wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 29 september 2017

Ingen Sigrid men en Skånsk flock

Av Wilma Border collie - 29 september 2017 18:35

Äsch, i morse tänkte jag helt enligt mina rutiner hämta Sigrid. Skulle jag inte alls för hennes matte hade nån fullkomligt onödig ledig dag. Korkat påfund, vi behöver umgås.

Alltså skulle jag vara ensam och övergiven. Men till skogen skulle jag. Var och kollade ett ställe där jag inte varit på några dagar.

 

Jo det gick utmärkt att träna på Svart trumpetsvamp där.

 

Självklart fick jag belöning också varje gång jag markerade.

 

Men nu måste det komma massor med svampvatten, de Svarta trumpetsvamparna är så torra att de är alldeles grå i stället för svarta.

 

Fast det blev en bra skörd i alla fall. Allt detta hittade vi i den skogen.

 

Tog en skog till. Hade bråttom när matte sa att jag skulle komma och träna. Fanns en del mer Svart trumpetsvamp där.

 

Så hittade matte en sån här söta Örtaggsvamp igen.

 

Detta lyckades jag jobba ihop på förmiddagen, innehållet i korgen har ökat med några liter till.

Var hemma en stund, för sen skulle ju den där märkliga Skånska flocken dyka upp.

Jo jag hamnade i min bil och åkte bara en liten bit.

 

Hej Viveka så du är en sån där märklig Skånsk flock.

 

Hej så du heter Stina och är också en sån där Skånsk flock.

Så var en som heter Helena med också, henne har jag träffat förut men aldrig förstått att hon är Skånsk flock. Trodde att hon tillhörde stora svampträffen.

Efter att ha varit artig och hälsat ordentligt så skulle vi åka till en av alla mina skogar.

 

Hann bara en liten bit så fanns det en massa Svart trumpetsvamp och Stina hittade alldeles själv.

 

Helena som ville hitta Guldkremlor, jo hon hade tur för det fanns en del.

 

Fast varför Helena visar Viveka en Guldkremla och pekar upp i trädet är ett mysterium. Kanske växer såna i träden i det där Skåne

 


Stina var i alla fall överlycklig över att hitta stora fina Karl Johan som larverna glömt att flytta in i.

 

Självklart var de tvungna att få se stenansiktet som finns i den skogen.

Plockades mer svamp och pratades mänskligt tråkprat.

 

Jag hittade ett av alla mina ben som jag ägnade tid att gnaga på. Bra service när djuren tappar sina ben så jag kan ta hand om dom.

 

Hittade en annan del av djuret också. Detta är Hjort som har tappat huvudet. Det ska jag ta hand om vid nästa besök.

 

Människorna plockade mer svamp, jag brydde mej inte om att träna, det hade jag gjort så mycket på förmiddagen.

Men Ekorre ville minsann prata med mej. Jag gillar när Ekorre gör det men det slutade med att jag blev koppelfånge och ivägsläpad av matte.

 

Helena fotade en massa söta svampar.

 

Gick till skärmskyddet, och där måste jag bara sitta på bordet. Fick ost av matte precis som rutinen ska vara.

 

Skånsk flock är faktiskt okej för jag fick ost av Viveka också. Gillar människor som bjuder på sån.

 

Plockades mer svamp på väg till bilen. Här är det Viveka och Helena som hittat en massa Karl Johan.

Sen var det dags att åka hem igen. Jag är en trött hund nu. Men i morgon då ska jag visa den där flocken en annan av alla mina skogar. Inte nog med det då ska Sigrid med och vi ska umgås från morgon till sen kväll. Verkar bli en bra dag.

 
 
Kasper

Kasper

29 september 2017 22:49

Jisses en sån massa trumpeter! Matte klarar fortfarande inte av att se dem, å andra sidan plockar hon inte ens all sopp m.m.som vi har på tomten. Fast stekt blek taggsvamp åt hon i går, blev en god macka.
Tänk att det kommer tvåbenta flockar till en svamphund som dej fast de inte ens har hundar med sig. Fast de kan ju vara trevliga ändå, tydligen. . :)

http://https://kasperian2.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards