wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 17 september 2017

Min jätteroliga helg

Av Wilma Border collie - 17 september 2017 16:49

Nu tänker jag berätta om allt roligt som har hänt i helgen. Blir långt inlägg med många bilder.

I går fyllde matte bilen med ett smärre flyttlass, funderade på vad den där överraskningen egentligen innebar.

 

Åkte bara en liten bit och titta Terra och hennes människor var tillbaka!!!!!!!

Vi skulle ut i en del av alla mina skogar och roa oss.

 


Jag stal som vanligt ett av Terras ben, Egentligen gillar jag inte såna här vita tuggben, men är de Terras så är de supergoda,

 

Anders han planerade en massa för han skulle göra e speciell sak medan vi andra skulle till skogen.

 

På väg mot första stället så blev det stopp och matte och Madde gav sej ut på jakt.

 


Mängder med stora fina Champinjoner.

 

Sen sa vi hej då till Anders. Han skulle ut och vandra på Sörmlandsleden, drygt 2 mil kulle han gå tillbaka till Malmköping.

 

Vi åkte vidare, skulle kolla en skog. Men skogen var stulen så där fanns inte de svampar som borde ha funnits. Jag och Terra passade i alla fall på att leka en massa.

 

Åkte vidare och människorna var tvungna att stanna och ta bilder, här är det Madde som fotar.

 

Märkliga figurer var det på det där hygget.

 

Den här försöker nog lösa all världens bekymmer så fundersam som den ser ut.

 

Sen hamnade vi i det där kärret där det växer Rödgul trumpetsvamp

 

Terra fick nosa på dom.

 

Nå Terra var duktig får vi godis nu?

 

Åkte vidare och hamnade på ett annat ställe. Nu var det dags för fikapaus.

Jag spanade, hade väldigt bra utsikt här.

 

Sen skulle vi kolla efter Svart trumpetsvamp. Det fanns så Terra fick nosa på såna också.

 

Madde var så glad för att få hitta en massa såna.

 

Så hittade hon sitt livs första Sotvaxskivlingar med.

Kollade ytterligare ett par skogar, hittade mer Rödgultrumpetsvamp i den ena och inget av intresse i den andra.

 

Tillbaka vid stugan så hittade vi Anders som var så nöjd med sin vandring, bland annat så gick han etappen som jag och matte sköter. Även han hade lyckats plocka svamp i alla fall en Stolt fjällskivling.

 

Så kom Ossy springande, alltid trevligt att träffa honom. Vi hade skoj.

 

Men Ossy försökte smita med ett av Terras ben. Men matte hade nån byteshandel så han fick ost och missade att stjäla benet.

Var hemma en stund medan matte rensade massor med Champinjoner och laddade svamptorken.

 

Tillbaka hos Terra och hennes människor igen så övervakade jag att Madde rensade svampen ordentligt.

 

Terra hon lekte fyllehund och ville åt mattes vinglas.

 

Jag och Terra lekte vakthundar och höll span på omgivningarna.

 

Människorna åt nån jättegod middag. Svampsoppa på nyplockade Champinjoner och Rödgul trumpetsvamp.

 

Jag skällde ut Uggla. Mycket irriterande sak den där Uggla.

Gick hem till mej efter en lång dag och mycket trevlig kväll sov gott hela natten.

Så skulle jag gå tillbaka dit idag igen.

 

På väg dit så träffade jag Annika en av mina trogna bloggläsare. Träffade henne faktiskt i går också men då var jag i min bil.

 

Så bjöd jag hennes lilla valp Knutte på ost, de var och gjorde nåt på campingen den här helgen.

 

Fortsatte till Terra och snodde som vanligt hennes ben.

 

Sen skulle vi ta ett par snabba skogsrundor.

Tvärnit på väg till första stället och matte plockade en bukett med Stolta fjällskivlingar.

 

Sen plockade människorna en massa Svart trumpetsvamp och jag och Terra käkade ost.

 

Madde hon kröp runt bland buskarna och plockade, det är visst ont om Svart trumpet i det där Halland.

 

Så kom de Grå kantarellerna i år. Dessa är sällsynta och ska lämnas i skogen. Kan förväxas med Svart trumpetsvamp vilket syns på bilden. Svart trumpetsvamp till vänster och Grå kantarell till höger.

 

Madde som aldrig sett såna tog en massa bilder.

 

Tillbaka vid stugan kom Ossy och hälsade på. Den här gången lyckades han stjäla benet och vandrade i väg med det.

 

Gick ytterligare en sväng i skogen.

 

Mer Stolta fjällskivlingar fanns det. Tycker Terra passar bra med såna.

 

Madde plockade mer Svart trumpetsvamp och Champinjoner.

 

Jag och Terra lekte en massa också och hade jätteroligt.

 

Förövrigt är vi väldigt snygga tillsammans.

 

Fast sen upptäckte jag Ekorre och förföljde honom så länge att när jag väl kom så blev jag koppelfånge.

Sen var det dags att säja hej då till Terra, Anders och Madde. De håller just nu på och köra alla massor med tusentals mil tillbaka till Halland Men jag har haft en superrolig helg.

 

Titta vad matte fick 14 liter torkad Blodsopp!! En av mattes favoritsvampar som inte alls finns så mycket av här. Men i Halland har det funnit hur mycket som helst. Nu blir det fest i vinter.

 
 
Kasper

Kasper

17 september 2017 20:06

Oj, en sån härligt skojig helg du haft. Kuliga figurer de där storögda.
Här mest bara regnar det, skvätter och duggar. Jag vill bara in, och matte säger att snart finns det inte en enda fläck kvar på tomten som inte är täckt av svamp. Tror att hon nog inte kan motstå en massa smörsopp i morgon... Plus alla tofsskivlingarna. Tack för kommentaren hos mig.

http://https://kasperian2.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards