wilmablogghund

Alla inlägg den 12 juni 2020

Av Wilma Border collie - 12 juni 2020 18:04

I går kväll när Basse åkte hem så lyssnade jag noga på människornas tråkprat. Som jag befarade blev det en sån där eländig trist ensam morgonrunda idag. Nåt om att träffa Basse sen, dumheter jag vill ha vårt trevliga morgonbus.

Efter att ha väntat hemma i i evigheter så var det i alla fall dags att hämta Jenna.

 

Vi skulle vara hemma hos Basse för lille valpen Rozzo ville träffa oss och umgås ett tag. Sånt är alltid trevligt.

 

Han kom samtidigt som oss så det blev en del lek, gäller att passa på innan ovädershettan slår till.

 

Det händer, även om det är extremt sällsynt att matte gör bra saker. Nu skulle våran plaskbassäng göras ren och få nytt vatten. Jenna tog jobb som övervakare så matte verkligen klarade av att fylla vatten. Vi vet av erfarenhet att människor är ett opålitligt släkte.

 

Basse kollade och godkände det han också. Bra för med detta oväder så behöver vi vatten att svalka oss i.

 

Men titta! Vi fick minsann besök Izzie och hennes Golden kompis Eddie var ute och rastade sin matte och de ville självklart umgås med oss. Perfekt alltid roligare när vi är flera.

 

Nästa vettiga människobeslut ar fattat. Vi skulle gå till sjön och bada, perfekt nu är det bråttom innan människorna ändrar sej igen.

 

Lekte lite på land först, lika bra att passa på.

 

Vissa har inga hämningar utan kastade sej ut i sjön som om de aldrig nånsin får bada.

 

Enligt mej räcker detta. Blöta tassar och mage, svalkar så det räcker.

 

Rozzo är ju bara 5 månader så det här med bad det har han inte riktigt greppat. Han tittade länge och intresserat på de andra som var i sjön hela tiden.

 

Efter en del lockande och mattes viftade med osttuben (bra det där med osttuben för det gav oss andra en del ost) så vågarde Rozzo gå ut i vattnet. Han tyckte faktiskt att det var riktigt skönt efter en stund.

 

Eddie han försökte få mej att bada mera. Men jag intog min favoritplats på bryggan och studerade de andra istället. Ansåg att jag hade badat klart.

 

Så kom Bassehusse och började greja med konstiga saker på bryggan. Ett kastspö med nån pryl på.

 

Märkliga saker händer. Numer går det tydligen att fiska hundar också. Bassehusse slängde ut linan och i slutet satt det nån flytande moj som Basse, Izzie och Eddie försökte fånga. Jodå det var hundar som nappade fast det lyckades aldrig matte få på bild. NEJ matte tänker INTE börja fiska hundar för hon vet att hennes fångst skulle bli människoätande vithajar.

 

Lekte mer på land ett tag. blåste en del så ovädret var inte lika plågsamt där. Fast det var många bad också.

 

Så var det dags för Izzie och Eddie att gå hem tillsammans med deras matte och människovalp. Men det blev lite mer lek inna de gick. Titta i bakgrunden, Rozzo tränar på det där med att bada tillsammans med sin matte.

 

Jenna la mycket tid på att försöka få pälsen torr. Rulla och rulla ännu mera.

 

Jag och Rozzo hade ett långt samtal. Det är mycket han behöver lära sej om hundlivet och i höst ska han vara svamphundselev hos mej så jag berättade lite om det också.

 

Sen hade Basse och Rozzo också ett viktigt samtal sånt där oss hanar emellan så jag lyssnade inte så mycket på det.

 

Jenna och Basse fortsatte med sina bad för nu började det vara riktigt ovädershett.

 


Äsch då, människorna har fattat korkade beslut. Dags att åka hem igen för vi hade roat oss länge.

Lämnade Jenna och åkte hem och sov.

Gick på eftermiddagsrunda, hade sån tur att vi träffade vår allra bästa godisutdelare. Mycket trevligt eftersom vi svälte och inte träffat henne på väldigt länge. Livet kändes gensat bättre.

Sen blev Basse hämtad och åkte hem.

Men nyss lyssnade jag på ett väldigt trevligt telefonsamtal. Bassehusse ska bort i kväll så om en stund kommer Basse tillbaka till mej. Med tur så får han sova kvar också. Känns som om det blir en bra kväll detta och i morgon är det lördag.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards