wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 29 mars 2017

Går så bra detta

Av Wilma Border collie - 29 mars 2017 17:33

Enligt HonSomIngetBegriper så kunde jag och Sigrid hålla oss i hemmaskogarna idag. Nåt dumt

mänskligt påhitt om att vi minsann haft massor för oss i många dagar nu.

 

Nånting ska vi hitta på. Började med att kolla spår efter traktens hanar. Lika bra att jag som är äldre och mer

erfaren hjälper Sigrid att kolla doftspåren. Fast Sigrid har börjat med nåt nytt, när jag kissar så är hon väldigt

noga med att göra samma sak på precis samma ställe. Vad då, det är inte dags för mej att lukta gott på ett

bra tag och hanarna hittar säkert Sigrid när det blir så dags.

 

Jadå Sigrid jag reder ut detta, jag lovar!

 

Inez och Rick dök nämligen upp och Sigrid tycker inte om dom. Fullt förståligt då de försöker använda henne

som leksak. Jag talade om för dom att de ska hålla avstånd till min Sigrid. Dags för dom att gå en eller annan

kurs och få ordentlig aktivering så blir det säkert hundar av dom också.

 

Gick till sjön. Skulle kolla vilket humör Sigrid var på idag. Jodå inkallningen satt hur bra som helst. Matte

blåser i pipan och Sigrid kommer och belönas.

 

Så var det dags igen då att vara livvakt åt Sigrid. 

 

Hörru låt Sigrid vara hon vill inte alls umgås med dej! Nu skulle de åt nåt annat håll så jag och Sigrid kunde

fortsätta med vårt.

 

Underbart!!!!! Det är badsäsong och onödiga isen har dött på hela sjön! Perfekt så här ska det alltid vara.

 

Sigrid hon hade storslagna planer men matte påstod att det är alldeles för kallt för att ut och simma nu. Men

bara vattnet blir lite varmare så.......

 

Matte körde inkallningar med Sigrid. Detta är det allra viktigaste vi hundar har att lära oss. Utan fungerande

inkallning så får man inte vara på fria tassar. Än mer nu när det är en känslig tid i naturen.

 

Här anser Sigrid att hon alltid ska ha godis för att hon står på stenen. Jo hon fick och samma sak varje gång

hon var duktig och kom.

 

Men fortfarande var det inte tillåtet att ut och simma. Fast både jag och Sigrid blötte tassar och ben mycket.

 

Den konstgjorda snön den tar tid på sej att dö. Vi hade en hel del skoj där.

 

Nu börjar det verka oroväckande, Sigrid har nosen alldeles för mycket i backen och blev stendöv.

 

Och där försvinner Fjortisen. Tog sin lilla tid innan fröken Fjortis behagade komma tillräckligt nära matte

igen. Alltså Sigrid som har otroligt bra lydnad när hon är normal blir trotsigare än trotsig när fjortisen vaknar.

Hur det skulle vara om hon inte kunde grundlydnad det vill inte matte tänka på. Strikt hundägaransvar gäller

och mycket otrevligt kan drabba oss om vi försvinner på egna äventyr.

 

Slut på livet på fria tassar. Sköter man sej inte blir det koppel.

 

Här brukar det faktisk kunna växa ost om man har tur.

 

Vi hade tur, det hade växt ut ost på de gamla stockarna. Finns inte minsta spår av den numer, vi städade noga.

 

Kollade noga men inga spår av Ossy. Har inte lekt med honom på evigheter så det vore verkligen på tiden att

vi fick träffas.

 

Så är det så skoj att reta koppelfången. Springa runt mycket och visa att jag som sköter mej får minsann

vara på fria tassar.

 

Detta var mindre trevligt det började snöa. Matte som försöker tänka positivt påstod att all nederbörd är bra

nederbörd och snön smälte direkt när den träffade marken.

 

Tog vägen genom Tråkskogen som var lika tråkig som vanligt, inte mycket skoj i den inte.

 

Höjdpunkten våran ostbänk och vi blev belönade. Här ska vi alltid ha nåt gott.

 

Släppa Sigrid var inte att tänka på för hon fortsatte att vara fjortis med nosen i backen. Hoppas löpet kommer

igång snart så hon återgår till sitt vanliga jag igen.

 

Du Sigrid vi har tur, Prylaffären är öppen så nu ska vi in.

 

Perfekt stora godisburken kom fram. Alltså fick vi en massa gott.

 

Ännu bättre titta vad Sigrid har i munnen. Vi fick varsitt stort smaskigt grisöra också. Mycket bra att hälsa på

där idag.

 

Sen hälsade vi på i den andra Prylaffären också. Gäller att underhålla alla viktiga affärskontakter ordentligt. 

 

I dag visste Sigrid precis vad som gällde och hängde på hem till mej. Men tydligen bäst att kolla om det hänt

nåt i trappen sen igår.

 

Mina oartiga katter var det. Idun blängde lömskt och de andra höll sej undan när Sigrid kom in. Äsch, de

kommer att vänja sej.

Vi käkade varsin Dentastix och matte sin lunch.

 

Har man inget roligare för sej så kan man alltid sova en stund. Vi sov gott tillsammans. Sen fick vi faktiskt

grisöra. Men matte delade så vi fick ett halvt var, mycket snålt!!!

Katterna visade sej faktiskt och har börjat kolla in Sigrid på lite avstånd. Sen var det dags för eftermiddagsrunda

och då skulle Sigrid gå hem till sej.

I morgon är det minsann ingen vanlig dag. Jag fyller hela 3 år då och enligt matte så väntar en eller annan

överraskning. Undrar om jag får present?


 
 
Ludde

Ludde

29 mars 2017 22:48

Halva grisöron trodde jag inte existerade... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards