wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 8 september 2017

När Sigrid visar alla sina personligheter

Av Wilma Border collie - 8 september 2017 18:12

I dag skulle vi kolla en annan skog. Det är mycket nu när det helt plötsligt kom en massa svampar i skogen.

 

Jaha här var vi för en vecka sen, men tillväxten skulle kollas enligt matte.

 

Otroligt en här finns det en massa vatten Trots att det fallit en hel del svampvatten så är fortfarande de flesta myrar och kärr alldeles uttorkade. Sigrid som verkade vara på sitt bättre humör fick vara på fria tassar och kollade vattnet.

 

Jaha ja, det var Sigrid och hennes snälla sida det. Här kommer hon efter att ha haft tallkottar i öronen och dragit på förbjudna äventyr. Syns bara som en vit prick bland buskarna.

 

Bara det att jag var inte alldeles oskyldig jag heller. Eller det var jag visst bara matte som ägnar sej år förtal. Här spanar Sigrid efter mej och jag är borta. Egentligen var jag inte alls borta. Satt under en gran och försökte upprätta kontakt med Ekorre. Enligt matte ska jag avsluta alla kontakt försök och komma när hon kallar.

 

Sigrid tränade framgångsrikt på att nosa på Rödgula trumpetsvampar.

 

En del av dom hade blivit riktigt stora och det finns små vapar som står kvar och växer.

 

Så tränade vi tillsammans en stund. Massor med beröm och godis när vi hittade och nosade på dom.

Så försvann Sigrid igen nu började matte hota henne med att vara koppelfånge. Man ger sej inte iväg på förbjudna äventyr i de milsvida skogarna.

 

Ja jag kommer, tänkte bara hämta den där lilla som tror att hon äger hela världen.

Jag och matte väntade alldeles tysta och stilla. Då behagade Sigrid komma för det är tydligen läskigt att tro att man är ensam i skogen. Inte lätt detta att vara stor och tuff och samtidigt rädd för att bli ensam kvar i skogen.

 

Det tar på krafterna att ge sej ut på otillåtna äventyr så Sigrid trodde att hon skulle sova i skogen. Men det fick hon inte för matte.

 

Vi skulle vidare. Här sitter det en del såna där Fårtickor, det är meningen att vi ska lära oss såna. Matte plockade alla som var fina.

 

Trattkantareller kommer det överallt nu, tar nån vecka så kommer det att gå att plocka dessa.

 

Sigrid lekte ängel och kom varje gång matte kallade, fast hin visade tendenser till att rymma i bland.

 

Här fick jag massor med beröm, hittade ett helt gäng med kantareller alldeles själv.

 

Stora och fina var de. Perfekt inför helgens kurs.

 

Hittade ett kärr till i skogen, men där fanns det inga bra svampar.

 

Så där då förvandlades Sigrid till Pitbull också. Här kör vi alla personlighetstyper på en och samma gång tydligen.

 

När hon höll på så var det lika bra att leka Grävling också. Gräva en grop och bita av alla rötter för att samla dom i en hög. Vissa har många märkliga intressen.

 

Matte hittade flera stycken såna här stora Trattkantareller. Finns hopp för dom, bara det fortsätter att falla svampvatten.

 

Skillnaden mellan Rödgul trumpetsvamp och Trattkantarell syns bra på den här bilden. Många tar fel på de två arterna.

 

Ganska bra jobbat idag. Fast ett normalår så borde korgen ha varit överfull.

 

Det tar på krafterna att gå igenom alla sina personligheter på ett par timmar i skogen. Sigrid tvärsomnade direkt hon kom in i bilen.

Åkte hem och slappade. Trist eftermiddagsrunda med stängda affärer och inga vi känner ute.

I helgen är jag upptagen igen, ska ha kurs för ett gäng blivande svamphundar. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards