfikat.

 

Vi fick självklart våra viktiga tuggben med kyckling. Borde vara sånt här fikas alltid och varje dag.

 

Jo Ann Marie jag är hungrig och din macka ser väldigt god ut. Skulle jag kunna få smaka på den? Fick en bit och den var utsökt.

 

Basse han tränade på att vara attackhund och anföll Fredrik. Men Fredrik överlevde den svåra attacken.

 

Nästa övning. Försök att stjäla en ryggsäck., Stackars Basse belv utskrattad och lyckades inte sno ryggsäcken heller.

 

Svampplockningen fortsatte för människorna och vi hundar ägnade oss åt viktiga hundsaker.

 

Prova sjön var väldigt viktigt i Basses värld. Han är en mästerbadare så det är bra att han testar alla sjöar.

 

Jaha slut på det roliga igen. Dags att gå till bilarna.

 

Dasg för nästa omgång av hej då. Nu skulle Ulrika och Fredrik åka en massa tusen mil hem till Dalsland. Jag tycker att alla mina vänner ska vara här alltid.

Vi andra åkte till Klovsten, matte lämnade hem Basse och så åkte vi hem och var hemma ett par timmar.

 

Tillbaka hos Terra men båda jag och Terra var så trötta att vi bara sov.

 

Matte och Anders höll på och grejade med mattes fantastiska present från alla de som varit här. Nu är allt i ordning och den där GPS:n sitter i mitt halsband, Vet inte riktigt vad jag anser om den, matte kommer att veta exakt var jag sitter och spanar.

 

Så ar det ännu mer presenter. Mängder av mattes favoritsvamp Blodsopp, nu kan hon äta sån i vinter igen.

 

Var ett ärende till Tommy och Basse. Matte fick en lektion i en massa smarta funktioner med den där GPS:n. Eftersom Basse har en likadan så kan Tommy det där.

 

Åkte hem, och efter vägen så hoppade det fram en Stolt fjällskivling. De anser att det ska växa precis överallt just nu.

Egentligen kunde vi ha fått käk hos Terra i kväll men eftersom vi varit borta massor med kvällar så tackade matte nej. Nåt korkat påhitt om att ta det lugnt.

Men i morgon ska vi till en annan skog och så ska vi visst dit i morgon kväll. Bra att jag fått behålla några vänner kvar i alla fall.



Av Wilma Border collie - 21 september 2019 16:37

I går så skulle jag tillbaka till mina kompisar på Klovsten, där skulle en överaskning vänta.

Jag och Basse (som skulle hem till sin husse) åkte tillbaka.

 

Hann bara vara där några minuter så kom det en bil. Jag och Basse är artiga hundar så vi agerade mottagningskommitté.

 

Ur bilen kom Ulrika, henne har jag inte träffat på ett par år och ny bekantskap för Basse. Alltså fler trevliga människor att umgås med.

 

Ulrika var alldeles överlycklig för hon ville så gärna hitta Stolt fjällskivling och efter vägen hade det minsann växt ett par stycken. De finns knappt i det där Dalsland där hon bor.

 

Hon hade Fredrik med sej också. Alla människor kramades och åpratade. Här är det Malin som det kramas med.

 

Fast Ulrika hade vissa problem att kramas med Anders eftersom hon fortfarande hade sina dyrbara Stolta fjällskivlingar i handen.

 

Sen blev det väldigt bra. De flyttade in i sin stuga och bytte om. Visade sej att Ulrika minsann hade smarrigt hundgodis med sej till behövande hundar.

 

Jag fick också ett smarrigt tuggben med kyckling. Kan aldrig få för många såna.

 

Fast jag vet inte om Madde tänkte käka upp det som Terra skulle ha. Himla tur att jag är försedd med en vegetarisk matte som inte käkar upp mina tuggben.

 

När människor inte träffas på evigheter så ska det pratas tråk. Här är det Malin och Fredrik som har nån diskussion om nåt.

 

Sen skulle vi till det där uterummet för människorna skulle prata ännu mer tråk och käka mat.

 

Basse som var trött efter en mycket händelserik dag i hans unga liv intog soffan och somnade. Människorna kunde väl stå och äta sin mat.

 

Det fortsattes att pratas och ätas och prata ännu mer.

 

Ann Marie råkade lämna soffan så då ansåg jag att det var min tur att sova i den. Det kostar på att vara hund och ha en massa skoj hela tiden.

 

Men så kom även människorna på att de var trötta. Nu skulle de plocka undan och sen fick jag och matte åka med Ann Marie hem. Jag sov väldigt gott hela natten.

 

Jag tog med matte och skulle gå till alla mina kompisar när morgonrutinerna var avklarade. Fanns Stolta fjällskivlingar efter vägen dit också. De dumpade matte hos Ulrika och Fredrik.

 

Gick och hämtade Basse som behövde min tillsyn idag medan hans husse gjorde tråk.

 

Kom till stugorna och där smög Fredrik runt, eller egentligen försökte han jaga mej och Basse, men vi vann självklart. Vi är oövervinnerliga.

 

Så hanmade vi i Terras bil. Jag anser att det är perfekt att åka i den Basse hade en del högljudda åsikter om att åka bur.

 

Framme och vi väntar på att Ann Marie ska komma. Hon kom och matte fick en present från alla människorna bara för att vi visar runt dom i mina skogar ett antal dagar nu.

 

Så ute i skogen och svampar fanns det till människorna.

 

Perfekt både Madde och Ulrika vill hitta cahmpinjoner och skogen var snll och hade ett stort gäng till dom. Ann Marie som jobbar hårt på att undgå kameran klarade sej inte nu för hon smyger i bakgrunden.


 

Så var det en sväng vid Kvittrande skogen där det fanns en massa Svart trumpetsvamp till de som ville ha sån.

Jag hade som vanligt mest koll på matte eftersom jag den där hemska gången när jag tappade bort alla människor sprang runt här ensam och förtvivlad.

 

Hörru nu anser jag att det är dags för det viktiga skogsfikat. OBS mattes tomma korg. Hon plockade inga svampar bara pekade ut åt alla andra.

 

Vi fick goda tuggben med kyckling.

 

Självklart fick vi våra viktiga mackor också. Alltså perfekt hundfika. Anser att det borde införas hundfika varje dag.

 

Människorna är klara och nu ska vi fortsätta. Det skulle letas svamp och Fredrik jagade lingon.

 

Jag visade Basse de bästa vägarna och en massa bra hundsaker.

 

Fast ibland så måste matte påminnas om att vi faktiskt gör av med massor av energi och behöver påfyllning. Terra och Basse skötte uppgiften med den äran.

 

Jag fick posera för en massa bilder som Fredrik ville ta på mej. Enligt matte har hon sett flera fina. Jag gör mej alltid bra på bild!!

 

Så skulle det gamla huset där mattes farfar föddes nångång på vikingatiden tittas på av de som inte sett det.

 

Plockningen fortsatte, varmt blev det för nån hade varit och pillat på nåt värmereglage.

 

Jag och Basse var törstiga så vi delade på en bajspåse vatten. Behövdes så mycket som vi hållit igång.

 

Vad säjer ni? Är vi klara i skogen och ska gå till bilarna? Jo det var helt okej för vi var trötta efter en massa timmar i skogen. Åkte tillbaka och vissa stannade efter vägen och plockade ännu mer Stolta fjällskivlingar.

 

Detta är presenten som matte fick av alla sina underbara vänner. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den. Det är en hund GPS likadan som Basse har. Nu kan jag inte smyga iväg och spana ekorre i avskildhet inte, fast det kan inte heller bli lika illa som förra året när jag tappade bort alla människor och det var panik överallt. Kanske kan prova den i morgon just nu ligger den och laddar och matte ska ha ordning på nån app och lite annat.

Snart ska jag tillbaka till Klovsten igen för att uimgås och ha trevligt.

I morgon väntar en annan skog.


Av Wilma Border collie - 20 september 2019 15:11

I går kväll så skulle jag tillbaka till Klovsten för människorna skulle käka mat tillsammans.

 

Ännu bättre för jag Hittade Basse sirekt och han ville sjävklart hänga med oss. Fast en stund funderande han på att gå kurs i svamprensning hos Madde.

 

Strunt i den kursen vi tar och leker i stället, mycket roligare.

 

Vi hade superskoj, en massa lek och spring, Utom Alice Hormonhäxa som bara letar hanar.

 

Jag hjälpte Alice att kolla om det passerat nån extra snygg hane men det hade det inte gjort.

 

Terra och Basse har blivit superkompisar, fast här har visst Basse några högljudda åsikter. Men skoj har dom och jag gillar när mina kompisar blir kompisar.

 

Det började låta alldeles väldigt mycket. Var en sån här luftballong som kom så lågt att den nästan tog i trädtopparna.

 

Så kom Tommy, bäst att hålla sej framme för han brukar minsann ha gott godis. Vi fick allihopa.

 

Människorna skulle äta nån supersmaskig svampsoppa och Malin hon berättade om vilka enorma svampar hon brukar hitta.

 

Jag var ganska trött så jag tog en av sängarna för att sova bort en stund medan alla människor pratade en massa tråk.

 

Basse han gjorde allt för att komma över en del av mattes mat. Detta är tydligen det senaste. lurpassa bakom ryggen och hoppas på tur.

Sen var det dags för mej och Alice att åka hem och sova, en ny uppdagen dag väntade.

Egentligen skulle Jenna ha hängt med idag men det bliev ändrade palner. Men där emot så hämtade jag Basse för han skulle hänga med.

 

Så där nu ska vi kolla om de andra är redo för några timmar i skogen.

 

Efter att ha fått ordning på alla människor och hundar så skulle vi åka. När Terra är här då ska jag minsann åka i hennes bil. Alltså hoppade jag in i den del av buren som jag anser som min.

Alice och Basse åkte i min bil tillsammans med matte och Ann Marie. Fast basse han grät högljutt en stor del av vägen. Han stackarn trodde att de hade glömt att ta med mej.

 

Så ordningen är återställd och Basse är nöjd och glad. Jag var ju med fast i Terras bil.

 

Så nu ska vi leka och ha skoj och människorna ska plocka svamp. Perfekt att ha en hel flock med i skogen sånt gillar jag.

 

Svampar fanns det. Malin ville ha Rimskivling och det hade vaknat massor med såna.

 

Turen var med Madde också för hon hittade massor med fina Sandsoppar. Perfekt eftersom de inte vill växa i det där Halland.

 

Ann Marie plockade också en del svamp och höll reda på Alice Efter som hon bara letar hanar så fick hon vara koppelfånge. Hon ska inte få chansen att dra iväg och ragga på egen tass.

 

Var till sjön. Jag drack och svalkade tassarna, Basse passade på att bada.

 

Var massor med skoj lek också. Terra och Basse lekte och jagade varnadra massor.

 

Dags för fika och Basse han vet minsann att det doftar gott från mattes ryggsäck.

 

Så klart det doftade gott för där fanns det såna här utsökta kycklingpinnar.

 

Mycket gott att käka såna i skogen. Perfekt hundfika.

 

Fast det var lika bra att kolla om människorna möjligen tappade några smulor till oss. Vi höll i gång så mycket och då går det åt massor med energi.

 

Visade sej att Malin hon hade minsann en hel godispåse till oss. Perfekt vi blev bjudna.

 

Sen fortsatte människorna att plocka svamp. Jag gjorde en snabbinstas och markerade lite Trattkantareller, men jag får ledigt och kan ägna mej åt mina kompisar istället.

 

Fortsatte leka och umgås. Precis så här ska livet alltid vara.

 

Malin hade fått ihop en rejäl skvätt med svamp. Bra när folk åker långt att det blir mycket svamp.

De andra hittade ockå en massa av det de ville ha.

 

Har man ingen skål i skogen så går det precis lika bra att dricka vatten ur en bajspåse.

 

Dags att gå till bilarna och åka tillbaka igen. Jag åkte i Terras bil igen och Basse grät nästan inte alls efter mej på hemvägen.

Lämnade av Ann Marie vid stugorna och tog Basse och Alice och åkte hem till mej. Vi käkade lite och somande. Det tar på krafterna att ha så himla skoj som vi har.

Om en stund då kommer Alices människor hem från Långtbortistan och mitt samboskap med henne upphör. Sen ska jag ta Basse och åkta tillbaka till Klovsten. Där väntar en överraskning igen och så ska det visst käkas mat.

I morgon väntar en annan skog.



Av Wilma Border collie - 19 september 2019 16:57

I går kväll blev jag och Alice utsatta för hundnappning. Matte skulle ha människokurs om svamp och vi skulle vara hos Basse med husse. Helt okej att vara där, men jag vill minsann ha stenkoll på matte.

Pratade med Basse och så fattade vi ett beslut. Vi skulle minsann gå hem till mej och kolla om den där opålitliga matte hade kommit. Vi gick och vi hann en bra bit genom Tråkskogen innan Basses husse kom ifatt oss. Basse har ju den där GPS:en som skvallrar om var han är. Vi blev hundnappade och tvingades tillbaka till Basses hemma. Fick höra att matte var inte hemma utan på rymmen i Flen.

Hon behagade komma och hämta mej och Alice sen åkte vi hem.

Så blev det idag och en överraskining skulle vänta.

 

Ja du Alice undrar om den där överraskningen döljer sej i den här skogen? Vi tittade och tittade men inte då. Det var bara som vanligt.

 

Alice Hormonhäxa letar ju mest hanar så jag fortatte spana. Men varken överraskning eller ekorrar fanns det.

Inte blev det nån långrunda heller. Hade vi inte tid med enligt matte.

Hem och väntade, ingen överraskning, men så skulle vi i väg igen.

 

Efter att matte ägnat sej åt att kolla Pelle Peugeots bromsar när hon så Stolta fjällskivlingar så hamnade vi vid Klovsten igen. Men vet du Alice jag tror jag vet och detta kommer att bli super.

 

Ja nu vet jag!!!!!!! Jag känner minsann igen bilen.

 

Hej Terra! 'ÄNTLIGEN!!!! Vi har inte setts på nästan ett åt verkligen på tiden att du kommer.

 

Nu kan vi prata och Alice och Terra kan hälsa ordentligt. Vi hade väldigt mycket att prata om efter vår långa skilsmässa. Människorna pratade en massa tråk på sitt håll.

 

Förklarade för matte att vi behövde godis efterosm vi skulle till skogen och då går det åt energi.

 

Så där ute i skogen. Vi ska ha en massa kul och människorna ska leta svamp.

 

Terras matte Madde kollade busken som heter Maddes buske eftersom hon brukar hitta Svart trumpetsvamp i den. Jo det fanns såna där.

 

Terra försökte få igång Alice för att leka. Men Alice drabbades av fångenskap efter att ha varit stendöv och på jakt efter hanar. 

 

Jag och Terra lekte en del, men vi hinner leka mer för Terra ska minsann vara här i många dagar.

 

Madde hittade ett ställe med mer Svart trumpetsvamp. Bra eftersom den knappt växer i det där Halland där de bor.

 

Ja, ja inget är som väntans tider. Nångång blir de väl klara.

 

Så skulle det plockas Sandsoppar också. Fanns massor med fina såna.

 

Hur går det Madde? Hittar du de svampar som finns?

 

Gick alldels strålande. Stora var de men torra eftersom Svampvattenguden snålar så mycket med nedfallet.

Plockades mer svamp, jag spanade en del efter Ekorrar , pratade med Terra och Alice bara letade hanar.


 


Så skulle vi nåt vid Basses hemma. Tyvärr var inte Basse hemma just då.

 

Människorna skulle kolla om det växte Champinjoner där och jag visade Terra vår fina lekplats.

 

Du Terra den här är superskoj att leka med. Du vet vi har massor med skoj skaer här världens bästa hundställe.

 

Tillbaka vid Terras stuga väntade nästa överraskning. Malin hade minsann kommit ända från Jämtland.

 

Terra och Alice hälsade ordentligt på henne. Jag hade hälsat men var lite upptagen av nåt annat precis när bilden togs.

 

Terras husse Anders hade vi nästan glömt att hälsa på i röran när de kom. Men det var lätt att åtgärda.

 

Så pratade Anders och Malin en massa tråk. Tänk att människor ägnar så mycket tid åt sånt. Jag hörde bara det viktiga om alla trevliga planerade skogsturer.

 

Men titta! Nu kom Ann Marie också. De tblir bättre och bättre detta. Fast ungefär nu påstod matte att jag och Alice skulle hem. Var saker att fixa med, men alldeles strax nu så ska vi tillbaka. Människorna ska visst äta mat och planera en massa.

I morgon ska Jenna med och träffa Terra, vi ska på trevlig skogsrunda. Alice ska flytta hem och ännu en överraskning väntar. Känns som om det kommer att bli väldigt, väldigt bra allt detta.

Bloggar gör jag när jag hinner.


Av Wilma Border collie - 18 september 2019 15:49

Blir en ganska snabb och tidig blogg i dag. Matte ska i väg i kväll.

I går kväll så kom Basse hit som ni vet. Vi längtade så mycket efter att få röja loss ordentligt. Brottas inne går men inte allt annat skoj.

 

Bra beslut av matte för vi blev skjutsade till Basses hemma så vi skulle kunna leka ordenligt en stund. Bara det att innan vi fick gå ur bilen så bad matte nån som heter Råbock att gå nån annanstans. Vi kände minsann doften av honom. Tänkte att han kanske skulle vilja leka med oss. Men han var redan långt bort.

 

Jag och Basse hade en massa skoj. Här planerar vi vad vi ska hitta på nu.

 

Alice Hormonhäxa hon letade bara hanar. Helt framgångslöst för det fanns inga där mer än Basse och han begriper inget ännu.

 

Hittade en rörbit som var superskoj att leka med. Basse försökte sno den men hade ingen framgång.

 

Du kan kliva ner Basse, det är bara en människa som är ute och går. Hänga på mej när han ska spana på nåt är tydligen alldeles utmärkt.

 

Gav en lektion i hur man bäst leker med en kon. Såna är superskoj. Basse klarade kursen med MVG i betyg. Tyvärr bara suddbilder då kameran bestämt att när det skymmer då tar den suddbilder när vi har skoj.

 

Under kan ske även med hormonhäxor. Vi fick igång Alice en liten stund, men sen tog intresset för hanar över igen.

 

Det blir mörkt snabbt nu.Matte bestämde att det var lika bra att åka hem igen innan vi blev bortslarvade i mörkret.

Ungefär nu så ringde dessutom Basses husse och sa att han var på väg.

 

Hemma på min gata. Ingen idé att gå in utan vi väntade tills Basses husse kom. Både jag och Alice somnade mycket gott när vi kom in. Så här borde kvällar alltid vara med en massa skoj lek.

 

Har samlat ihop min flock alltså Jenna, Alice och jag. Nu ska vi hitta på nåt bara Alice är klar med sina rullningar,

 

Så var det mer väntan. Alice håller på och går kursen dra inte i kopplet. När hon drar så händer ingenting. Vi bara står och väntar på att hon ska ta kontakt med matte. Då går vi igen.

 

Tomt vid badplatsen så vi kunde vara på fria tassar. Jag och Jenna lekte, Alice Hormonhäxa letade hanar.

 

Vi som inte är hormonhäxor ännu drogs om en pinne. Skäms nästan för att erkänna det men Jenna vann! Jag måste ha brustit i uppmärksamhet en liten stund.

 

Ska gå till skogen, bara vänta på att Alice inser att det inte funkar att dra i kopplet. Tar tid att förflytta sej ibland.

 

Inne på min Sörmlandsledsetapp. Skulle kolla av den en liten bit. Har en massa mer att kolla men det får bli när det är lite lugnare och mer tid.

Berättade en massa för Alice om hur jag jobbar som fyrbent etappledare. Men hon var bara intresserad av om det brukar vara snygga hanar på leden.


  Jenna berättade också en massa som hon vet om min etapp. Alice var döv.

 

Slutade så här. När man är stendöv hormonhäxa som försöker dra iväg på egna strövtåg då blir man koppelfånge.

 

Va? Ja jag var och kollade ett bra träd och Skvallerbyttan skvallrade, jag kommer faktiskt nu. Du behöver inte hota mej också med fångenskap.

 

Tog vägen över ängen. Länge sen jag gick över den här. Hade inte hänt nåt av värde.

 

Jenna hon ägnade sej åt några märkliga yogaövningar. Sträcka upp hela bakdelen har jag faktiskt aldrig provat.

 

Kom ihåg att den här brunnen brukar ge godis. Jag och Jenna provade och mycket riktigt den gav godis. Alice stod med nosen i vädret och försökte hitta dofter efter hanar.

 

Dags att gå hemåt igen. Titta på bilden, övning ger färdighet. Alice börjar fatta att det är mycket bättre att gå med slakt koppel då kommer man framåt.

 

Passerade hundbadet. Passade på att dricka och blöta tassarna. Fick vara fångar alla tre för det var ett par okända hundar längre bort.

Lämnade hem Jenna och gick hem till mej.

Matte grejade med en massa tråk typ packa ihop men massa saker.

Har varit på en tråkig eftermiddagsrunda.

Men snart blir det bra. Matte ska åka till Flen och ha svampkurs för människor ( det är därför hon packar en massa märkligt). Jag och Alice får en superkväll för vi ska vara hos Basse och hans husse. Planerar för massor med skoj med Basse.

I morgon väntar en överraskning enligt matte. Jag kommer att tycka att den är toppen, vet inte riktigt när jag hinner blogga då men nån gång under kvällen kommer den säkert.


Av Wilma Border collie - 17 september 2019 17:55

I dag är det bara jag och Alice.Matte kom på att vi skulle åka till en skog som jag inte varit i på massor med evigheter. Det är ett eller två år sedan.

 

Så där framme. Jag berättade för Alice vad man kan göra i den här skogen. Hon upplever så mycket nytt nu att hon behöver nog minst två veckor på vilohem när hennes människor återkommer.

 

Springa måste vi göra. Mycket och snabbt, roligt har vi hela tiden.

 

Jag kollade en massa viktigt och Alice fastnade vid några dofter i ett dike. Kanske hade det passerat nån snygg hane där.

 

In i skogen. Jag spanade av och allt var som det skulle fast jag inte varit här sen stenåldern eller så.

 

Alice som aldrig varit här hade hur mycket som helst att utforska. Jag vet, nya skogar är alltid spännande.

 

Här borde det vara väldigt blött och massor med vatten. Men Svampvattenguden har tydligen alldeles glömt bort att lämna nåt vatten här.

 

Vissa år när Svampvattenguden varit nådig brukar det vara alldeles fullt med Rödgul trumpetsvamp här. Men det var inte nu. Fanns bara ett par såna här små klasar med nästan torra såna.

 

Fast kantarellerna hade hittat den enda fuktfläcken och dessutom käkat anabola. De var inte många med alldeles enorma.

 

Visade Alice runt på en massa andra bra ställen. Finns alltid mycket trevliga hundsaker i alla mina skogar.

 

Ja jag kommer. Var bara tvungen att kolla, men jag hittade ingen Ekorre hade för mej att jag hade ett bra spanträd men det var visst inte här.

 

Otroligt! En vattenpöl. Enligt matte borde det vara typ en sjö här om det varit normalt.

 

Var väl det jag visste att jag hade ett bra spanträd i den här skogen. Men Ekorre var inte hemma. Eländiga tråkskog inga svampar och inga Ekorrar.

 

Tröttnade på skogen och det var dags att åka hem igen. Där står min bil och väntar på mej och Alice.

 

Detta är fruktansvärt orättvist! Vi är tillbaka i Malmköping och matte har kastat en massa återvinningssopor.

Bara det att utanför bilen är minsann Sniff med sina människor och får godis av matte. Inte blev vi utsläppta inte!

Hem och käkade lite och slappade medan matte höll på med en massa tråk.

 

Eftermiddagsrunda. Jag vet precis vad som är på gång så jag inledde med lite hundyoga. Bästa att mjuka upp min vackra kropp.

 

Tjoho bollarna var minsann med. Detta är superskoj.

 

Alice Hormonhäxa hon brydde sej inte alls. Bara tittade på bollen.

 

Men Alice skit i hormonerna. Detta är superskoj!

 

Ingen som helst framgång, hon skulle bara leta snygga hanar så hon fick vara koppelfånge av säkerhetsskäl.

 

Fast en omgång med hundyoga kunde hon tänka sej att utföra. Jo jag vet att det är ganska jobbigt att vara hormonhäxa.

 

Vi behöver nåt. Du vet jag har sprungit massor och Alice letar hanar. Vi fick godis.

Gick hem och hade tråkigt medan matte gjorde mer tråk. Värst var nog när hon uppfann några byxor till Alice.

 

Usel bild, men Alice blöder ganska mycket. Så nu har hon fått ett par trosor där matte klippt hål för svansen. Alice bryr sej inte ett dugg om påhittet. Jag skulle omgående ha tagit av mej, men jag slipper när jag är hormonhäxa som tur är.

Så pratade matte i telefonen och sen blev det jätteroligt.

    


Gammal bild men Basse kom hit!! Hans husse skulle göra nåt och Basse behövde lite tillsyn. Perfekt vi har alltid skoj med honom. Just nu är han fullt sysselsatt med resterna av märgbenen jag och Alice käkade i går.

I morgon då har jag Jenna också. Blir perfekt och sen ska visst jag och Alice vara hos Basse medan matte har nån kurs för människor.

Det kommer att vara mycket i många dagar nu säjs det.



Av Wilma Border collie - 16 september 2019 17:51

Enligt matte så skulle det vara en lugn dag. Den där korkade hänvisningen om att nu har det varit mycket väldigt länge.

Alltså skulle vi ta det lugnt i dag för det kommer att hända en massa senare i veckan.

 

Perfekt jag har en flock idag för äntligen var det dags för Jenna att hänga med igen. Gillar detta att ha flera kompisar med mej.

 

Alice hon ska rulla överallt och ingenstans, bara att vänta till hon var klar. Fast Jenna funderade på om de skulle brottas.

 

Skulle vara svampfritt idag men så stod det en Stolt fjällskivling och bara väntade på att bli omhändertagen.

Den fick följa med.

 

Äntligen på fria tassar, nu ska vi springa mycket och fort. Flockspring är superskoj.

 

Jag försökte göra som Basse och provbita Alice i örat. Gick inget bra jag hann aldriog få tag i hennes öra.

 

Alice och Jenna de lekte som om de aldrig nånsin hade lekt förut.

 

Hörru Jenna jag hittade den här pinnen och den är min!! Men Jenna var av åsikten att den var hennes.

 

Vi hade diskussioner om vem som egentligen skulle ha pinnen. Jag vann!!

 

Medan jag firade min vinst så gick Jenna och Alice och badade. Fanns tydligen en del spännande i vassen.

 

Men va sjutton. Nåt hände när jag höll på med min pinne efter vinsten. Nu sitter det en bit i munnen på mej. Mycket irriterande. Slutade med att matte fick hjälpa mej att få bort en del som lyckats fastna på en tand. Var skönt att bli av med den.

 

Den där blåsten gör att träden kastar en massa grenar omkring sej. Vid hundbadet låg det en rejäl sån.

 

Jag anser att badsäsongen är avslutad, räcker med att dricka och blöta tassarna. Jenna och Alice de badade en massa.

 

Föreslog att vi skulle ägna oss åt mer flockspring. De var med på det så vi la mycket tid på skoj spring och jaktlekar.

 

Hörrni badsäsongen är över. Vi kan väl springa på land, jag ville inte springa i vattnet.

 

Försökte lära Alice hur viktigt det är att inspektera bryggor. Men hon ansåg att inspektera vattnet var mycket viktigare så jag och Jenna fick kolla bryggan poå egna tassar.

 

Fortsatte ha skoj och hamnade vid skidbacken. Perfekt, här är det också alldeles utmärkt att springa en massa.

Vi hade så skoj att jag till och med alldels glömde att kolla mina säkra Ekorrträd.

 

Skulle fortsätta i skogen. Blev fångar för det kom människor och en hanhund. Såna ska inte Alice umgås med nu eftersom hon börjat lukta gott.

Skulle ha gått en bra runda i den delen av skogen men.............

  Matte vände och jag och Jenna är på fria tassar fullt öertygade om att vi ska leka med Basse. Alice var fånge.

 

Ingen Basse hemma, matte visste att han var med sin husse. Jag och Jenna hade jätteroligt lekte en massa.

 

Detta är koppelfången Alice utsatt för fruktansvärd tortyr. I skogen hittade hon en stinkande hög som hon rullade sej i. Det var då matte bestämde att vi minsann skulle gå och göra rent henne i stället för att fortsätta rundan. Alice som ansåg att hon luktade utsökt och var jättefin med alla bruna fläckar i pälsen var allt annat än nöjd med detta.

 

Tortyren är över och Alice är ren och fin igen. Hon var synnerligen missnöjd. Inte ville hon leka med mej och Jenna heller. Hörde bara en massa mutter och den elka människan som utsatte henne för detta.

 

Tog vägen genom Tråkskogen. Blev tvugna att vara fångar eftersom det var männisor där. Har inte gått genom Tråkskogen på evigheter och den var lika händelselös som alltid.

 

Jag och Jenna hjälpte Alice att kolla dofter efter snygga hanar. Vi vet hur viktigt det är när man luktar gott att ha stenkoll på var de snygga hanarna rör sej.

 

Nästan ute ur skogen så träffade vi Sniff. Trevligt var länge sen sist. Han var mycket intresserad av Alice, men han kan inget så de får umgås.

Gick hem med Jenna och jag och Alice gick hem till mej. Slappade, vi var ganska trötta efter all skoj lek vi ägnat oss åt.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda. Ganska händelselös sådan. Vi gick en sväng utan att träffa några vi känner och våra affärer var stängda.

Fast på torget så träffade vi Dalmatiner Tilly. Trevlig umgick en del med henne och matte hade självklart kameran hemma.

Försökte falla svampvatten så vi gick hem för att inte drabbas av skador.

I morgon är det bara jag och Alice, nåt ska vi fördriva dagen med. Matte pratar om nån skog.


Av Wilma Border collie - 15 september 2019 17:55

I går kväll blev det väldigt bra.

Basse behövde ha sällskap en stund och så klart att jag och Alice ställde upp.

 

Kom igen nu Basse nu tar vi och röjer loss. Jag känner för att leka ordentligt.

 

Basse och Alice hade nåt samtal om viktiga saker. Tyckte att jag hörde att Alice berättade en massa för Basse om han behöver känna till.

 

Bestämde oss för att dra till lekplatsen. Där finns alltid en massa skoj att fördriva tiden med.

 

Nä du Basse jag är mycket snabbare än vad du är, du hinner inte i fatt mej. Så homla skoj att springa mycket och fort med honom.

 

Alice hon var fullt upptagen med att kolla alla spår efter de hundarn som hade varit på hundträffen och haft skoj.

Matte började ana vad som kunde vara på gång eftersom det var nosa och kissa hela tiden.

 

 Jag och Basse fortsatte att springa mycket och fort. Han trodde att han skulle komma över pinnen som jag hittat men jag vann.

 

Matte hade idéer om att vi kunde hålla på med aglityhindren också. Alice och Basse tog ett par vändor. Men vi hade faktiskt annat för oss.

 

Det slogs rekord i suddiga bilder. Men vi hade så otroligt skoj. Vi sprang och lekte alla tre så de larvangripna champinjonerna yrde. Men så till slut var det så mörkt att det var dags att sluta. Basse fick gå in till sej och jag och Alice åkte hem. Så här borde det alltid vara på kvällsrundorna,

Vi sov väldigt gott i natt.

Så blev det idag och dags för den sista kursdagen.

  Märkligt. Jag ska ha kurs men har hamnat hos Basse. Visade sej att Alice skulle minsann få vara hos Basse och hänga på hundträffen medan en annan hund jobbade.

 

Jag hamnade på mötesplatsen för att vänta på mina elever. Inte alltid som hundlivet är rättvist inte.

 

Så framme i dagens skog och mina elever var tre i dag. Svamte missade söndagen när han var på kurs så han gick idag istället. Människorna började med att hitta en del Blek taggsvamp.

 

Så där människorna gör i ordning ett ställe där deras saker ska vara medan hundarna tränar.

 

Dags att börja och Svante och Donna bestämde sej för att samarbeta. Verkade fungera bra.

 

Della jobbade också bra men hon tränade själv eftersom hon inte riktigt gillar andra hundar.

 

Jag var med matte och kollade andra lämpliga ställen med svamp. Gäller att mina elever kan träna ordentligt.

 

Matt höll på med eleverna och jag försvann. Hon var övertygad om att jag var på ekorrspan. Var jag inte alls, jag hade gått till fikaplatsen tyckte att det var fikadags.

 

 Det här är inte fika! Det är tråkigt vatten! Jag ville ha min macka jag. Fick vänta i flera dagar på att det skulle bli dags.

   

Så äntligen dags för det viktigaste kursavsnittet.

 

Fick min macka. Går åt mycket energi att vara på kurs.

 

Kollade vad Donna och Svantes mattar hade för fika. Tänkte att jag kanske skulle kunna se riktigt utsvulten ut,

 

Svante kollade om mattes macka var ätbar. Han lyckades faktiskt tigga till sej ett par bitar av den. Bra smart elev för det är viktigt med eget hundfika i skogen.

 

Sen var det bara för mina elever att fortsätta att jobba.

 

Della visade framtassarna ordentligt och hittade svamp hela tiden.

 

Samma sak med Donna också superduktig. Jag kollade dom och samtidigt försökte jag ha koll på träden. Ett tag trodde jag att det var Ekorre som kastade en massa kottar, men det blåste så fruktansvärt mycket att kottran trillade av den hårda vinden.

 

Svante var djupt koncentrerad men hittade minsann svamparna utan problem.

Sen efter en massa timmar i skogen var det dags att gå till bilarna och säja hej då till eleverna och önska dom lycka till i svampskogarna.

Åkte för att hämta Alice och det blåste så det enligt matte var jobbigt att köra och på ett ställe blockerade ett träd halva vägen.

 

Perfekt Tommy bjuder minsann oss på välbehövligt godis. Sånt kan vi aldrig få för mycket av. Alice hade tydligen haft det hur bra som helst medan hon passade Tommy och Basse och roade sej på hundträffen medan jag arbetade och slet.

Hemma igen så avslöjade matte Alice. Hon har minsann börjat lukta gott. Ett par små blodfläckar på golvet avslöjade vad hon försökt dölja. Inte konstigt att hon var så intresserad av alla dofter i går kväll.

I morgon är det vanlig Jennadag, verkligen på tiden. Får se vad vi ska hitta på för nånting.






Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards