wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 24 september 2016

Övervakat jobb

Av Wilma Border collie - 24 september 2016 17:48

I går kväll så inträffade det ett under. När jag gick ut för dagens sista runda så försökte det

falla svampvatten. Alltså bestämde jag att jag inte alls skulle vara ute utan ville hem.

Så blev det idag, inget sällskap av Sigrid men jag skulle åka och jobba.

 

Så här "mycket" svampvatten kom det i går. Blev prickar i dammet på min bil.

 

Har hamnat på Sagostigen. Där borta är de där levande Grisöronen, funderade på om jag skulle hälsa på

dom men kom fram till att det fick vara.

 

Skulle göras saker på den korta Sörmlandsledsetappen som jag och matte sköter. Skogen var sej lik sen

jag var här sist.

 

Mattes jobb. På en del ställen är markeringarna fel, det ska inte vara blåa inslag.

 

Så här ska det se ut. Matte ägnade sej alltså åt att måla. Tur att jag kunde sysselsätta mej med annat.

Fanns sånt där blått på väldigt många ställen.

 

Hallå bäcken var är du? Jag har sett den med vatten en gång och det var precis när jag hade flyttat hit

i mitten av juli.

 

Jag la min energi på att kolla alla viktiga hundsaker. Finns väldigt mycket att hålla ordning på. Mycket 

springa blir det.

 


Dagens enda svamp en gammal torr Fingersvamp. Ingen art som jag behöver lära mej enligt matte.

 

Detta är ett viktigt hundupdrag. Se till så matte kommer ihåg att kolla gästboken. Måste ha koll på hur

många som vandrar här.

 

Struntade i Sörmlandsleden en stund och tog en annan väg. Valde den för att slippa gå fram och tillbaka.


 

Det är nog sommar för ännu blommar Blåklockorna och de hade droppar kvar efter det där försöket till

svampvattennedfall.

 

När jägarna flyttar ut då flyttar Grävling in. Passerade förbi det som varit jaktstuga tills alldeles nyligen

och nu bor Grävling där.

 

Så hamnade jag på den där långa etappen som matte och Sigge hade i massor med år. Men när mer och mer

skog försvann på tröttnade matte. Här var det en gammal vacker skog förut. Nu skulle jag få gå en liten bit

efter den.

 

Här ska bäcken rinna in från sjön. Lika torrt här som långt inne i skogen.

 

Så gör jag det igen. Jag har aldrig varit här, men jag vet att den här stigen den ska jag gå. Händer

ganska ofta detta att jag vet precis vilken väg jag ska ta utan att nånsin varit där.

 

Detta var Sigges bad och fikaberg och så klart jag visste det.

 

Studerade sjön ordentligt, drack en del vatten men kände inte för att bada. Inte blev det fika heller för nåt

sånt hade inte matte med sej.Efter att ha tillbringat ett tag här så skulle jag vidare, samma väg tillbaka

först.

 


Sen in i skogen igen och här finns den fortfarande kvar så länge det nu varar.

 

Är tillbaka på min etapp, den ansluter från den andra mitt i skogen. Studerade omgivningarna medan

matte målade igen.

 

Fast jag begriper inte varför hon målade mossan. Markeringar ska vara på träd och stolpar.

 

Det är faktiskt väldigt vacker skog som jag ska hålla ordning på. Känns som om jag har fått ett bra jobb.

 

Vet faktiskt inte varför den här figuren gapar så mycket, Hörde inga ljud från honom i alla fall.

 

Äntligen! Hade det nu varit ljud till bilden eller matte filmat så skulle ni ha hört när Ekorre pratade med

mej. Han hade massor att berätta medan han satt högt uppe i granen. Äntligen en som ville prata med mej.

 

Dags att gå tillbaka till bilen. Blev ganska många timmar i skogen och matte skötte målandet utan att

jag blev full med färg. Sånt hände visst med Sigge att han sprang in i penseln t ex.

 

Visst är de vackra de döda Fjälliga bläcksvamparna. På den ena syns det hur "bläcket" har börjat droppa.

Åkte hem, kände mej nöjd med jobbet idag.

Var på eftermiddagsrunda och alla affärer var stängda. Försökte knacka på vid Pryl 7an men ingen kom och

öppnade. Borde vara öppet när jag passerar.

 
 
Ingen bild

Felix

24 september 2016 18:51

Jaså, Kurre snackar med dig, här trätar han bara en riktigt trätpelle det är vad han är, fast det är bara när matten glömt att kasta ut något åt honom, hihi. Jag har försökt flera gånger att klättra i träd för att komma lite närmre men här har vi bara stora tallar och det lönar sig inte att försöka, för jag kommer inte högre upp än jag kan hoppa.

Konstigt att ni inte får något regn, här har det regnat ända till i morse men sen gav det sig, så nu har solen tittat på oss innan den gick ned bakom skogen. Vi får hoppas att ni får regn framöver så alla bäckar slipper försvinna och du har någonstans att blöta tassarna.

Russelpussar.

 
Kasper

Kasper

24 september 2016 22:12

Fint med vägledning, så att du hittar rätt stigar. Experthjälp. Det ska bli väldigt trevligt att träffa dig relativt snart, det ser både jag och matte fram mot! :)

http://kasperian2.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 28 mars 18:09

Sov väldigt gott tillsammans med Basse i natt. Man sover bättre när man är två. Vaknade i morse, Basse sov. När det var dags för morgonrunda behagade han kliva upp och följa med mej ut. Gick in käkade frukost och Basse gick occh la sej igen. Me...

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards