wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 15 september 2019

Sista kursdagen för i år

Av Wilma Border collie - 15 september 2019 17:55

I går kväll blev det väldigt bra.

Basse behövde ha sällskap en stund och så klart att jag och Alice ställde upp.

 

Kom igen nu Basse nu tar vi och röjer loss. Jag känner för att leka ordentligt.

 

Basse och Alice hade nåt samtal om viktiga saker. Tyckte att jag hörde att Alice berättade en massa för Basse om han behöver känna till.

 

Bestämde oss för att dra till lekplatsen. Där finns alltid en massa skoj att fördriva tiden med.

 

Nä du Basse jag är mycket snabbare än vad du är, du hinner inte i fatt mej. Så homla skoj att springa mycket och fort med honom.

 

Alice hon var fullt upptagen med att kolla alla spår efter de hundarn som hade varit på hundträffen och haft skoj.

Matte började ana vad som kunde vara på gång eftersom det var nosa och kissa hela tiden.

 

 Jag och Basse fortsatte att springa mycket och fort. Han trodde att han skulle komma över pinnen som jag hittat men jag vann.

 

Matte hade idéer om att vi kunde hålla på med aglityhindren också. Alice och Basse tog ett par vändor. Men vi hade faktiskt annat för oss.

 

Det slogs rekord i suddiga bilder. Men vi hade så otroligt skoj. Vi sprang och lekte alla tre så de larvangripna champinjonerna yrde. Men så till slut var det så mörkt att det var dags att sluta. Basse fick gå in till sej och jag och Alice åkte hem. Så här borde det alltid vara på kvällsrundorna,

Vi sov väldigt gott i natt.

Så blev det idag och dags för den sista kursdagen.

  Märkligt. Jag ska ha kurs men har hamnat hos Basse. Visade sej att Alice skulle minsann få vara hos Basse och hänga på hundträffen medan en annan hund jobbade.

 

Jag hamnade på mötesplatsen för att vänta på mina elever. Inte alltid som hundlivet är rättvist inte.

 

Så framme i dagens skog och mina elever var tre i dag. Svamte missade söndagen när han var på kurs så han gick idag istället. Människorna började med att hitta en del Blek taggsvamp.

 

Så där människorna gör i ordning ett ställe där deras saker ska vara medan hundarna tränar.

 

Dags att börja och Svante och Donna bestämde sej för att samarbeta. Verkade fungera bra.

 

Della jobbade också bra men hon tränade själv eftersom hon inte riktigt gillar andra hundar.

 

Jag var med matte och kollade andra lämpliga ställen med svamp. Gäller att mina elever kan träna ordentligt.

 

Matt höll på med eleverna och jag försvann. Hon var övertygad om att jag var på ekorrspan. Var jag inte alls, jag hade gått till fikaplatsen tyckte att det var fikadags.

 

 Det här är inte fika! Det är tråkigt vatten! Jag ville ha min macka jag. Fick vänta i flera dagar på att det skulle bli dags.

   

Så äntligen dags för det viktigaste kursavsnittet.

 

Fick min macka. Går åt mycket energi att vara på kurs.

 

Kollade vad Donna och Svantes mattar hade för fika. Tänkte att jag kanske skulle kunna se riktigt utsvulten ut,

 

Svante kollade om mattes macka var ätbar. Han lyckades faktiskt tigga till sej ett par bitar av den. Bra smart elev för det är viktigt med eget hundfika i skogen.

 

Sen var det bara för mina elever att fortsätta att jobba.

 

Della visade framtassarna ordentligt och hittade svamp hela tiden.

 

Samma sak med Donna också superduktig. Jag kollade dom och samtidigt försökte jag ha koll på träden. Ett tag trodde jag att det var Ekorre som kastade en massa kottar, men det blåste så fruktansvärt mycket att kottran trillade av den hårda vinden.

 

Svante var djupt koncentrerad men hittade minsann svamparna utan problem.

Sen efter en massa timmar i skogen var det dags att gå till bilarna och säja hej då till eleverna och önska dom lycka till i svampskogarna.

Åkte för att hämta Alice och det blåste så det enligt matte var jobbigt att köra och på ett ställe blockerade ett träd halva vägen.

 

Perfekt Tommy bjuder minsann oss på välbehövligt godis. Sånt kan vi aldrig få för mycket av. Alice hade tydligen haft det hur bra som helst medan hon passade Tommy och Basse och roade sej på hundträffen medan jag arbetade och slet.

Hemma igen så avslöjade matte Alice. Hon har minsann börjat lukta gott. Ett par små blodfläckar på golvet avslöjade vad hon försökt dölja. Inte konstigt att hon var så intresserad av alla dofter i går kväll.

I morgon är det vanlig Jennadag, verkligen på tiden. Får se vad vi ska hitta på för nånting.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards