wilmablogghund

Alla inlägg under augusti 2016

Av Wilma Border collie - 7 augusti 2016 16:31

Ber om ursäkt för min frånvaro. 

Men modemet till datorn har behagat dö. På eftermiddagen idag kom matte på att det nog skulle gå att

koppla upp via mobilens wifi. Jo hon är teknisk så det fungerar utmärkt.

Nu få jag berätta om flera dagr på en gång här.

Börjar med i fredags kväll. När jag hade bloggat så skulle jag gå till campingen.

 

Där var det nån som heter Invild som hade rest ända från Norge för att träffa mej. Jag har inga problem

att förstå norska. När jag var liten valp pratade jag bara tjeckiska så jag är språkbegåvad.

 

Jag skulle fotograferas också, tur att jag börjar bli van vid sånt.

 

Helt plötsligt så dök den där Patrick eller om han heter Pinnaffären upp. Lika bra att vara ordentligt

social med honom också.

Fast jag fick inte vara kvar så länge eftersom matte ville hem.

 

Nu har det blivit lördag.

Matte tänker rymma och jag ska passa Sirirs människor. Håkan hade trevligt godis till mej och var lättpassad.

Matte hon jobbade.

 

Detta ägnade hon sej åt. Träffa ett helt gäng med hundar som ska lära sej svampsökets hemligheter.

 

Lilla staffen Stella jobbade bra.

 

Snygg kille som heter Ludde visade framtassarna.

 

Ruben ser inte heller illa ut och var väldigt duktig.

 

När det är kurs så är det dessutom sånt där skogsfika. Har förstått att då kan det serveras egen hundmacka.

 

Ännu en av alla killar Knut heter han.

Förstår inte varför inte jag fick hänga med sammanlagt fem killar och en tik.

 

Det är jobbigt att vara blivande svamphund. Jag vet precis hur trött i skallen jag blir av träningen och det

blev alla mattes elever också.

Till slut behagade hon komma och befria mej från jobbet att passa Eva och Håkan. 

Gjorde just ingenting resten av dagen.

Så blev det idag.

 

Så blev det idag. Matte skulle plocka ihop en massa saker. Ni ser ju vem som ansåg att han skulle följa

med, Men Balder fick inte alls följa med på kursen och jag hamnade hos Eva och Håkan igen.

 

Hundarna börjar anlända. Ser ut som om Morris och Ludde ska lägga upp nån plan medan Ruben tittar på.

 

Matte hittade en gigantisk Tegelröd björksopp på väg mot stället där de skulle vara.

 

Så var det dags igen då för hundarna att jobba. Duktiga allihopa som kom ihåg allt de lärde sej i går.

 

Jobbades bra bland eleverna. Här hittar Morris svamp.

 

Väldigt vad det fikas när det är kurs. Jag ser fram emot att få skogsfika jag också.

 

Aha, kolla Morris han gosar med Rubens matte. De dfär kurserna kommer att passa mej perfekt eftersom jag

gillar att gosa med människor.

Alla hundarna var enligt matte otroligt duktiga och kommer att bli så bra svamphundar.

 


Så här såg det ut när matte kom och skulle hämta mej. Det öste ner regn och jag befann mej ute i det och

rastade Håkan. Ren är INTE bra för hundar.

Var så trevligt att komma tillbaka och inse att matte kommit för att hämta mej.

 

Tillbaka hemma så fick jag ett smaskigt märgben som lön för att jag passat människorna i två dagar.

Nästa helg är det kurs igen men då ska ja få följa med.

I morgon ska jag åka till Eskilstuna så matte kan skaffa modem till datorn.





Av Wilma Border collie - 5 augusti 2016 17:45

Blir tassarna full i ett par dagar nu.

I dag har jag haft en hel del att pyssla med. Började med en skogsrunda i en annan hemmaskog.

 

Intressant, som vanligt massor med trevliga dofter att undersöka. Helt otroligt detta att det finns så mycket 

skog att undersöka. Enligt matte kommer det att ta väldigt lång tid innan jag besökt alla.

 

Regnade lite i natt så det var alldeles fullt med såna här Vinbergssnäckor överallt.

 

Jaha nu ska vi se om jag kan hitta nåt spännande här då.

 

Hoppa över fallna träd är skojigt. Just detta hoppade jag över flera gånger. Hade nåt med att få till

en bild att göra.

 

Detta ska föreställa en bäck. Den brukar visst innehålla vatten som luktar väldigt gott och Sigge grejade

mycket i den. Men nu finns det inte en droppe vatten.

 

Blev inget träna på svamphundsjobbet idag. Fanns bara en enda svamp där, en sån här Gallsopp. Den

smakar lika illa som sitt namn.

 

Va? Jag ser väl alltid bra ut på bild eller?

 

Jaha jag är nog mer till min fördel när jag inte blundar.

 

I skogen finns det fullt med märkliga varelser. Om man tittar noga så finns de överallt. Som detta

märkliga djur.

 

I bland kommer det intressanta doftstråk med vinden. Då gäller det att kolla av dom ordentligt.

 

I bland går det minsann lika bra att krypa under de fallna träden som att hoppa över dom. Måste variera

hur jag tar mej fram.

 

Hon är så tråkig så tråkig ibland. Undrar om jag ska sitta här resten av mitt liv?

 

Sånt här höll hon på med. Ta bilder på hallon. Märklig sysselsättning.

Gick en sväng till och sen skulle jag vidare.

 

Hamnade där det berömda kylskåpet bor. Har förstått att det kan innehålla mycket smaskigt.

 

Ryktet om kylskåpet är alldeles sant. Fanns jättegod korv i det.

 

Människorna saknar sin Siri så mycket så jag agerade trösthund. Jag är väldigt bra på att trösta ledsna

människor. Tränar ofta på matte som saknar Sigge så mycket.

 

Fikade, mycket gott. Vet att Siogge ofta rymde hit för att han ville fika och käka korv.

 

Provade att rasta Siris husse.

Jag ska passa dom medan matte har kurs för alla de där blivande svamphundarna. Nu skulle de prova om

jag ville följa med honom. Inga problem han var väldigt lättrastad.

 

Fick godis för väl utfört arbete när jag kom tillbaka. Kommer att gå strålande att passa dom några timmar

i morgon och på söndag.

Var hemma och slappade medan matte grejade med tråk.

Gick på eftermiddagsrunda och hälsade på i några affärer. Det där med affärsrundor är lönande blir massor 

med godis och gos.

Nu ska jag visst gå och träffa nån som vill träffa mej en stund.

I morgon ska jag först passa Siris människor och sen ska jag roa mej med nåt annat som kommer att bli skoj.

Av Wilma Border collie - 4 augusti 2016 17:36

Bara att inse, människor ska inte köpa nya kameror. Är bättre att de lägger pengarna på godis

och andra trevliga saker till oss.

Först så skulle jag åka till en ny skog, men så fanns det chans till mer regn så det blev inte så.

Hemmaskog istället.

 

Det har varit så torrt så det ser ut som höst med alla torra lönnäsor som ligger i drivor.

 

Ständiga stopp på väg mot skogen för att ta bilder på en massa onödigt.

Varför äpplen när jag finns?

 

Äntligen i skogen. Här hade det minsann gått en snygg kille och lämnat spår efter sej. Tyvärr var han inte kvar.

 

Hade kommit några sån här Mandelriskor, de där märkliga svamparna som luktar fisk och skaldjur.

Matte avskyr dom, men plockar till de som aldrig hittar några.

 

Jag tränade självklart på mitt blivande jobb som svamphund.

Massor med beröm så fort jag tittar på dom.

 

Fast detta är väl överdrivet? Egentligen en miss av matte som skulle lägga svamparna för fotografering

och jag råkade lägga mej där i samma sekund.

 

Kollade av en massa andra viktiga saker som om det passerat trevliga hundar här. Hade det inte.

 

Fast skogen är väldigt vacker. Enligt matte så finns det massor med olika sorters svampar här bara det

har regnat ordentligt.

 

Kan du möjligen sluta att ta bilder på alla blåbär och annat? Finns faktiskt annat att göra i skogen.

 

Sånt här är skoj, hoppa över gamla fallna träd. Är visst bra för att bygga muskler också enligt matte.

Hoppade över många såna.

 

Lingonen börjar mogna, jag tror inte att jag bryr mej om lingon. Ägnade mej åt annat medan matte tog

en massa bilder på dom.

 

Tränade mera. Massor med beröm och godis.

 

Kom till sjön, var några dagar sedan jag badade sist. Alltså ansåg jag att det var dags.

 

Skönt var det så jag badade mycket och länge. Bäst att passa på. Fast jag har hört att det finns massor med 

sjöar som jag ska få prova. Nu när det är bättre väder börjar det vara dags att åka till dom.

 

Skulle jag kunna få lite godis? Inte för att jag gjort nåt speciellt men jag är så godissugen.

Matte var inte svårövertalad så jag fick godis.

 

Matte hittade såna här Bleka ostronmusslingar så jag luktade på dom och fick massor med beröm

 

Himlen började se ut så här. Kanske att det med tur skulle komma mer regn så det var lika bra att gå

hemåt. Jag hade faktiskt varit ute i flera timmar.

 

Det där Heden är ett märkligt ställe. Är det inte loppis så är det jättemarknad och idag var det en

cirkus där.

 

Som sagt Malmköping är mycket hundvänligt. Pryaffären har en stor burk full med smaskigt hundgodis.

Jag blir alltid bjuden när jag passerar.

Gick hem, sov medan matte höll på med en massa mänskliga tråksaker.

Var ute på eftermiddan och träffade en del människor som ville umgås med mej.

I morgon ska jag visst prova och rasta Sirihusse. Ska ju passa honom och Sirimatte medan matte har kurs 

i helgen. Om jag inte hade luktat gott så skulle jag ha varit med. Men jag får vänta till nästa kurs.

Av Wilma Border collie - 3 augusti 2016 17:55

I dag har det inte varit nån tråkdag. Har varit fullt upp hela dagen.

Fick åka till en skog idag, som vanligt en ny. Tror aldrig de tar slut matte måste ha ett outsinligt

förråd av skogar.

 

Jaha se om det finns nåt spännande här då. Självklart fanns det massor att undersöka.

 

Dags för dagens första träningsomgång. Fanns ganska många som jag kunde öva på. Massor med beröm och jätte

goda vomchips som belöning. Lönar sej bra att jobba med svampar.

 

Aha detta är vad Sigge kallade vägspa. Alltså en massa lerigt vatten på en väg. Provade och det var roligt att

plaska runt i det. Ska jag göra fler gånger.

 

Hittade trevliga stigar inne i skogen. Massor med spännade här också.

 

Detta ver en gång en svamp som heter Citronslemskivling, men nu har den dött torkdöden. Ska visst få lära mej

såna också i framtiden.

 

Min hundliga hygien måste skötas. Struntsamma att behovet uppstår mitt på stigen. Jag skulle ju ha kunnat

träffa på nån snygg hanhund. Nu gjorde jag inte det för skogen var alldeles övergiven.

 

Träna, träna, träna och ännu mer vomchips till mej.

 

Sigge är med och övervakar att jag gör rätt. Han finns avbildad på mattes korg.

 

Tänk vad det är skoj att springa runt i alla nya skogar. Så mycket att uptäcka överallt.

 

Kom ut på en liten väg där det fanns gott lerigt vatten. Blir faktiskt törstig av att kolla allt överallt.

 

Visst har jag varit duktig? Många kantareller fanns det helt plötsligt.

 

Stora var dom också. Fick mycket beröm och mer smarrigt godis. 

Så var det dags att åka hem igen.

Sov gott ett tag, sen var jag med matte till affären för hon skulle hämta paket. Träffade före detta Sirimatte

där så jag provade att passa henne medan matte fixade. Lättpassad människa, bra eftersom jag ska passa

henne i helgen.

Hem igen och matte grejade med nya kameran.

 

Första bilden med den.

Jag ska följa med för matte ska åka och fixa nåt.

Fixa nåt visade sej vara skaffa en begagnad mobil för hennes blev knäpp.

 

Viss skillnad på bilderna nu.

 

Idun var inte speciellt intresserd av att vara med på bild.

 

Inte Kattvalps Leya heller.

Men det kommer, matte ska lära sej mängder med olika inställningar och annat krafs.

Kommer nog en massa skogsbilder i morgon skulle jag tro.


Av Wilma Border collie - 2 augusti 2016 17:48

Har läst mej till att det förekommer något som kallas för tråkdagar. Alltså såna när det inte händer

en massa skoj saker hela tiden.

Skulle följa med till Eskilstuna idag för matte var tvungen att fixa tråk. Hon ansåg också att skogen hade varit

bättre men ibland måste tråksaker göras.

 

Usel bild med en massa speglingar. Mitt nöje passa bilen medan matte gjorde tråk.

För att ingen ska tro att jag satt där och höll på att få värmeslag eller nåt så kan jag meddela att matte 

hängde på låset när tråkstället öppnade och ute var det svalt.

 

Äntligen utsläppt från bilpassandet. Fast egentligen kanske jag passade en kvart eller nåt. Matte gillar INTE

att drälla runt i tråkaffärer.

Mycket spännade att lukta på i Eskilstuna.

 

Hamnade hos mattes mamma. Här ska jag få nåt.

 

Gott, mycket gott. Jag serverades köttbullar när människorna fikade. Borde få sånt här fika varje dag.

Sen var det dags att åka hem.

Var hemma en stund innan jag skulle gå ut en sväng.

 

Trodde att jag skulle gå och tömma den där brevlådan och kolla så matte vattnade alla blommor hos

människorna som har det bra kylskåpet.

Men människorna var hemma så jag sprang in och blev alldeles livrädd.

 

Detta var fullkomligt jättehemskt. Fick för mej att takfläktar käkar Border colllietikar.

 

Sökte skydd under köksbordet för sär skulle nog inte otäcka fläkten hitta mej.

 

Matades med god korv från det berömda kylskåpet också. 

 

Pratade mycket med Håkan som var husse till Sigges kompis Siri. Han behövde lite hundlig terapi och sån

är jag väldigt bra på.

Jag ska passa dom och kylskåpet i helgen när matte utbildar blivande svamphundarna. Skulle alltså ha

låtit bli att lukta gott nu, men jag är lovad att få följa med på kommande kurser.

 

Matte fick present bara för att hon kollat brevlåda och vattnat. En tavla med Siri och Sigge, de var 

riktiga kompisar och vandrade över regnbågsbron med bara en veckas mellanrum.

Den ska upp på nån vägg snart.

 

På väg hem så träffade jag två Whippetar Scilla och Saga. Scilla var tydligen kompis med Sigge, verkade vara

trevliga brudar så jag träffar dom säkert igen.

Mötte en del människor jag känner också.

Gick hem och insåg att tråkdagen blev ju inte genomtråkig.

 

Matte väntar på post, hon har handlat.

Kameran hon har är usel och bara krånglar, är visst exemplar nummer tre på knappt två år.

Men nu har hon köpt en sån här, Olympus TG 4 som har hur mycket funktioner som helst. Enligt mail så

ska den troligen landa här i morgon,sen när hon lärt sej den ska det bli ordning på mina bilder.


Av Wilma Border collie - 1 augusti 2016 17:49

Det är som sagt mycket i mitt nya liv. Idag har jag varit i ännu en ny skog och gått en bra runda.

 

Spännande, undrar vad jag ska upptäcka idag då? Matte skulle kolla skogen för i helgen som kommer ska

hon utbilda ett gäng blivande svamphundar.

 

Massor med spännande överallt. Massor att titta på och ännu mer dofter. Tänk att det finns så mycket skoj i

alla skogar.

    

Träna var det. Blev lite konstigt för jag följde Sigges tasspår, alltså gick precis som han brukade gå och där 

satt det minsann kantareller.

Jag luktade på dom och fick massor med beröm och extra gott godis.

 

Jaha där borta sprang Hälge iväg. Jag upptäckte honom långt innan matte såg en snabb skymt.

 

Så mycket att kolla överallt. Känner mej extremt upptagen när jag är i skogen. Måste undersöka allt och

hittar hela tiden massor med nya spännande ställen.

 

Nu har jag varit duktig och vill ha godis. Fick vomchips. När jag luktar på svamparna så är det extra gott

godis. Fanns på flera ställen så jag tränade mycket. Alla står kvar för det ska de där eleverna få träna på

i helgen. Insåg att jag är mobbad. Bara för att jag har doftat så otroligt gott får jag inte följa med på

kursen, Nåt om att hanarna som kommer troligen skulle bli alldeles kollriga, jag ska passa ett par

människor medan matte har kurs. Men sen på kommande kurser får jag vara med.

 

Gick vidare mot nya upptäckter. Allt måste jag undersöka noga.

  

Här ska det visst vara en massa trevligt vatten vid gynnsamt väder. Sigge kallade detta för nästansjö.

Nu var det alldeles torrt inte minsta lilla droppe fanns det.

 

Ännu en svamp som jag ska lära mej. Heter Rimskivling och är en god svamp men de här var alldeles

för gamla.

 

Studerade ett tråigt hygge. Matte har inte gått här på flera månader för hon vill inte se eländet som

de ställt till med. Vackra gammelskogen borta.

 

Detta gjorde matte ledsen. I det här torpet föddes hennes farfar för länge, länge sen. Sen har det varit 

jaktstuga och jägarna har tagit så väl hand om huset. Men helt plötsligt är det tomt och övergivet och det

håller på och växer igen. Kanske kommer det att få förfalla helt nu som så många andra torp som den

där kyrkan äger.

 

Hittade lite vatten. Bra för jag var törstig, blev inte mycket kvar när jag druckit klart.

 

Fallna granar kan vara spännande. Undersökte den ordentligt.

Fanns lite mer kantareller så jag tränade ännu mera och fick massor med godis och beröm.

 

Hm, detta var den märkligaste svamp jag luktat på. Luktade inte alls svamp utan fisk och skaldjur.

Heter visst Mandelriska och matte avskyr den, men plockar och ser till att de som inte hittar den får.

 

Här borde det vara vatten och trevlig lera. Var det inte, men jag kommer att gå här ibland så förr

eller senare ska jag nog komma när det finns vatten.

 

Kom svarta moln och matte hoppades att det skulle bli regn. Behövs massor med mer sånt.

Hade inte gjort något eftersom jag var nära bilen.

 

Kollade intressanta dofter och märkte ingenting. Matte märkte ingenting men så blev jag ombedd att 

flytta på mej helst i förra veckan.

 

Ungefär en decimeter från mej och matte låg den här. Jag hade passerat precis förbi och matte också innan 

hon såg den. Huggormar ska man passa sej för eftersom de kan bitas.

Åkte hem efter tre timmar i skogen och somnade. Sov gott tills det var dags att ta en eftermiddagssväng.

Träffade några människor jag känner och umgicks med dom.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards