wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2016

Mitt första skogsfika

Av Wilma Border collie - 9 augusti 2016 17:33

I morse så grejade matte på samma sätt som hon gjorde i helgen. Såg att hon packade ryggsäck,

tog fram svampkorg och sånt. Funderade på om jag skulle vara tvungen att passa andra

människor igen medan hon roade sej med hundar.

 

Jag fick följa med och hamnade i ännu en ny skog. Bästa att sätta nosen i vädret och känna in alla nya

spännande dofter.

 

Hade en ny människa med mej också. Hon heter Lisa och hade av nån märklig anledning snitselband med.

Men det hade visst att göra med lära sej hitta i den skogen inför den där svampträffen som är om några

få veckor.

 

Människorna hittade ett par såna här Strävsoppar. Är visst meningen att jag ska lära mej såna framöver.

 

Hade massor att undersöka överallt. Alla dessa nya ställen är så himla spännande.

 

Lisa blev alldeles jättelycklig när hon hittade en massa såna där Mandelriskor som luktar fisk.

Konstiga svampar som jag inte riktigt förstår mej på.

 

Fortsatte långt i den nya spännande skogen. Två människor att hålla reda på innebar mycket spring fram

och tillbaka.

 

Hm, märkligt stenröse med en pinne i mitten. Kollade av det men sen hade jag viktigare saker att pyssla med.

 

Kom till en sjö som hade väldigt gott vatten. Så mycket som jag sprungit så var jag törstig.

 

Har hört att fibrer är nyttigt så jag tänkte käka upp en pinne för jag var hungrig också.

 

Aha det är detta som kallas skogsfika!

Jag fick en alldeles egen macka, kolla mina vackra tänder.

 

Jag åt snabbt upp den och fick lite av mattes också. Skogsfika för hundar är en mycket trevlig uppfinning.

Har förstått att det kommer att vara ganska vanligt i mitt nya liv.

 

Kollade om Lisa ville gosa och det ville hon. Gick bra att pussa och krama henne också.

Tänk att jag hela tiden träffar så många nya trevliga människor.

 

Fast Sigge hade rätt när han skrev om att människor är långsamma. Flera gånger fick jag sitta så här och

vänta på att de skulle behaga komma.

 

Satt lite kantareller på en del ställen så jag tränade lite grann. Men hade egentligen fullt upp med annat

idag. Enligt matte så hinner jag träna, det är ingen panik.

 

Det här heter visst Björnbär och är enligt matte goda bär. Kanske ska smaka när de är mogna.

 

Kollade ett ställe till med kantareller. Det fanns så där ska helgens svamphundselever få träna. Då får jag

följa med och kolla hur en sån kurs egentligen går till.

 

Fast många har mått väldigt dåligt av att detär så torrt. Denna är synnerligen död.

Sen skulle jag åka till ytterligare ett ställe.

Nu blev det en skog där jag har varit.  

Jaha de där konstiga fiskstinkande svamparna igen.

 

Satt massor i blåbärsriset så Lisa blev nöjd och belåten. Sen var dagens långa skogstur över.

Jag åkte hem,åt lite och somnade gott. Det tar på krafterna med allt detta nya hela tiden.

I morgon blir det visst ett nytt ställe igen.



 
 
Kasper

Kasper

10 augusti 2016 10:56

En sån trevlig dag, skogsfika verkar mysigt.
Här har de få kantareller vi sett torkat innan de ens lämnat babystadiet. Vi har ju vårt egna ställe precis nedanför tomten.
Nu bryr sig min matte inte så mycket om svamp, men lite regn vill hon ändå ha. Om inte annat för att nya eldningsförbudet ska upphöra, för nu börjar hon bygga upp en ny brännhög.

http://kasperian2.blogspot.se

 
Gunilla, Simba och Tasse

Gunilla, Simba och Tasse

10 augusti 2016 11:13

Härligt att ni är igång med skogspromenaderna på allvar! Vi är så glada att du och Wilma har funnit varandra <3
Kramar och tassklappar

http://gunillaofrasse.allas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards