wilmablogghund

Alla inlägg den 28 augusti 2021

Av Wilma Border collie - 28 augusti 2021 17:52

Så var det dags för kurs igen för blivande svamphundar.

Åkte till Klovsten och mötte upp dagens elever, både de jag träffade igår och några andra.

 

Efter att ha samlat ihop alla så åkte vi till dagens skog. Här börjar allvaret för lilla mopsen Elvira.

 

Överallt i skogen var hundar utspridda och tränade på att lära sej att svamp är lönsamt det.

Försökte falla svampvatten hela tiden, men så pass lite att vi slapp bli allvarligt skadade.

 

Nu kommer det en massa Trattkantareller också, fast de behöver växa ett tag till innan de går att plocka.

 

Västgörasteps Atle har jag inte träffat på många evigheter men nu var han med på kurs. Hade en hel del att prata om när han inte tränade.

 

Överallt såg det ut så här, hundar som övar och övar med sina människor. Här är det Lincoln som jobbar med sin husse.

 

Licolns husse ville att jag skulle vara med på bild så det var bara att ställa upp.

 

Detta är Diesel en Boston terrier, han kommer att bli en mycket bra svamphund framöver.

 

Men nu har alla hundar tränat, vilat och tränat så nu är det dags för det viktiga kursavsnittet.

 

Skogsfika, mycket viktigt detta och en utsökt macka till mej också.

 

Alltså det tar på mina hundliga krafter att ha kurs, människorna pratar en massa tråk så jag passade på att sova en stund.

 

Dags för nästa moment markera de växande kantarellerna. Lincoln klarade det utan problem och det växte många överallt så alla hade att träna på.

 

Storpudel LouLou var inte sämre hon. Alla var så duktiga och jobbade väldigt bra.

 

Överallt så var det hundar som markerade kantareller som om de aldrig gjort annat.

 

Jag gick runt och kollade att de verkligen fick rätt godisbelöningar. Måste vara extra gott när man ska hitta svamp. Alla hade väldigt gott godis eller ost med sej.

 

Mopsarna Alice och Elvira jobbade bra i team.

 

Elvira var minst lika duktig hon. De lär sej snabbt mina elever.

 

Sista söket för Lincoln för nu började alla hundar vara trötta och okoncenterade. Då är det dags att sluta för det ska vara roligt att jobba som svamphund.

Dags att gå till bilarna igen för att åka hem.

Hemma så käkade jag lite, sen har jag sovit gott. Tar på krafterna med alla nya hundar och ha koll på att de gör rätt.

I morgon ska jag träffa dom igen för då ska de lära sej mera i en annan skog.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards