wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 16 juli 2019

Fördrev även denna ensamma dag

Av Wilma Border collie - 16 juli 2019 17:58

Ensam idag också, elände. Men jag skulle göra saker i skogen eller egentligen skulle matte fixa med nåt.

 

Jaha nåt ska fixas i början på min Sörmlandsledsetapp. Jag spanade mest efter Ekorrar.

 

Vill du vara vänlig och ta av mej kopplet? Matte vägrade, hänvisade till att jag varit på alldeles för många och långa ekorrspan på hemliga platser. Dessutom var inte skvallerbytan Jenna med så jag skulle vara fånge.

 

Matte var nöjd för hon hittade små Blodriskor, detta är en mycket god matsvamp.

 

Spanade av skogen från en bra sten. Tyckte att jag kände en bekant doft så jag drog åt det hållet.

 

Jo min nos hade rätt, jag har minsann hittat nåt. Svampen syns bakom mej lite skymd av löv.

 

Fick massor med beröm. Detta är en Kungschampinjon, en av mattes favoritsvampar. Dessutom hade inte larverna hittat den heller.

 

En liten bit bort så hittade jag en massa kantareller. Mer beröm och ost, det är fullt upp nu med alla olika svampar som vaknar.

 

Efter att ha hittat några fler arter, tänker inte visa alla här så gick jag till sjön. Gott vatten men Vattentjuven härjar för det har minskat på vatten sen sist.

 

Karl Johan har vaknat, men de fick stanna i skogen. Trots att de är alldeles nyfödda så var de fulla med hyresgäster.

 

Så jag är på bordet vid skärmskyddet och där ska jag ha ost. Mycket viktig rutin

 

ÄNTLIGEN kan jag sitta och spana efter Ekorrar. Bäst att passa på för matte var upptagen med märkliga saker.

 

Människor är märkliga! Blåsa upp papperspåsar och hänga i skärmskyddet. Men eftersom getingarna har byggt bo där och behöver flytta så ska visst detta kunna hjälpa.

 

Är inte så länge sen matte satte upp bland annat denna om att INTE lämna sopor.

 

Vissa kan inte läsa. Det gick alldeles utmärkt att  släpa ut en massa troligen välfyllda och tunga saker i skogen. Men skräpte det lämnar man kvar i en påse. Matte hade åsikter, många åsikter. Men påsen tog hon och den bor numer där den hör hemma i en soptunna.

 

Äsch då! Jag hade planer, tänkte smita iväf före matte och gå till nåt av mina bra spanställen. Men hon upptäckte vad jag höll på med så det var bara att komma. Blev dessvärre fånge.

 

Om jag varit på fria tassar då hade jag kunnat ha ett långt samtal med Ekorre som finns där inne. Men jag var fånge, elände! Ville baar ha sällskap ett tag.

 

Den där som heter Lä'nsstyrelsen har haft nån slåtter på ängarna. Fina hässor har det gjot i alla fall. Jag struntade i dom för det hade börjat falla svampvatten och då ska jag till min bil.

 

Nå vill du köra hem mej? Jag är våt och behöver hem och kolla om jag blivit skadad.

 

Hann bara åka en liten bit så tvärnitade matte. Det satt flera Kungschampinjoner på ett ställe. Så här enorma kan de bli, men denna var alldeles för gammal och full med hyresgäster.

 

Fast den här lilla nyfödda fick följa med.

 

Nästa stopp, matte fick för sej att hon skulle titta. Jodå, årets första Stolta fjällskivling hade kommit.

Åkte hem såg över mina skador och sov. Ute föll det svampvatten.

 

Eftermiddagsrunda och ÄNTLIGEN hade Susanne öppnat sin butik igen. Det har varit en hemk vecka när den var stängd.

 

Så ordningen återställd jag fick godis och en massa kel, precis vad jag behövde.

Hälsade på i tillfälliga Pryl 7an och fick godis där också.

Gick till lottkiosken och bjöd mej på ett kex. Träffade Beagel Mimmi en snabbis också.

Hemma igen så pratade matte i telefonen. Radio Sörmland vill visst träffa oss, det börjar nu, svampen är vaken och då blir det intervjuer. Får veta i morgon när vi ska träffa reportern och det ska pratas om svampar, svamphundar (den delen tar jag hand om) och Stjärnhovstryffel. Jag har inte nått Sigge Svamphunds mediavana ännu men jag har ju hunnit med en del jag också.

I morgon då får jag ÄNTLIGEN träffa Jenna igen.


 
 
Ingen bild

Eva

16 juli 2019 19:08

Härligt att svamparna börjat vakna. Konstigt att folk som går Sörmlandsleden och måste gilla naturen lämnar skräp där. Så jädrans dåligt!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 18 mars 18:01

Tänk i morse blev Basse levererad till mej! Jodå, han kom in, så käkade vi frukost, så gott att äta tillsammans. Sen la han sej under köksbordet och snarkade. Vissa är morgontrötta. Men sen när matte sa att vi skulle hitta på nåt, då behagade han...

Av Wilma Border collie - Söndag 17 mars 18:07

I natt hade det trillat ner en del onödig snö. När jag var ute för morgonrunda så var det alldeles vitt, helt onödigt.   Så framme hos Basse. På väg dit så var jag övertygad om att matte var mer dement än nånsin. För hon stannade på helt fel s...

Av Wilma Border collie - Lördag 16 mars 18:04

Efter den där bedrövliga ensamma dagen igår så blev det äntligen lördag. Klarade av de trista morgonrutinerna och passade enligt rutin dörren. Litar inte på att matte inte glömmer bort mej.   Basse var vaken och ute så han kom och mötte mej. V...

Av Wilma Border collie - Fredag 15 mars 18:05

Usch! Det där hemska pratet igår om att Basse skulle hänga med sin husse idag, blev verklighet. Hörde att hon pratade i telefonen och trodde att Basse var morgonpigg och på väg hit. Nä istället fick jag höra att det väntade en ensam dag. Tråkru...

Av Wilma Border collie - Torsdag 14 mars 18:05

Basse skulle inte åka nånstans i morse så jag fick hämta honom.   Han höll till på vanliga liftarstället och väntade. Fördelen var att vi serverades gott godis där. Sen velade matte mellan antingen ytterligare ett länge sen ställe eller lekpla...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards