wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2019

Mera svamphundskurs

Av Wilma Border collie - 25 augusti 2019 17:50

Jag och Kleptoman Leya hade ett samarbete. Hon öppnade dörren till skafferiet och tog ut en påse med mängder av torkade kycklingfiléer. Sen hade vi fest, jag gillar min smarta kattkompis, matte hade märkliga åsikter när hon hittade resterna efter festen. Tyvärr så ansåg min mage att det blev lite för mycket av det goda så jag var tvungen att ut ett par extra gånger i går kväll och en gång mitt i natten. Äsch, sånt man får ta efter en oplanerad fest och nu mår jag bra igen.

Åkte och mötte mina elever för nu var det dags för deras andra dag.

 

Puss på dej Keaton. Nu ska vi köra hårt i skogen igen. Måste vara artig och uppmärksam mot mina elever.

 

Så alla är samlade och vi ska iväg till dagens ställe.

 

Lika bra att visa rätta vägen. Matte virrar säkert till allt. Tredje gången på raken som jag har svamphundselever här.

 

Nu är det dags för allvaret. Charlie Flatte visade framtassarna direkt, så duktig med att hitta svamparna.

 

Charlie Pudel var lite okoncenterad först och trodde att det växte kantareller på trädstammen, men sen kom han på var han skulle leta och fixade det utan problem.

 

Jag ägnade mej åt att hålla koll på de väntade eleverna. De som hade tränat här blev iväg skickade åt olika håll för att träna på egna tassar med sina människor.

 

En mycket målmedveten Eskil som också greppat detta.

Eleverna jobbade mycket och jag höll koll på dom plus att jag och matte var och kollade ett par andra ställen där de kunde träna. Matte lyckades hitta årtes första Sandsopp men det blev bara suddbilder på den.

 

Keaton jobbade också hårt. Väldigt duktiga elever sdom snabbt fattar att det lönar sej att hitta svamp.

 

Aha det drar ihop sej till det viktiga kursavsnittet skogsfika. Minst lika viktigt som att hitta svamparna.

 

Jag var bara tvungen att spana lite, men skötte mej och drog aldrig iväg på span längre bort. Var lite trött efter den där festen och den upproriska magen.

 

Eskil, Pudel Charlie och Nelly hade en massa att prata om. Hörde hur de diskuterade sina framgångar i svampskogen.

Bra att de utbyter erfarenheter med varandra.

 

Flatte Charlie och Keaton hade också nåt djupt samtal om sina erfarenheter i svampskogen.

 

Mer träning. Här visar Nelly att hon verkligen har fattat detta. Hon var dessutom så duktig att hon hittade svampar som hennes matte missade.

 

Flatte Charlie tränade. Ja det gjorde alla väldigt framgångsrikt. Superduktiga alla fam.

Men så började hundarna vara bra trötta och dessutom försökte ovädershettan slå till alltså dags att lägga av.

 

På väg tillbaka och Pudel Charlies matte har lärt sej en ny svamp Aspsopp så hon plockade många såna. Hoppas hon gillade dom.

 

Men det satt lite svamp efter stigen så Nelly och Eskil tränade lite mera.

 

Flatte Charlie blev lite kär i mej och vikade en massa i mitt öra. Men jag tänker inte lukta gott på ganska länge så han hade inget för sin uppvaktning.

 

Nu återstår bara att gå till bilarna, säja hej då till mina elever och önska dom alla lycka i framtiden. Förhoppningsvis så kommer jag att få veta hur det går för dom.

Åkte hem och sov. Gick en trist eftermiddagsrunda, mina affärer var stängda och inte träffade jag varken hundar eller människkor jag känner.

Trodde att det skulle bli en ensam dag i morgon. Men turen är med mej. Basses husse ringde och frågade om Basse får hänga med mej i morgon. Så klart han får, jag ska visa honom nån trevlig skog och så slipper jag vara ensam. Blir säkert en mycket bra dag.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Av Wilma Border collie - Lördag 13 april 17:53

Lördag och alltså mingeldags igen. Klarade av morgonrutinerna och passade dörren.   Precis när jag kom till Basse så kom det en ny hund.  Alltid trevligt med nya kompisar. Han presenterade sej som Buster och ville gärna lära känna nya hund...

Av Wilma Border collie - Fredag 12 april 17:56

Hämtade Basse som vanligt. Matte var hemlighetsfull och sa att en bra dag väntade. Vi var tveksamma, vet minsann hur det brukar vara med hennes planer som sällan fungerar.   Jaha och detta kallar du för överraskning? Stå och glo vid vägen till v...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards