wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2016

Ny runda och en massa träning

Av Wilma Border collie - 1 augusti 2016 17:49

Det är som sagt mycket i mitt nya liv. Idag har jag varit i ännu en ny skog och gått en bra runda.

 

Spännande, undrar vad jag ska upptäcka idag då? Matte skulle kolla skogen för i helgen som kommer ska

hon utbilda ett gäng blivande svamphundar.

 

Massor med spännande överallt. Massor att titta på och ännu mer dofter. Tänk att det finns så mycket skoj i

alla skogar.

    

Träna var det. Blev lite konstigt för jag följde Sigges tasspår, alltså gick precis som han brukade gå och där 

satt det minsann kantareller.

Jag luktade på dom och fick massor med beröm och extra gott godis.

 

Jaha där borta sprang Hälge iväg. Jag upptäckte honom långt innan matte såg en snabb skymt.

 

Så mycket att kolla överallt. Känner mej extremt upptagen när jag är i skogen. Måste undersöka allt och

hittar hela tiden massor med nya spännande ställen.

 

Nu har jag varit duktig och vill ha godis. Fick vomchips. När jag luktar på svamparna så är det extra gott

godis. Fanns på flera ställen så jag tränade mycket. Alla står kvar för det ska de där eleverna få träna på

i helgen. Insåg att jag är mobbad. Bara för att jag har doftat så otroligt gott får jag inte följa med på

kursen, Nåt om att hanarna som kommer troligen skulle bli alldeles kollriga, jag ska passa ett par

människor medan matte har kurs. Men sen på kommande kurser får jag vara med.

 

Gick vidare mot nya upptäckter. Allt måste jag undersöka noga.

  

Här ska det visst vara en massa trevligt vatten vid gynnsamt väder. Sigge kallade detta för nästansjö.

Nu var det alldeles torrt inte minsta lilla droppe fanns det.

 

Ännu en svamp som jag ska lära mej. Heter Rimskivling och är en god svamp men de här var alldeles

för gamla.

 

Studerade ett tråigt hygge. Matte har inte gått här på flera månader för hon vill inte se eländet som

de ställt till med. Vackra gammelskogen borta.

 

Detta gjorde matte ledsen. I det här torpet föddes hennes farfar för länge, länge sen. Sen har det varit 

jaktstuga och jägarna har tagit så väl hand om huset. Men helt plötsligt är det tomt och övergivet och det

håller på och växer igen. Kanske kommer det att få förfalla helt nu som så många andra torp som den

där kyrkan äger.

 

Hittade lite vatten. Bra för jag var törstig, blev inte mycket kvar när jag druckit klart.

 

Fallna granar kan vara spännande. Undersökte den ordentligt.

Fanns lite mer kantareller så jag tränade ännu mera och fick massor med godis och beröm.

 

Hm, detta var den märkligaste svamp jag luktat på. Luktade inte alls svamp utan fisk och skaldjur.

Heter visst Mandelriska och matte avskyr den, men plockar och ser till att de som inte hittar den får.

 

Här borde det vara vatten och trevlig lera. Var det inte, men jag kommer att gå här ibland så förr

eller senare ska jag nog komma när det finns vatten.

 

Kom svarta moln och matte hoppades att det skulle bli regn. Behövs massor med mer sånt.

Hade inte gjort något eftersom jag var nära bilen.

 

Kollade intressanta dofter och märkte ingenting. Matte märkte ingenting men så blev jag ombedd att 

flytta på mej helst i förra veckan.

 

Ungefär en decimeter från mej och matte låg den här. Jag hade passerat precis förbi och matte också innan 

hon såg den. Huggormar ska man passa sej för eftersom de kan bitas.

Åkte hem efter tre timmar i skogen och somnade. Sov gott tills det var dags att ta en eftermiddagssväng.

Träffade några människor jag känner och umgicks med dom.

 
 
Eva H

Eva H

1 augusti 2016 18:59

Håller med om det sorgliga med torpet! Där ser ju väldigt fint ut.
Håller inte med om att du skulle vara mobbad dock! Killarna ska lära sig lukta efter svamp men jag vet att deras nosar skulle bli HELT upptagna om du var med :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Christina Johansson

1 augusti 2016 23:24

Oj, så jättefina bilder på dej, lilla Wilma. Du får uppleva så otroligt spännande saker tillsammans med din matte.

Tur att jag inte såg den där låååååånga ormen, jag hade nog dött i en hjärtattack. Du ska akta dig väldigt noga för sådana kryp. Då är det bättre att du nosar upp svampar och tar dej ett dopp i någon sjö emellanåt.

Sussa gott i natt tillsammans med katterna och din matte.
I morgon väntar nya äventyr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Av Wilma Border collie - Lördag 13 april 17:53

Lördag och alltså mingeldags igen. Klarade av morgonrutinerna och passade dörren.   Precis när jag kom till Basse så kom det en ny hund.  Alltid trevligt med nya kompisar. Han presenterade sej som Buster och ville gärna lära känna nya hund...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards