wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 2 mars 2017

Fest på Vilda grisbiffar och Rådjurs tappade ben

Av Wilma Border collie - 2 mars 2017 17:43

Börjar med att berätta om igår kväll. En stund varje kväll så brukar matte träna trix med mej.

Då kommer klickern och mitt favoritgodis fram. Jag tränade på att snurra och gå runt mattes ben.

Bara det att Kleptomanen menar Leya var självklart med och försökte sno mitt godis. Men hon är allt

bra smart den där katten. Varje gång hon hörde klicket så stod hon på bakbenen och viftade med tassarna.

Matte testade att klicka utan att jag var inblandad och samma sak. Så klart då fick hon en bit av mitt

favvisgodis kycklingchips.

Så blev det idag och Sigrid hämtades.

 

Jaha du Sigrid nu ska vi gå och hitta på nånting. Har vi tur så har matte nåt väldigt gott med till oss.

 

Började med den här lilla skogsdungen. Nu försvinner snön och alla trevliga dofter kommer fram igen. Så här

ska det alltid vara.

 

Spårvägen var nästan helt befriad från snö och ingen otrevlig skridskobana heller.Nu börjar det likna nåt.

 

Kollade Sigrids humör. Men ingen fjortis idag inte hon kom så snällt varje gång matte kallade.

 

Vi vet minsann att det brukar löna sej att hålla till här uppe, kan bli godis då. Jodå vi fick.

 

Det tar sej. Iseländet håller på och dör vid stenarna så finns det vatten. Kanske att det snart blir badsäsong.

 

Inne i Hasselskogen och nu började festen. Genom att gå på en gammal trädstam så hittade jag en massa

bitar av sån där utsökt Vilda grispannbiff.

 

Detta kallas för samarbete. Sigrid hittade också en massa bitar och jag höll till nedanför. Tänkte hon skulle

råka peta ner till mej. Men Sigrid är som en dammsugare så hon tog reda på varenda smula.

 

Jo det var väldigt gott med de där Vilda grisbiffarna, skulle vi kunna få lite mer? Vi balanserar så fint på

det fallna trädet. Jo vi fick mera.

 

Här har minsann nån varit ute och gått. Både jag och Sigrid kollade spåren väldigt noga.

 

Grävling har vaknat och varit ute och rört på sej. Gick vidare och nu blev det riktigt bra.

 

Sigrid började greja med nåt ute på ängen. Matte trodde att hon ägnade sej åt senaste hobbyn jaga Sork.

Men hon hade minsann nåt.

 

Stoltare Sigrid har sällan skådats. Här kommer hon med sitt fynd.

 

Lika bra att jag tar hand om det där fyndet, alldeles för stort för Sigrid att släpa på-

 

Titta! Sigrid hade minsann fyndat Rådjurs tappade ben och nu tillhör det mej. La mej och tänkte ägna en

massa tid åt att smaska på det.

 

Men titta här vad som händer medan jag smaskar på benet. Sigrid har lyckats fynda ytterligare ett tappat

Rådjursben.

 

Hörru stanna!!!!!!! Det där benet är också mitt! Eländiga Sigrid att vara så himla snabb.

 

Ha! Jag hann i fatt och lyckades lägga beslag även på det här benet. Nu vet vi precis var de ligger och kan

använda dom nästa gång vi passerar. Undrar om det tvåbenta Rådjuret tappat fler kroppsdelar?

 

Övergav benen och fortsatte i skogen. Kollade av en totalt massakerad myrstack och en del annat.

Hade inte riktig koll på vad matte hade för sej.

 

Helt plötsligt så fick vi spåra upp en massa bitar av Vilda grisbiffarna igen. Kan meddela att det finns inte 

minsta lilla smula kvar.

 

Efter att ha ägnat tid åt lek och en del andra viktiga hundsaker nådde vi träden där vi rukar köra skogsagility.

Ännu mer leta Vilda grisbiff. Blev riktig fest i skogen idag.

I dag skulle Sigge Svamphund ha fyllt 13 år och då skulle han ha haft fest med presenter och bra skogsrunda

och andra trevliga saker. Sigge firar säkert där på andra sidan regnbågsbron och jag och Sigrid hade fest till

hans minne.

Matte skrev på Facebook om att det var hans födelsedag och en av hennes vänner Tessan skrev så här fint om

hur Sigge firar.

Klart det är fest och Sigge skryter lite om alla svampar han hittat nere på Jorden ;) Han har förmågan att få alla att lyssna,speciellt det små valparna som hamnat där uppe på andra sidan regnbågsbron alldeles förtidigt...dom sitter med sina små tassar och huvuden ihop och lyssnar med stora ögon om alla bäckar och sjöar Sigge utforskat och alla pinnar och annat han hållit reda på i skogen :) En riktigt stor och härlig fest har dom och alla är på sina bästa voff humör! EN SALUT TILL VÄRLDENS FINASTE SIGGE , HIPP HIPP HURRA!! <3 <3 <3

 

Stämmer säkert samtidigt som han kollade när jag och Sigrid hedrade honom genom vår privata fest med

alla Vilda grisbitar.

 

En massa godis kräver motion så vi körde skogsagility på ett par andra ställen.

 

Äsch, här har minsann inte snön haft vetta att dö. Borde vara barmark överallt nu. Fast vi hittade spår av

både Räv och Grävling men de vill tydligen inte umgås med oss.

 

Sigrid hittade nåt väldigt spännande vid en stubbe. Hon grävde och grävde.

 

Kollade men det var ingenting som intresserade mej. Trodde för ett ögonblick att hon skulle ha hittat fler

tappade kroppsdelar från Rådjur men inte det inte. Vet inte vad det var som hon tyckte var så intressant.

 

Allra sista bitarna av Vilda grisbiffarna. Eller bitar det var mest smulor men lika goda och vi har inte lämnat

minsta lilla mikroskopiska bit kvar. Borde finnas sånt här i skogen varje dag.

 

Slut på det roliga dags att gå hem igen. Tiden går alldeles för fort i skogen. Lämnade Sigrid så ses vi i morgon

och hittar förhoppningsvis på nåt skoj då också.

På eftermiddagsrundan så hälsade jag på i Rosa elefantaffären, träffade Dixie och fick godis. Tyvärr hade

matte kameran hemma. Sen passa jag affären medan matte var inne och köpte nåt konstigt. Eftersom

det blir mer och mer barmark så ska jag och Sigrid få prova nåt nytt ganska snart.

 
 
Ingen bild

Djurvän

2 mars 2017 20:25

Jag läser ofta olika djurbloggar då det intresserar mig att se hur djur har det. De allra flesta är mycket bra där hänsyn visas till djuren. Andra gör mig mycket upprörd. Tyvärr tillhör denna den senare kategorin. Efter att ha läst många inlägg så förstår jag att bakom denna blogg står du som
tidigare hade en gammal hund. Den hunden som borde ha fått en lugn och värdig ålderdom tvingades till långa promenader i skogen, bad i kalla sjöar och tröttande arbete med att leta svamp.
Absolut inte en värdig ålderdom för en hund. Så skaffas en ny hund fast du inte borde ha någon.
Varför en hund av vallhundsras? En sådan ska arbeta med att valla får och inte användas som sällskapshund. Ännu mer upprörd blir jag av att se att en liten fin hund tvingas följa med denna
stora hund. Små hundar ska absolut inte umgås med stora hundar då de stora skadar. Inte är det
lämpligt att en liten hund ska behöva gå långa promenader och tvingas utföra påtvingade konster.
Småhundar är sällskapshundar som inte ska anstränga sig. I dag blev jag fruktansvärt upprörd över bilden där den stora hunden tillåts att jaga den lilla. Varför fotografera detta? Hade det funnits något ansvar hos dig som djurägare hade du istället skyddat den lilla hunden. Jag hoppas att den inte har
fått skador eller blivit traumatiserad av detta. Jag kan bara hoppas att du som djurägare tar ditt ansvar och håller dessa åtskilda.

 
Ingen bild

Ännu större djurvän / Catharina

2 mars 2017 21:34

Du käre "djurvän"!
Du löser ofta....jag är tveksam till om du nånsin haft ett djur.
Hundar som jobbar/leker/rör sig är lyckliga hundar, oavsett ålder. Hunden får använda sin hjärna och det stimulerar långt mer än motion. Dessa hundar lever längre. Men det vet du säkert allt om, djurvän.
Vem är DU att avgöra om ägaren är lämplig? Seriöst!
Du verkar gilla små hundar. Och dessa små hundar ska absolut inte umgås med stora farliga hundar? Var har du lärt dig det?
"Småhundar är sällskapshundar som inte ska anstränga sig" 😂😂😂😂😂😂 Tillåt mig asgarva, har du sett en terrier längta efter att få jobba? Nä, det trodde jag inte heller. Du har ingen aning om vad du pratar om.
Det är inte storleken på hunden som avgör om hunden kan orsaka skada eller "traumatisera", det är storleken på ägarens intelligens som avgör det.

Apropå vallhund, man kan jobba på olika sätt med dem, inte bara valla får. Men det vet du säkert redan du som tar dig rätten att racka ner på andra.
Njut med dina djur! Lev ditt liv till fullo och låt andra människor få göra detsamma utan dina nedvärderande kommentarer.
Onödigt!

Ägare av stora hundar sen 25 år tillbaka/Bruks/lydnad/ Ipo och vallhund 😉
Nu gav jag dig lite glöd, det är precis vad du letar efter, men det bjuder jag på en torsdag kväll 😂😂😂

 
Klosterkatternas tjänarinna

Klosterkatternas tjänarinna

2 mars 2017 22:25

Du "Djurvän" - är det inte dags att du lägger av? Vi är MÅNGA djurägare som har både hundar och katter, och vi anser ALLIHOPA att ingen hund eller katt kan ha det bättre än hos Wilmas (f.d. Sigges) matte! Hon är DEN PERFEKTA HUNDÄGAREN som verkligen förstår sig på hundars psyke och anpassar sig efter hur hunden behöver ha det för att må bra. Lägg ner din meningslösa och illa underbyggda kritik och ägna dig åt något vettigare, där du faktiskt har kunskap att tycka och tänka, okej? Hälsningar från sr. Carina, matte till en hund och fyra katter, och som har levt med katter och hundar (olika raser av bägge sorterna) i hela mitt liv.

http://klosterkatterna.blogspot.se

 
Ingen bild

Ammi

2 mars 2017 23:59

Djurvänn... nej du är inte djurvänn på det viset du tror... hoppas du inte själv har djur utan enbart ägnar dig åt att tycka om andra... det är tragiskt att läsa ditt inlägg så fruktansvärt sne instälning om allt att jag saknar rätt ord!

 
Göran

Göran

3 mars 2017 01:50

Jag tycker att du (Wilmas matte) ska skita totalt i idioter som skriver illasinnade kommentarer. Min erfarenhet är att de som skriker högst om hur enkelt barnuppfostran/hunduppfostran är oftast inte själva har någon erfarenhet alls. Gäller särskilt barnlösa som alltid vet bäst hur man hanterar 4-, 7- eller 13-åringen. Men det finns nästan lika många hundexperter som knappt sett en hund. Jag stöttar Wilmas matte!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
mollesnutten

mollesnutten

3 mars 2017 06:32

Ja du djurvän,du har allt fått mycket om baktassen du.Hoppas du inte har nån av mina fränder.För den borde va överviktig i brist på motion.Och deprimerad i brist på rolig sysselsättning.

http://mollesnutten.bloggplatsen.se

 
Buttons

Buttons

3 mars 2017 13:32

Jag tror jag skrattar ihjäl mig, "små hundar ska inte umgås med stora hundar" hahaha, påminner mig om när lilla Buttons skällde ut stackars Sigge för att ligga för nära hans ben. Stackars Sigge blev så förskräckt han visste inte vad han skulle göra. tror inte någon av hundarna fick några forsatta skador av det tillfället.

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
Fröken Odört

Fröken Odört

3 mars 2017 20:11

Hahahaha! "Småhundar ska inte anstränga sig". Du får väl berätta det för min mammas dvärghund som utan besvär tröttar ut mina huskies, så till den grad att hanhunden hoppade upp i mitt knä för att få lite lugn och ro. Hon har även sprungit med i spannet och är helt övertygad om att hon skulle passa utmärkt som slädhund.
ALLA hundar mår bra av motion, att tro att man ska minska motionen bara för att hunden är liten tyder på en sak och det är att man inte kollat upp vad det är man har i kopplet.
Sedan mår även hundar med fysiska besvär bra av motion. Det är en vandringssägen att man ska ta det lugnt. Du förstår, starka muskler håller felaktiga leder på plats, det är därför funktionshindrade får styrketräna på rehabiliteringen/habiliteringen. Men en del nötter tänker inte så långt.

http://froken-odorts-torparliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anita

3 mars 2017 20:22

Djurvän?
Istället för att skriva fega felaktiga påhopp, skaffa ett liv. Utan djur -för du ska inte ha några. Jag tycker synd om dig.
Helena, jag känner dig inte, men du ger mig inspiration och jag älskar att läsa om Wilma och Sigrids äventyr. De är så fina tillsammans och Wilma är så mjuk och fin. Fortsätt vara den underbara person du är.

 
Ingen bild

Catta J

5 mars 2017 06:22

Djurvän? eller snarare NÄT-TROLL, skulle jag vilja säga.
Helena, min vän, kan du inte blockera idioten? Är bara ute efter att irritera dig och dina riktiga djurvänner.
Kram till dig och din djurfamilj! <3

 
Ingen bild

Elisabeth

12 mars 2017 22:59

Läser "Djurväns" kommentar och blir uppriktigt ledsen! Följer er fina blogg och förstår ingenting? Har själv en liten hund som hade älskat att få hänga med er ut i naturen för att träna både kropp o hjärna, få motion och framförallt få känna en sådan härlig frihet som hundarna verkar ha :)
Kramar till dig Wilmas matte!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Av Wilma Border collie - Lördag 23 mars 17:57

Mina vanliga lördagsrutiner. Tråkfrukost och ensam morgonrunda, sen passa dörren i evigheter.   Så äntligen framme, nu ska jag bara hitta Basse som inte ens kom och mötte mej.   Där borta ligger han i den där kojan som Bassehusse byggde t...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards