wilmablogghund

Alla inlägg den 11 augusti 2017

Av Wilma Border collie - 11 augusti 2017 18:10

Ovädret är tillbaka med full kraft. Äckelhett redan i morse när jag skulle hämta Sigrid. Ingen Nisse som kom och mötte heller, mycket märkligt han brukar alltid komma.

Var hemma hos mej en stund innan vi skulle iväg till nån skogen innan det blev alldeles olidligt.

 

Framme i skogen så kastade jag mej ur bilen. Hade bråttom och som omväxling fick Sigrid sitta och vänta på mej.

 

Det sitter minsann en Ekorre i trädet. Jag SKA prata med honom, förr eller senare så måste jag ha tur och träffa en social sådan.

 

Men vad ni tjatar!!!!! Vad då, gå jag är faktiskt upptagen med Ekorre.

 

Jo jag följde med i femtio meter eller nåt. Gå ni jag tänker sitta här på stenen och prata med nästa Ekorre. Stenar är bra och hasselbuskar är inte så höga hade riktigt bra närkontakt. Men den asociala typen försvann.

 

De där Föränderliga tofsskivlingarna som jag visade min elev Atomic och hans matte i helgen de hade dött. I stället håller det på och föds Svavelgula slöjskivlingar på stubben.

 

Gå ni, jag hittar er säkert. Tänker inte ge upp detta med Ekorre. Det bara MÅSTE finnas nån sån som är social. Behöver jag berätta att jag inte hade nån som helst framgång nu heller?

Insåg att det var lika bra att följa med och hålla ordning på matte och Sigrid. Vem vet vad de hittar på ensamma. Båda dessutom folkilskna.

 

Vi försvann och skogen som ser så vacker ut på bilden den stank vedervärdigt. Någonstans här så växer det Stinksvampar och de luktar värre än de heter.

 

Ja, ja vi kommer. Matte var orolig för att vi skulle ha hittat svamparna och rullat oss i dom. Men det hade vi inte gjort, hade haft annat viktigt att pyssla med.

 

Matte stod och glodde ner i bäcken, tydligen efter fler kräftor men de vägrade visa sej.

 

Kollade kantarellerna, jodå de växer nu efter svampvattennedfallet. Bra för om två veckor har jag och matte elever igen. Kanske att de ska träna i den här skogen en av dagarna.

 

Sigrid hon hittade en massa spännande i sjökanten. Egentligen om det vore normalt så skulle hon inte kunna gå här utan vara tvungen att simma.

 

Passade på att dricka en massa vatten och svalka tassarna för det började vara bra äckelhett fast klockan var knappt tio på förmiddagen.

 

Här har det varit nånting som lämnat väldigt spännande dofter. Kände det redan i helgen och nu diskuterade jag det länge med Sigrid.

 

Matte stirrade i bäcken igen. Jodå det var aktiva kräftor igen, den som tittar väldigt noga kan skymta en i det ljusa på bilden.

 

Svamp var det väldigt ont om, men nu är det höst i skogen för det hade fötts en Röd flugsvamp.

 

Skulle kolla om det hade kommit nya Kungschampinjoner, sist hade de både kommit och torkat bort. Blev koppelfångar eftersom matte hörde röster. Det var vandrare vid skärmskyddet och de kanske inte var intresserade av vårt umgänge.

 

Kollade av skogen men inte minsta lilla svamp fanns det nånstans.

 

Fast på ett ställe så hade det kommit alldeles nyfödda kantareller. Hoppas det kommer massor med mer svampvatten så de blir vuxna.

 

Undrar när hon ska sluta stå och glo efter de där kräftorna? Höll på att somna av leda och inte en kräfta behagade visa sej heller.

 

Vi har minsann hittat nånting som doftar alldeles ljuvligt. Krävde noggrann undersökning.

 

Sigrid hon uppskattade det så mycket att hon rullade sej väldigt mycket och länge. Vad matte sa det tänker jag inte upprepa, Rester efter ett djur med en massa ruttet äckel kvar.

 

Det är hett! Var mycket skönare här inne i skuggiga skogen, men tyvärr kunde jag inte vara kvar eftersom det enligt matte var dags att gå till bilen.

 

Att vi höll på att få värmeslag medan hon jagade fjärilar med kameran det togs det ingen hänsyn till. Kom fler vandrare. Undrar om de fick värmeslag inna de kom till Malmköping?

Åkte hem, käkade lite och sov. Släpade oss ut på en olidligt het eftermiddagsrunda, hälsade på i Rosa elefantaffären och fick välbehövligt godis. Lämnade hem Sigrid och upptäckte att Nisse inte alls hade behövt tillbringa hela dagen ute i ovädret.. Han var minsann hemma och inne. Tänk Sigrid har inte dödshotat nån på hela dagen, det går framåt!!!

Hörde de där otrevliga orden ses på måndag. Ja, ja får väl försöka fördriva helgen på egen tass då. Matte har visst några planer.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards