wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 23 april 2018

Åter till mina vanliga hunddagar

Av Wilma Border collie - 23 april 2018 18:21

Jaha nu återgår mitt hundliv till det normala igen. Inga välplanerade rymningar utan bara vanliga hunddagar framöver.

När det var dags för skogen så tog matte ut Sigrids bur till min bil,. Bra ordningen är återställd och Sigrid ska åka med mej.

   

Så där vi har hämtat Sigrid, Mikko och Sigridmatte. Idag skulle det räcka med en sväng där min Sörmlandsledsetapp börjar. Eftersom Mikko aldrig varit där så hade vi massor att visa honom. Dessutom hade jag massor att berätta för dom om min helg hos Terra.

   

Nu förstår du Mikko ska vi visa dej vad vi gör när vi jobbar som fyrbenta etappledare på Sörmlandsleden. Ja inte allt jobb men lite i alla fall.

   

Sigrid visade en av alla bäckar för honom. Veta var de befinner sej är en mycket viktigt hundkunskap.

   

Hittade en hel del spännande att visa, som alla dofter efter djur och annat. Mikko har massor att lära sej.

   

Jag kollade men de där Rökpipsvamparna tänker visst inte vakna i år. Fanns inga spår av dom.

   

Sigrid letade också men lika framgångslöst.

   

Vi visade Mikko hur man balanserar på fallna träd och får ost som belöning.

   

Sen bestämde vi oss för att visa Mikko ena sjön. Det är ett viktigt uppdrag som fyrbent etappledare att ha kolla på sjöarna.

   

Titta så underbart! Hela sjön är isfri, så här ska det vara.

   

Mikko som tyckt att vatten är läskigt vågade faktiskt prova att bada tassarna.

   

Jo jag badade självklart jag också. Måste kolla så det är badvänligt för vandrande hundar.

   

Mikko är duktig för han hängde på mej och Sigrid över bron utan problem.

   

Sen inspekterade vi en mycket spännande sten. Under den bor nämligen Grävling, fast Grävling är lika asocial som Ekorre.

   

Så stolt Mikko han fyndade minsann ett ben alldeles på egen tass. Tror det är hans livs första.

   

Jag berättade en massa för honom om jobbet som fyrbent etappledare. Alla saker som jag och Sigrid fixar med för att vandrande hundar ska få en bra upplevelse av Sörmlandsleden. Han lyssnade och var väldigt intresserad.

   

Så hittade jag ett av de gamla benen och kopplade av med att tugga på det en stund.

   

Medan jag tuggade ben var Mikko väldigt modig och sprang på ett gammalt träd som fallit över ån. Han klarade det utan att trilla i vattnet.

   

Chefen har minsann varit och jobbat på min etapp. De gamla ruttna spängerna är utbytta mot nya fina. Bar då trampar ingen hund igenom och skadar sej.

   

Sen hade vi möte om en extra intressant doft. Vi diskuterade länge och ingående. Alltid trevligt att kunna dela sånt här med kompisar.

   

Matte hittade såna här Brödkorgsvampar. De är bara millimeterstora och det ser ut som små bröd i skålarna.

   

Hade lektioner med Mikko om det lönade att hoppa upp på bordet vid skärmskyddet.

   

Här var det väldigt spännande och Mikko rullade sej på det där spännande.

   

Hm, det var en alldeles stendöd Snok. Hörde talas om det synnerligen olämpliga att rulla sej på en Snok.

   

Snart kommer nån som heter Häggen att blomma. Ska bli skönt när världen blir grön igen.

   

Visade mer av ån för Mikko. Nu när hans vattenintresse vaknat så gäller det att underhålla det.

   

Så hittade vi ett trevligt ostträd också.

   

Sen var det dags att gå till bilen och åka hem igen. Men vi hade haft trevliga timmar i skogen.

   

Hemma så höll matte på med all den där Ramslöken. Det här gröna ska bli Ramslöksalt. Hon har mixat och torkat och mixat igen. Jag slappade istället.

I morgon har vi visst en del att göra.

För er som inte sett så finns det ett blogginlägg under detta om allt jag gjorde i helgen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 25 april 18:01

Skulle hämta Basse inför skogsrundan.   Titta! Premiär för i år att åka nedanför skidbacken. Det finns en del snö kvar i backen om vi skulle drabbas av akuta behov av rull i konstsnö. Basse var mycket nöjd eftersom han befann sej på vanliga li...

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards