wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 17 mars 2017

Nåt sällsynt och Vilda grisens tappade ben

Av Wilma Border collie - 17 mars 2017 17:31

Trodde att det skulle bli en tråkdag eftersom Sigrid rest bort. Men den blev mycket bättre än jag trodde.

Hamnade i min bil för vi skulle åka och kolla nåt. Nu äntligen så går det att åka rätt väg till början av

min Sörmlandsledsetapp. Den funkar inte när det är en massa snö och is.

 

Så på plats och jag har massor att undersöka efter vintern. Visst jag har varit här ett par gånger men då har

vi använt den andra vägen (som just nu har rasat).

 

Fast den där fullkomligt onödiga vintern försöka överleva på en del ställen, men det var bara en väldigt 

liten bit.

 

Nu porlar det överallt i skogen. Hoppas det kommer mängder med mer regn så det kan fortsätta forsa vatten

i alla bäckar.

 

Här ska jag in i skogen och kolla en massa viktiga saker.

 

WOW!!!!!!! Jag har aldrig sett så mycket vatten i den här bäcken. Fast enligt matte så är det ganska lite

mot vad det kan vara. 

 

Hittade nån benrest efter nåt okänt djur. Funderade på om jag skulle ta den men så fick den ligga. Matte sa 

att vi skulle titta efter nåt sällsynt.

 

Här är sällsyntheterna Rökpipsvamp. Finns bara på ett fåtal ställen i landet och min Sörmlandsledsetapp råkar

vara ett av de ställena.

 

Matte kröp runt och räknade dom, var 15 st, och tog en massa bilder.

 

Jag håller som bekant på med min utbildning till svamphund och här har jag för första gången nosat på

de sällsynta svamparna. Fick massor med beröm och en massa smaskig ost.

 

Fick posera med dom också, den som tittar noga ser dom framför mina tassar. Svamphundsjobbet kommer jag 

att fixa. Ska ta med Sigrid hit så hon också får lära sej.

 

Spanade av skogen ifall det skulle finnas nåt mer spännande men såg inte till nåt.

 

Snart är det badsäsong! Isen dör mer och mer, kanske är det isfritt nästa gång jag kommer.

 

Ån var alldeles isfri och hade riktigt mycket vatten, enligt matte normalvattenstånd men jag har bara sett

den med lite, lite vatten förut. Vackert är det i alla fall där.

 

Kollade en massa mer på min etapp och helt plötsligt så var det vinter igen. Men det var bara på en liten bit

som den hade glömt bort att dö.

 

Så kände jag en mycket intressant doft och drog iväg. Detta måste undersökas noga.

 

Jag har minsann hittat min lön. 

 

Vilda grisen hade gått och tappat ett av sina ben. Det spårade jag upp utan att matte hade skvätt blod eller

släpat på Rådjursklöv. Säkert skogen som anser att jag ska ha det eftersom jag jobbar med Sörmlandsleden.

Tuggade på det en stund och sen la jag undan det. Hoppas det är kvar nästa gång eller att Vilda grisen tappat 

fler ben åt mej.

 

Ser bra ut detta, även på den andra sjön så håller isen på och dör. Nästa gång kan jag nog bada.

 

Bakom mej syns skärmskyddet som jag sköter. Där kan vandrande hundar koppla av och skriva en hälsning till

mej i gästboken.

 

I skärmskyddet sitter den här dikten. Tänk om alla slarviga människor kunde uppföra sej så. Vi hundar vi

skräpar aldrig ner eller ställer till en massa.

 

Testade att balansera. Gick utmärkt sånt här är bra för balansen och kroppskontroll och dessutom får jag ost.

 

Utan min assistent Sigrid så fick jag kolla dassen själv. Ingen fara med dom, allt som det skulle vara har

nästan inte vandrat några ännu. Men nu blir det nog snart fart.

 

Tänker du komma i dag eller? Väldigt viken tid det ska ta att fixa en tråkbild då.

 

Tydligen var det inte enkelt att fotografera hasselblommor i halv storm. De är bara några millimeter stora

och så blåsten. Men till slut blev det ett bar godtagbara bilder.

 

Massor med vatten här också. Så trevligt att äntligen få se hur mycket vatten det kan vara  i ån och bäckarna

som jag ska sköta om.

 

Dags att gå till bilen igen. Man jag var faktiskt nöjd med mina skogstimmar, nya svampar, Vilda grisens tappade

ben och andra trevliga saker.

Satte mej i bilen, åkte några meter när matte tvärnitade sa nåt om att hoppas jag inte körde ihjäl den och

försvann ut ur bilen.

 

Huggorm hade överlevt till mattes glädje, den hamnade nog mellan hjulen. Inte var den speciellt intresserad 

av att vara fotomodell heller.

Åkte hem och efter en stund så drabbades jag av fullkomligt onödiga passa huset. Matte försvann men behagade

komma tillbaka. Rottis Helgas människor var tydligen på rymmen idag så hon behövde hjälp att komma ut.

Jag gillar inte Helga, tycker att hon är läskig men hon och matte kommer bra överens.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards