wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 9 februari 2017

Jobbat en del som fyrbent etappledare

Av Wilma Border collie - 9 februari 2017 17:43

I dag bestämde matte att jag och Sigrid skulle ut och åka. Dessutom skulle det jobbas en del.

Hämtade Sigrid och sen åkte vi mot vad matte bestämt.

 

Aha här har jag bara gått en gång förut och för Sigrid var vägen alldeles ny. Tyvärr fick vi vara koppelfångar

en bra bit. Först är det Vilda grisland med en massa matningsplatser och fullt med spår.

  Storviltjägaren försökte vakna för det här jakttornet var det intressantaste Sigrid hade sett på väldigt, väldigt

länge.

 

Sen var vägen skridskobana en bit och då var det lia bra med koppel så vi inte skulle börja röja runt och

skada oss.

 

Så där äntligen ordning i tillvaron. Inte nåt Vilda gristillhåll och slut på skridskobanorna. Jag som varit här

en gång hade självklart massor att visa Sigrid.

 

Nu Sigrid bör du känna igen dej för vi har nått början på min Sörmlandsledsetapp. Här har hon varit med

ganska många gånger men då har vi kommit andra vägen. Matte tror inte att det går att köra bil på den ännu,

den brukar vara rejält hal.

 

Viktigt uppdrag kolla att skärmskyddet är okej i fall vandrande hundar vill vistas i det. Det var i alldeles

utmärkt skick.

 

Men inte hade det vandrat nån sen jag och matte var här på juldagen och hämtade papperna i gästboken.

Fast nu finns det i alla fall tre namn i den matte, jag och Sigrid.

 

Passade på att leka en del, det går utmärkt att jaga varandra runt skärmskyddet.

 

Badsäsongen känns tyvärr väldigt långt bort bara en massa is på sjön.

 

Jo vi skulle faktiskt behöva nånting att äta och vi har intagit bordet i väntan på att du ger oss nåt. Fick

varsin liten bit prinskorv.

 

Eftersom jag har utsett Sigrid till min assistent så fick hon uppdraget att kolla att människornas dass var ok.

Inga problem där heller.

 

Vidare för att kolla en massa mer viktiga saker. Lång frånvaro kräver mycket jobb.

 

Detta är viktigt. Kolla att vattnet i den lilla ån mellan sjöarna är bra. Det var svalt och gott men tyvärr är

det fortfarande alldeles för lite vatten i den.

 

Blivande svamphund tränar. På trädet växer det en massa små Vinterskivlingsvalpar. Både jag och Sigrid

markerade dom snyggt. Självklart välförtjänt beröm och godis.

 

Lika bra att fortsätta att kolla av allt. Nu ska vi in i skogen igen och här hittar Sigrid så hon sprang först.

 

Nej Sigrid det är INTE badsäsong i alla fall inte enligt matte. Nu var Sigrid superduktig och kom varje gång

matte kallade men lika snabbt var hon tillbaka vid ån.

 

Slutade så här med Sigrid i fångenskap. Hon är ju väldigt frusen så försöka bada i februari är ingen smart

ide. Hon hade troligen förvandlats till en stelfrusen klump innan vi hade kommit till bilen många kilometer

bort.

 

Inte var det badsäsong vid andra sjön heller. Is överallt, men det smällde rejält i den.

 

Vet du vad Sigrid? Jag skulle faktiskt kunna bada här om jag ville men det kan inte du. I bland är det

väldigt skoj att retas.

 

Fortsatte att kolla den här delen av min etapp. Allt var helt i sin ordning och inga träd hade fallit heller.

Oftast barmark men på en del ställen var det full vinter. Sigrid var fortfarande fånge efter som ån är nära.

 

Jag hittade min gamla Vilda grisskalle. Funderade en stund på om jag skulle ta med den men kom fran till

att den kunde ligga kvar. Kanske tar jag den nästa gång.

 

Bara så där upplysningsvis så är spänger snorhala på vintern. Vi blev nermotade från dom av matte som ansåg

att det var säkrare att gå bredvid dom.

 

Så där nu är Sigrid fri igen så vi kunde leka en stund. Hade mycket skoj.

 

Fast jag var tvungen att hämta henne när hon försökte sticka till ån på ett annat ställe. Tur att hon lyssnar på 

mej.

 

Jo vi tänkte att vi skulle ta och gå en sväng på grannetappen också. Skulle vi inte alls enligt matte det får

bli en annan gång.

 

Samma väg tillbaka men vi passade på att undersöka allt som vi missade när vi gick till Sörmlandsleden.

 

Storviltjägare Sigrid på sin rätta plats. Fortfarande var jakttornet det mest intressanta hon nånsin sett.

Matte lyfte upp henne och här stortrivdes hon, tydligen extremt bra utsikt. Jag höll mej på marken jag.

 

Helt plötsligt såg Sigrid konstig ut. Hon brukar inte ha en svart klump i munnen. Sekunden senare såg matte

vad det var. Sigrid tänkte inte släppa sitt byte. Blev byteshandel en korvbit mot bytet.

 

Räckte med att matte brast i uppmärksamhet en sekund så hade Sigrid tagit bytet igen. Ny byteshandel och

extremt kort koppel. Människor är känsliga, Sigrid var så stolt över sin Vilda grisbajs och matte vägrade låta

henne ha den. Dessutom skulle det minsann skvallras för Sigridmatte om att inte pussa Sigrid.

 

Slut på det roliga igen, där framme står min bil och det är dags att åka hem. Fast vi hann med en hel del på

våra skogstimmar.

 

Så kom det post till matte. Det här innehöll kuvertet.

 

Jag fick lukta på lite av innehållet. Mycket spännande. Tyckte för övrigt Kleptoman Leya också som 

självklart försökte stjäla det. Men hon misslyckades och matte har lagt undab allt.

I morgon ska jag och Sigrid få prova nåt alldeles nytt där dagens post ska användas.



 
 
Eva H

Eva H

9 februari 2017 19:42

Den där Sigrid alltså! Där har din matte allt fått jobb :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards