wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 14 februari 2017

Spårat Kanin och lite annat grejande

Av Wilma Border collie - 14 februari 2017 17:40

I dag skulle vi inte åka nånstans utan hålla oss i hemmaskogarna enligt matte. Gick iväg och skulle hämta 

Sigrid för dagens runda.

 

Va, gå ut??? Nä jag ska käka upp Sigrids märgben och Sigrid tänker visa alla sina leksaker. Tog en stund innan

matte fått på Sigrid täcke och halsband och övertalat mej att ge sjutton i ben som inte är mina. Vadå,

Sigrid har godare märgben än vad jag har.

 

I sigrids värld så är det nånting som doftar alldeles extra gott här. Rulla, rulla och rulla ännu mer. Jag kollade

men det var inget som intresserade mej. Matte med sin urusla nos begrep som vanligt ingenting.

 

Gick till sjön för att kolla vilket humör Sigrid var på idag. Med otur så skulle fjortisen fortfarande vara vaken.

Men den hade hon glömt hemma, vi lekte och matte körde med inkallningar som Sigrid skötte perfekt.

 

Matte provade klicker med Sigrid. Hon är en extrent smart hund så hon fattade väldigt snabbt att det där

klicket när man gör rätt ger godis. Goda osten idag också.

 

Men jag då? Jag kan det där med klicker och nu vill jag också göra nåt! Jodå jag fick vinka och göra ett par 

andra saker så det blev belöning.

 

Hm, det är nånting ute på isen som inte ska vara där.

 

Någon tror tydligen att badsäsongen är nära för det ligger en badboll där ute.

 

Jaha så har Kanin sprungit runt och tappat sitt skinn igen. Nu hittade vi det på borden.

 

Och här står vi som fångar och matte försvinner utom synhåll rastande Kanin i ett snöre. Den dagen nån

ser henne kommer nog männen med den kramvänliga tröjan och tar med henne till nåt låst ställe.

 

Detta var inte vad matte ville se när hon kom tillbaka. Rick och Inez har dykt upp och vi sitter fast.

 

Sigrid gillar inte detta och de ger sej på henne. Matte lyckades hålla dom från Sigrid och hålla ordning på

mej så jag inte försökte försvara Sigrid innan deras människor dök upp. Sigrid har blivit osäker på många

hundar så detta är allt annat än lyckat att hon blir mer eller mindre påhoppad.

 

Ordningen är återställd och de andra hittades av sina människor. Nu ska det spåras Kanin.

 

I dag var det längre spår och lite klurigare det fortsatte in i en omklädninghytt.

 

Duktiga Sigrid hittade utan problem fram till bänken där Kanin tappat sitt skinn och det dessutom fanns en

klick sån där skinkost.

 

Min tur att spåra Kanin. Ner med nosen i backen och jobba.

 

Jag hittade också fast inte i samma omklädningshytt som Sigrid varit. Men både Kanin och lite ost, passade på

att snutta en del också. Faktiskt allra bästa belöningen.

 

Skulle gå och hämta Sigrid som var fånge. Då träffade jag Schnauzerkillen som jag mötte ett par gånger

förut. Han skulle ut på isen med sin husse.

 

Jaha där vaknade Pitbull Sigrid. Hon försökte minsann slita underkäken av mej eller så hade vi väldigt skoj.

 

Inkallning och idag kom Sigrid som ett skott varje gång. Superduktig, inte ett spår av gårdagens trotsiga

fjortis.

 

Fast detta är förbjudet område enligt matte. Vi skulle inte alls befinnna oss på isen på bäcken. Äsch, den höll

för oss så det var väl ingen fara. Fast det är lugnast att lyda matte.

 

Här inne är det alltid gott om spår efter Rådjur. Nu skulle Sigrid utmanas. Vilket skulle vara viktigast

leka Storviltjägare eller komma på inkallning?

 

Duktiga, duktiga Sigrid. Trots alla dofter från Rådjur så kom hon så här fint varje gång matte kallade.

Träna inkallning är det viktigaste man kan göra, utan fungerande sån går det inte att vara på fria tassar.

Jag hittade en sån där perfekt hög med Rådjursbajs att rulla i och vårda pälsen.

 

WOW!!!! En björk där det växer skinkost. Men titta på bilden nåt blev lite fel. Jag tog alla kluttar som växte

i Sigridhöjd och Sigrid tog de som växte i min höjd. Vi samarbetar i alla fall väldigt bra och björken är

välstädad.

 

Lekte mer vid sjön, skulle egentligen ha gått en annan runda men den avstod vi idag. Kommer fler tillfällen.

 

Man kan ha väldigt skoj med en pinne också, fast det slutade med att Sigrid snodde den.

 

Är man törstig och det inte finns vatten då är det gnaga is som gäller, fast det har varit så varmt idag så

den där isen har nog förvandlats till vatten nu.

 

Tog en sväng genom Ekorrskogen men där blev vi fångar. Såg ett par hundar på håll som vi inte känner plus

att det gick några människor där.

 

Bla, bla, bla bla det är tur att jag kan konsten att koppla av. Matte träffade ett par människor vi känner

och det pratade mängder med tråkprat i typ flera veckor.

 

Dags att lämna hem Sigrid igen. Tiden går alldeles för fort när vi är ute tillsammans.

Finns visst en trevlig plan för i morgon. Hoppas att den blir av.

På min eftermiddagsrunda träffade jag en människovän som jag inte träffat på hundra år så jag somnade på

trottoaren medan människorna pratade tråk.

 

Ni vet Kleptoman Leya och inbrottsförsöken i skåpet. I dag lyckades hon öppna och hennes plan var att stjäla

nåt som tillhör mej. Hon har nosen mot Kanins skinn och tänker alltså lägga tassarna på dom. Nu avbröt matte

och de där skinnen är gömda på annat ställe. De ska jag och Sigrid ha när Kanin tappar sitt skinn i skogen.

Leya har hundra andra saker att sysselsätta sej med.

 
 
Eva H

Eva H

14 februari 2017 19:34

GRATTIS Leya!!!

http://fyrfotingar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 28 mars 18:09

Sov väldigt gott tillsammans med Basse i natt. Man sover bättre när man är två. Vaknade i morse, Basse sov. När det var dags för morgonrunda behagade han kliva upp och följa med mej ut. Gick in käkade frukost och Basse gick occh la sej igen. Me...

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards