wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2023

Nu kan det bara bli bättre

Av Wilma Border collie - 15 augusti 2023 17:48

Wilma är lite ur form så jag matte tar hand om bloggandet idag.

Wilma har mått dåligt några dagar, trött hängig druckit mer, kissat mycket varit dålig i magen haft spänd buk sämre aptit.

I går var jag övertygad om att hon fått livmoderinflammation.

Vaknade alldeles för tidigt idag och väntan på att de skulle öppna hos vetten var minst sagt lååång.

Fick tag på dom direkt kl åtta och ombedd att komma. Hämtade upp Basse och åkte till Katrineholm.

Att jag självklart körde vilse behöver vi inte prata så mycket om. 

Rädd och orolig var jag. Vad skulle de hitta? Tänk om jag skulle åka hem med tomt halsband och koppel? Eller nyopererad hund.

 

Framme och inskrivning pågår. Jag lyckade få allt rätt.

 

Inne på rummet och väntan på vererinären. Nervös var förnamnet på vad jag var.

 

Ultraljud och livmodern helt opåverkad, Men bilden visar urinblåsan och den ljusa randen är en elak bakterieinfektion..

Nu väntade provtagning.

 

Medan Wilma var på provtagning, både blod och sterilt från blåsan tog jag ut Basse en sväng. Klarade av ett par samtal till de som jag visste väntade på uppdateringar från mej,.

Underbare Basse medan jag pratade i telefonen satt han tätt tryckt mot mej. Typ jag finns här för dej. Han kände att jag var både orolig och ledsen.

 

Precis när vi kom in igen så kom de med Wilma från provtagningen. Jag missade bild på det rörande mötet. Basse fran till Wilma och slickade henne över hela huvudet. Hur mår du? Vad har de gjort med dej? Så rörande att se denna omsorg om bästa vännen

 

Jag skulle ta en kopp kaffe och det var tvunget att undersökas noga, inte för att de dricker kaffe men mycket att kolla på.

 

Inne på rummet igen och väntan på veterinären. Vad hade proverna visat? Skulle jag ha Wilma med mej hem. Jag hade gjort en rejäl släktforskning på han med horn och bockfot och målat upp alla på tillgängliga väggar.

Veterinären kom.

Wilma har en massa ecoliebakterier i urinblåsan. När tikar löper är allt öppet och närheten mellan anal och urinrör är kort och då slinker bakterier lätt in och växer till sej. Detta är alltså vad som hänt Wilma.

Nu har hon fått antibiotika och smärtstillande och inflammationshämmande medicin. Eftersom magen har varit risig och kan bli av medicineringen så gäller skonkost några dagar framöver.

 

Snyggt rosa bandage som döljer en infart. Satt för att ge medicin där och då, den blev hon av med innan vi åkte hem.

Sitter ett annat rosa nu som hon snart ska bli av med igen.

Detta var mitt första besök på Din Vet i Katrineholm. Jag är så imponerad av dom. Så trevliga empatiska och en veterinär som noga förklarade allt. Dessutom en fullutrustad klinik med välutbildad personal.

Jag är så trött, så trött nu. All denna anspänning denna dag och kasten mellan nattsvart mörker och hopp. Det har fallit en och annan tår idag. Föst av oro sedan av glädje.

Dessutom är jag så imponerad av alla kommentarer och engagemang på Facebook. Alla verkade engagera sej i min underbara Wilma och hennes mående.

Nu blir det lite lugna dagar för Wilma, medicin och återhämtning efter detta.

I morgon är hon tillbaka som vanligt.

Åter igen STORT TACK till alla er som engagerat i hennes mående.



 
 
Paula

Paula

15 augusti 2023 20:45

Jag vet och minns exakt känslan när oron kryper över en och lägger sig som en blöt filt, så skönt att hitta en bra klinik, det lär ju vara så står veterinärbrist i landet. Det är guld värt med en sådan kontakt man kan lita på. Med önskan om snar bättring hälsar Daniel och matte

http://paulaz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 13 maj 18:03

I morse blev Basse levererad. Alltså sällskap på morgonrundan och gemensam god frukost. Fast den morgontrötte gick och la sej efter frukosten för att sova vidare. Men han vaknade när matte började greja. Vi insåg snabbt att nu var det skoj saker ...

Av Wilma Border collie - Söndag 12 maj 18:01

Efter att ha klarat av morgonrutinerna så var det dags att åka.   Liftaren låg på sin vanliga plats, men skulle inte ha ligt, han har lite märkliga idéer ibland. Han kom hem efter en stund. Vi hjälptes åt att spana efter kompisar. Det kom ...

Av Wilma Border collie - Lördag 11 maj 17:56

Blev tydligen sommar på en gång. Klarade av mina ensamma morgonrutiner och väntade i veckor innan vi skulle åka.   På plats och vi har stenkoll på om det är kompisar på väg.   Jodå det kom ett gäng, enligt matte som fortfarande inte kan r...

Av Wilma Border collie - Fredag 10 maj 18:05

Hämtade upp Basse som väntade på sin vanliga liftarplats. Hörde att vi skulle åka och jobba på vår etapp. Ännu bättre var stopp på torget och Moha och Troys bil kom.   Så framme och här hade de minsann varit ute och gått. Ingen undgår våra nos...

Av Wilma Border collie - Torsdag 9 maj 18:07

Röd dag, alltså ensam morgonrunda och tråkfrukost. Men sådan dagar innebär hundträff. Liftaren var på vägen när vi kom, men bestämde sej för att springa hem på egen tass.   Min gris, den ska ingen annan ha så lika bra att ta reda på den på e...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards