wilmablogghund

Alla inlägg under augusti 2021

Av Wilma Border collie - 15 augusti 2021 18:03

Så var det söndag och sista chansen för mej att träffa kompisarna på ett bra tag.

Efter min trista ensamma morgon runda och tråkfrukost utan sällskap så passade jag dörren i några veckor.

 

Så helt enligt rutin så satt Basse vid Ossys gamla dagis och väntade på lift. Självklart blev han upplockad.

 

Ny rutin, Basse ska ha en godis för att åka med.

 

Framme och Basse berättade en massa hemligheter för mej. Vad det stannar självklart hos mej. Passade på att leka en del också.

 

Nu kommer det nån så bäst att springa och möta. Alla måste känna sej välkomna.

 

Det var Selma som kom och starx efter henne kom Labrador Alice också.

 

Söndagarna brukar vara lugnare men nu kommer det nån vi inte har träffat på länge.

 

Det var Dvärgschanuzer Charlie som kom. Trevligt eftersom vi inte har setts på väldigt länge.

 

Förklarade för hans husse att Gungun är det synd om, hon får bara nåt att äta på helgerna så det vore bra om han bjöd på godis. För övrigt var det bäst att vi andra provsmakade också så det verkligen var gott godis som serverades. Jo det var fullt godkänt.

 

Minglade runt ett tag och prtade om viktiga hundsaker och kollade vilka människor som hade välfyllda fickor.

 

Detta ser oskyldigt ut. Basse har sprungit efter en boll och jag och Selma funderar på  om vi ska befria honom frn den. Men så.......... det kom en doft med vinden. Nånstans var Hare och jag tor att Hare är mer social än Ekorre så jag drog blixtsnabbt.

 

Äsch!! Matte vet precis var jag drar och hittade mej. Fick höra att nu är det fångenskap som gäller en tid framöver igen. Vadå jag skulle bara prata med Hare och Basse han drog åt ett annat håll så jag tänkte hämta honom. Fick inte hämta honom heller.

 

Jaha hundar som inte drar på egna äventyr får tydligen godis. Begriper inte varför inte jag och Basse fick nåt.

Sen hade tiden som vanligt gott alldeles för fort.

Dags att släppa in Basse i hans hus och jag skulle åka hem. Blev inte ens nån skog på hemvägen idag.

Käkade och sov.

Trist eftermiddagsrunda somvanligt.

Men i morgon då är vi Flocken, ska tydligen kolla en skog omden duger till nästa helg. Blir säkert en mycket bra dag.




Av Wilma Border collie - 14 augusti 2021 18:03

Så belv det lördag och dags för kompisarna igen. Dessutom är detta sista helgen på ett tag så det gäller att passa på för sen jobbar jag flera helger i rad.

 

Helt enligt rutin så plockade vi upp liftaren som ville åka hundtaxi ett par hundra meter.

 

Matte skulle greja med nåt mänskligt tråk vid Basses stugor där en massa av mina elever ska bo nästa helg.

 

Vi lekte en massa medan hon grejade, eftersom vi inte sågs i går hade vi massor att ta igen.

 

Hade massor att diskutera också. Jag berättade om vad jag gjorde i går och annat viktigt hundsnack.

 

Nu så kommer det nån, lika bra att vara artiga och hälsa ordentligt.

 

Så nu kom Berner Alice också. Visade självklart vår glädje över hennes ankomst.

 

Jag, Gungun och Labrador Alice  berättade för Sigges människor att nån frukost det hade vi inte alls fått så vi var hungriga. Hade framgång.

 

Hade en del diskussioner med Sigge om gröna bollen, den är alla hundars favoritboll.

 

Vi spelade lite fotboll med hans husse, mycket skoj.

 

Men så gick ryktet att Berner Alicematte tagit fram den magiska påsen så nu gäller det att hålla sej framme. Godiset räckte som tur var till oss alla.

Så kom Bassehusse ut.

 

Basse har en superhusse som låter oss vara hos honom varje helg för att ha skoj. Männiksorna bestämde att eftersom han gör så mycket för oss så skulle han få nåt. Alltså samlade de pengar och sen tänkte och planerade matte och ett par till.

Nu var det dags för överraskningen.

 

Framöver så ska han få ut och åka nåt. Egentligen skulle det ha skett nu i höst. Men Basse ska hänga med mej och de helger som jag och matte kan var redan bokade så det får vänta till våren. Den där guldfärgade påsen innehåller nån tröst som Labrador Alicehusse var skickad att köpa.

 

Detta fick han av alla oss hundar med människor Ut och åka med nån supersnabb båt i skärgården. Så klart han ska ha nåt när vi får mingla runt där och det fixas en massa för alla både två och fyrbenta.

Sen hade som vanligt tiden gått alldeles för fort så det var dags att åka hem igen. Basse skulle till Ossys gamla dagis så vi skjutsade dit honom och Labrador Alice försökte hänge med oss. Men hennes husse såg vad hon tänkte och tog med henne istället. Dröjer tills måndag innan vi är Flocken igen.

 

Skulle enligt matte bara titta lite i Stinkande skogen. Typ om det kommit andra svampar där.

 

Hade det inte men de stinkande Mandelriskorna levde och fanns i massor till mattes förtvivlan.

 

Jobbade hårt en stund, alla dessa hittade jag på en liten fläck bara. Bor i torken nu för att sen få andra hem hos de som gillar dom.

 


Hittade faktiskt en Karl Johan också. Men den var så full med hyresgäster att den bor kvar i skogen.

Åkte hem käkade lite och sov ett tag. Mycket nöjd med allt trevligt jag hade haft.

Gick på sån där ensam trist eftermidddagsrunda.

Så försökte Åskar hälsa på, men hade hade bara högljudda åsikter och svampvattnet det släppte han på andra ställen.

I morgon är det dags för kompisar igen.



Av Wilma Border collie - 13 augusti 2021 18:06

Hörde enländiga korkade påhitt i går när Basse åkte hem. Han skulle vara med sin husse idag, alltså blev jag utan sällskap.

Vaknade i morse, tänkte att det kanske ändrat sej under natten, hade det inte. ERnsam morgonrunda, fast jag hade tur och träffade Rocky

Så skulle jag till skogen.

Hade en väldig tur för dejten med Moha och Troy var i alla fall inte inställd.

 

Så framme i skog där vi inte varit på länge. Nu kommer det att bli bra, jag slipper vara ensam och har en hel del att visa Moha och Troy.

 

Berättade en massa viktiga saker för dom och de lyssnade mycket uppmärksamt.

 

Här inne ska min benskatt finnas. Letade länge, men nu finns det ina spår kvar av alla underbara Hälgeben längre. De har nog Räv och Grävling tagit hand om. Synd för jag tror att Moha och Troy hade uppskattat den mycket.

 

Kommer ännu mer svampar nu. Detta är en smörsopp. Fanns ganska många såna. Mer svampvatten sen så.

 

Troy hittade självklart diket. Nu hade dessvärre även vattentjuven hittat det, men lite påfyllning hade det fått.

Enligt Troy var dte perfekt och välgörande lervattenb så han var nöjd.

 

Lika bra att utföra lite svamphundsjobb också

 

En sån där stinkande Mandelriska hittade jag, de växer precis överallt just nu.

 

Moha plockade blåbär som om hon aldrig sett nåt att äta på många evigheter

 

Varför anstränga sej? Det är mycket enklare att berätta för Moha och Troymatte att jag aldrig får nåt käk hemma.

Hade framgång och fick gott godis, gav energi så jag kunde fortsätta med alla viktiga saker.

 

Finns självklart godisstenar i den skogen också. Moha och Troy provade framgångsrikt en känd sådan.

 

Hamnade på min Sörmlandsledsetapp och stenarna vid gränsröset hade ostblommor. Perfekt och nu finns inga spår kvar efter vår noggranna städning. Kom några vandrare, men vi hade slukat allt och de hande ingen hund med sej s ostblommorna här fortsätter att vara vår hemlighet.

 

Tänker ni komma den här veckan eller? När ska människor begripa att det är fullkomligt onödigt att släpa benen efter sej?

 

Hittade en liten fin Karl Johan också Perfekt att det vaknar så många olika svampar nu.

 

Fick med oss de långsamma tvåbeningarna. Hade mer att kolla, kunde ha missat viktiga saker första vändan här.

 

Tack det var vänligt med lite extra energitillskott. Tur att nån begriper vad jag behöver.

 

Gjorde lite hundyoga i gräste, mycket skönt och avkopplande. Råkade tappa huvudet, men det växte snabbt ut ett nytt.

 

Troy han var sugen på Mus eller Sork och letade förtvivlat, men inte lyckades han gräva upp nån inte.

 

Tillbaka vid min bil så hittade vi en liftare. Men matte påstod att han inte skulle skulle lifta med oss utan han fick flytta till en buske i stället.

Åkte hem fick min Dentastix och idag lyckades matte se skillnad på mej och Kleptoman Leya så hon blev utan.

Sov ett tag.

Gick på eftermiddagsrunda, träffade inte några jag känner.

I morgon är det lördag vilket innebär en massa kompisar och mingel.

Bäst jag passar på denna helg för sen ska jag jobba flera helger i rad med blivande svamphundar.






Av Wilma Border collie - 12 augusti 2021 18:11

Vanliga morgonrutinen med Bassehämtning, hem till mej för frukost och viktiga dískussioner om vad vi skulle hitta på.

Matte kunde inte bestämma sej för om vi skulle till den ena eller andra skogen.

Men till slut så hade hon lyckats fatta beslut, den andra ska vi ta på måndag när vi är samlad Flock igen.

 

Jaha dags att kolla hur svamparna mår här då. Först var det ödsligt.

 

Men titta vad vi hittade!! Nu gör svampvattnet verkligen nytta för det har fötts små, små Svarta trumeptsvampar. Enligt matte hade hon missat dom om inte vi hade hittat dom.

 

Tack det var vänligt att vi får lön för jobbet.

 

Jo vi har jobbat mer, ska du komma och se vad vi hittat?

 

Ännu mer små, små Svarta trumpetsvampar. Många är dom och kommer på flera ställen. Så detta kommer att bli bra framöver. Strålande jobbartider väntar.

 

Föränderlig tofsskivling fanns det massor av. Fick självklart en massa beröm och ost för väl utfört svamphundsjobb.

 

Gick och kollade kantarellerna på ett annat ställe.

 

Fanns en del ganska stora och smått på gång. Mycket bra till mina kommande svamphundselever

 

Mer lön till oss och vi delar alltid på allt eller.........

 

Hörru Basse nu tar du dej friheter!! Vi DELAR på osten har du glömt det?? Visst att vi jobbat båda men detta....

 

Snor nu han osten får jag väl käka bark i brist på bättre. Säkert näringsrikt och gott var det.

 

Den oskyldige osttjuven gick och badade i stället.

Kollade av mer i skogen, hittade lite mer kantareller bland annat.

 

Blev en liten fin Karl Johan också. Mycket trevligt att de också vaknar nu.

Sen skulle vi åka hem, fast på vägen skulle matte bara titta.

 

Var tydigen lönande att titta för där stod det flera alldeles nya Stolta fjällskivlingar. Undar hur många hon missade eftersom vi var fångar i bilen?

 

Den här buketten kom hon tillbaka med. Mer svampvatten så kommer det att bli riktigt trevligt framöver.

Åkte hem.

Skulle få våra Dentastix, bara det att matte ska omgående skickas till optikern. När jag skulle få min så gav hon den till Kleptoman Leya! Trodde faktiskt att det var viss skillnad på mej och en Maine coon!! Leya försvann blixtsnabbt med sitt byte och jag fick som tur var en ny.

Sov ett tag innan det var dags för eftermiddagsrunda. Trist sån, ingen vi känner ute.

I morgon så ska vi besöka en skog där vi inte varit på länge och där finns det trevliga saker. Dessutom säjer ryktet att vi ska få sällskap med Moha och Troy så dET låter som om det blir en perfekt dag.


Av Wilma Border collie - 11 augusti 2021 18:16

Vanliga morgonrutinen med hämta Basse.

När det var gjort så hämtade matte ett par Kungschampinjopner också. Anser inte att de räknas eftersom vi satt i bilen.

 

Men tallen nästan hemma hos Basse levererar såna och då måste de hämtas.

Hem till mej för frukost, lite brottning och snack om vad vi skulle hitta på idag.

Enligt matte skulle vi kolla en skog igen.

 

Viss skillnad mot i går. Där var skogen så ökentorr att det knastrade Här hade det fallit massor med svampvatten.

Mycket gott vatten med smak av dy och ruttna växter.

 

Massor med vatten överallt. Blivit massor med mer sen vi var här förra veckan.

 

Så här såg det ut överallt och matte var glad för att hon tagot de vattentäta kängorna.

 

De Rödgula trumpetsvamparna hade växt och blivit ännu fler. Perfekt eftersom det varit dåligt med såna ett par år.

 

Bara att satsa och hoppa då. Råkade hamna på fel sidan om en liten bäck men jag flög över utan att landa i den.

 

Jag jobbade hårt, överallt satt de svamparna. Tur jag gillar att jobba.

 

Skickade i väg Basse och han kan hitta de Rödgula trumpetsvamparna nu utan problem. Bra jobbat av honom.

 

Bra för hårt arbete ger mycket ost.

 

Jag jobbade så hårt att jag la mej ner och vilade medan jag väntade på att matte skulle upptäcka mej. Tycker att jag klär väldigt bra i Rödgul trumpetsvamp.

 

Överallt satt de både alldeles nyfödda och stora. 

 

Perfekt med allt vatten överallt. När jag blev törstig av allt jobb så var det bara att stanna och dricka. Utsökt vatten. Begriper inte varför vattnet hemma i vattenskålen inte har smak av lera, dy och annat.

 

Alltså jag och Basse vi har fyra ben att hålla reda på och inte problem med det. Matte kan inte ens hålla reda på två ben och var hon sätter fötterna. Hon sa många konstiga saker. För nånstans i underjorden satt det nån som försökte dra av henne kängan. Hörde nåt om att det var tur att det var de här som går att snöra åt och inte de andra för då hade nog den varit förlorad för alltid. Kommer säkert att sluta stinka dy vilket år som helst.

 

Titta! Jga kan minsann variera mitt jobb. Hittade ett gäng kantareller också. Fick självklart en massa beröm.

 

För övrigt är det inte bara matte som lerar ner sej. Basse jobbade också hårt med det. Men enligt matte är skitiga hundar lyckliga hundar och roligt har vi i alla våra skogar.

 

Paradiset för den vattenintresserade Basse, han har precis hittat svamp så medan matte plockade så inpekterade han en trevlig dypöl.

 

Dags för skrytbilden. Måste visa att vi jobbar hårt i alla våra skogar.

 

Eftersom vi har tagit ett flockbeslut om att skrytbild kräver lön så fick vi det. Ingen ska tro att vi slavar gratis inte.

Sen var det dags att gå till bilen och åka hem igen.

Hemma så käkade vi och somnade, tog på krafterna att jobba hårt. Matte rensade allt vi hittat.

Gick på eftermiddagsrunda, trist sån eftersom vi inte träffade någon vi känner. Hittade några Champinjoner, men de är kvar eftersom det är giftchampinjoner




Av Wilma Border collie - 10 augusti 2021 18:05

Vanliga morgonrutinen med Bassehämtning, tyvärr så skulle vi inte hämta Alice idag.

Hem till mej ett tag innan det var dags för skogen.

Vi skulle enligt matte prova en ny skog där vi inte hade varit.

 

Trevligt nya skogar är alltid spännande. Kan finnas massor med trevliga saker här.

 

Basse han spanade så mycket att det där med fria tassar gick bort. Nåt rörde sej i skogen och när vi inte vet vad så ska det inte undersökas.

 

In i skogen och kollade. Men detta är skogen som svampvattnet totalt har missat, var lika knastertorrt som under värsta ovädershettan.

 

Jaha här borde det vara en bäck. Basse letade vatten, men det var torrt så det dammade.

 

Vacker skog var det och hade svampvattnet fallit här så borde det ha funnits massor av en svamp som matte vill ha här. Men det var så torrt att det var alldeles sterilt, inte ens några stinkande Mandelriskor växte det.

 

Tröttnade på den här skogen och enligt matte skulle vi åka och göra nåt mer.

 

Perfekt, shoppingdags!! Verkligen på tiden och jag har egna pengar sen matte vaktade grannens katt så nu ska jag shoppa loss.

 

Plockade självklart ut ett par lösgodis bitar till mej och Basse. Lika utsökta som alltid.

 

Torkade lammben lär smarrigt så vi köpte en påse med såna.

 

Tuggben är alltid väldigt bra att ha ett förråd av, alltså valde jag ut såna också.

 

Basse valde ut ett par påsar med revben. Sist shoppade jag ensam så nu ver det hans tur att välja.

 

Nu ska vi se.........har jag köpt allt vi behöver? Bästa att kolla ordentligt. Jo det såg bra ut.

 

Så vårt viktiga shoppinggodis. Lika utsökt som alltid.

 

På väg hem och det blev nästan kväll av molnen som kom. Svampvattnet började falla också.

 

Hann bara vara hemma en stund sen kom Åskar och hälsade på och massor med välbehövligt svampvatten hade han med sej.

Jag och Basse käkade varsitt alldeles utsökt revben. Begriper inte varför matte la resten i frysen, vi kunde lätt ha käkat fler.

Tråkrunda på eftermiddagen, men det föll i alla fall inget svampvatten då.

I morgon ska vi få åka till en skog där det har regnat så förhoppningsvis kan vi jobba en del där.



Av Wilma Border collie - 9 augusti 2021 18:10

Alldeles perfekt dag detta.

Började med att jag precis som vanligt fick åka och hämta Basse. Så sa matte att det väntade en överraskning.

 

Har ni sett nåt så underbart. Vi skulle vara Flocken. Alice skulle vara ledig, men så hände nåt på hennes mattes jobb så Alice behövede hänga med oss.

Åkte hem till mej för gemensam frukost och en del viktiga samtal. Berättade en del skvallar från hundträffen eftersom Basse missade den i går och han behöver vara välinformerad.

 

Så på väg till dagens skog. Skulle kolla om svamparna hade vaknat där.

 

Fast Alice hon tappar ju ständigt sina ben och hamnar på rygg, händer överallt och jämt. Bara att vänta tills hon är klar.

 

Kollade om det hade hänt nåt sen sist. Vi har fullt upp med att kolla alla skogar.

 

Vidare in i skogen, bara att vänta på att mattes skulle anse att det var dags för oss att återfå friheten.

 

Men titta! Årets första lilla Karl Johan. Hörde nåt om att den säkert skulle vara full med hyresgäster.

 

Den var väldigt fin så den fick följa med hem.

 

Ja, ja låt Alice tycka att hon är snygg då med fullt med gamla granbarr i pälsen. Blir så när benen försvinner och hon ständigt hamnar på rygg.

 

Så äntligen på fria tassar så vi kan springa och leka. Perfekt detta att få vara Flocken.

 

Flocksprang en del också, jag vann!! Så skönt med det svala vädret så vi kan göra sånt här skoj igen.

 

Lekte mer i skogen, det är en mycket bra lekplats i skogen.

 

Fortfarande är den lilla bäcken stulen. Inget vatten alls bara en massa granbarr.

 

Jag vet att jag en gång hade Ekorrkontakt här. Men idag var det ingen hemma fast jag kollade flera bra spanträd.

 

Kollade runt mer och Alice kollade hur lång hon kan bli och hon sträcker ut sej ordentligt.

 

Såna här Bleka taggsvampar hade det kommit mycket av. Beviset på aatt alt svampvattennedfall verkligen gör nytta.

 

Sist då fanns det inget vatten här, bara lera men efter nedfallet så var det påfyllt med trevligt lervatten. Basse och Alice var väldigt nöjda över fyndet

 

Basse visade framtassarna och hittade en Karl Johan Tyvärr är den sjuk och angripen av nåt som heter soppsnylting så den är kvar i skogen.

 

Kan väl hända att Basse hittade den, men som den Fock vi är så delade vi självklart på belöningen.

Såg at det vaknat mer kantareller också så det blir bra till kurserna.

 

Kollade mer av skogen, matte tycket att det började falla svampvatten. Men bara några droppar så vi blev inte skadade.

Hittade ännu fler Bleka taggsvampar så det blir nog ordning i våra skogar med svamparna.

 

Nu är det nog höst för Flugsvampen hade vaknat.

 

Närmade oss ett ställe där man kan möta människor. Alltså blev vi fångar. Alice och Basse hade span på nåt.

Det kom faktiskt en Tax som rastade sina människor. Trevlig typ för han ville prata med oss en stund. Bara klantmatte som glömde att ta bild.

 

Fortsatte och Alice och Basse käkade blåbär. Begriper inte varför de plockar själva när man kan bli serverad plockade.

Gick till bilen för att åka hem.

Bara en bit bort hade det falit massor med svampvatten. Perfekt för nu blev en av mina kursskogar rejält vattnad.

Hemma så käkade vi våra Dentastix och sov gott mycket nöjda med dagen.

Sen skulle Alice hem till sej. Jag och Basse gick en runda och lyckades hitta några champinjoner

I morgon är det bara jag och Basse men vi ska kolla nån annan skog.



Av Wilma Border collie - 8 augusti 2021 18:03

Vanliga tråket i morse med ensam morgonrunda och sen passa dörren i flera veckor.

 

Övervakade när matte fixade med nåt tråk vid Basses stugor. Inte syntes han till och jag fick höra att han var på rymmen med sin husse.

 

Tjoho!! Där kommer Alice i alla fall, blir nog ordning på allt.

 

Vi hade ett allvarligt samtal. Det har nämligen kommit till vår kännedom att Alice har nån korkad ledighet hela kommande vecka. Dumheter, vi behöver vara samlad flock så vi diskuterade diverse olika lösningar på mänskligt hittepå.

 

Trevligt både Selma och Inez kom också.

 

Så där ja, där kommer Molly också, vi blir ett bra gäng.

 

Så kom Pudel Rex också. Enda hanen blan en massa tikar idag.

 

Han och Selma hade en massa skoj, men när han blev lite kär i hennes så sa hon åt honom att torka sej bakom öronen och skärpa till sej. Inte lätt att vara ung hane bland en massa tikar.

 

Hade många intressanta hunddiskussioner. Till skillnad mot människornas eviga tråkprat så diskuterar vi bara en massa viktiga saker.

 

Det ena är Pudel Rex och det andra som är en svart klump ska föreställa Molly. Var nnå tävling om vem som skulle vinna bollen.

 

Kollade runt mer och diksuterade en massa viktigt.

Men sen hittade människorna på att det var dags att åka hem igen. Mycket korkat, vi kunde ha roat oss hela dagen.

Åkte hem, käkade lite och sov. Ute föll det mer välbehövligt svampvatten.

Hade tur så det slutade tills jag skulle på eftermiddagsrunda. Tråkig sådan, träffade inga jag känner.

Men i morgon då är det Basse igen och vi ska kolla ännu en skog. Det är hårda tider i vårt hundliv just nu.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards