wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 23 april 2017

Mera nytt

Av Wilma Border collie - 23 april 2017 17:51

I dag var det dags igen för att visa Sörmlands mest uttittade och fotograferade Rökpipsvampar.

Men nu börjar de vara gamla och har tagit stryk av torka och kyla så det var nog sista gången.

 

Nu är jag på plats och har träffat en av dom som vill se svamparna. Berättade att det aldrig är nån som umgås

med mej.

 

Bara att visa vägen dit då. Bara tre syns på bilden men de var fyra.

 

Så fotograferas de igen från alla tänkbara håll. När det var avklarat så skulle de ut och vandra min etapp

fram och tillbaka. Jag skulle göra annat i skogen.

 

Jaha så har det dykt upp jobb för matte. De hårda vindarna har knäckt ett träd så det hänger en massa grenar

precis där alla hundar ska fram. Blir att åka dit ihop med sågen nån dag.

 

Nu börjar det bli grönt i skogen, mycket trevligt.

 

Passerade mitt skärmskydd och testade att balansera på en huggkubbe. Gick utmärkt och självklart fick jag 

ost för besväret.

 

Aha nu ska jag få gå längre på den där vägen som jag och Sigrid bara var och vände på i torsdags. Undrar

hur mycket nya vägar matte egentligen kan trolla fram?

 

Ny svamp som jag aldrig sett. Heter Öronmurkla, syns nästan varför de fått det namnet. Vet inte om jag

ska lära mej den.

 

Fanns massor att titta på och undersöka, mycket trevliga dofter på nya ställen.

 

Vilda grisen hade passerat under natten och lämnat spillning på vägen. Men tyvärr hade den inte tappat

nån kroppsdel till mej inte.

 

Tog en vända in i skogen men där hade Vilda grisen haft party och bökat sönder allt.

 

Lekte med en pinne en stund i brist på kompisar att roa mej med. Nåt måste jag fördriva tiden med.

 

Svamphundsträning pågår. Jag tränade på att markera Stenmurklor och belönades med ost varje gång.

Lönande sysselsättning.

 

Överallt kommer de nu och i massor. Enligt matte väldigt bra eftersom en vår med massor med Stenmurklor

brukar skvallra om ett kommande bra svampår. Jag får många chanser att träna också.

Blev samma väg tillbaka för det finns ingen riktigt bra runda där, men jag var nöjd med att få utforska nya

ställen igen.

 

Har precis kollat dasset eftersom jag inte hade min assistent Sigrid med mej. Detta är egentligen hennes jobb.

 

Jag börjar få in vanan som fyrbent etappledare nu. Detta är viktigt att kolla alla vattendrag i fall vandrande

hundar vill använda dom.

 

Arbete pågår, ta bort grenar som flyter runt i vattnet. Bra detta att kunna kombinera jobb och bad.

 

Jo jag tänkte att vi skulle ta den här vägen också. Tänkte inte matte som påstod att vi varit flera timmar i 

skogen och att jag faktiskt gick här för ett par dagar sen. Kan väl hända men Vilda grisens bortslarvade

kroppsdelar finns längre in. Tyvärr vann matte idag,

 

Är du säker på att de andra vandrade i väg? Tänkte om vi skulle kolla om de är kvar vid Rökpipsvamparna.

Matte var alldeles säker på att de nog nästan hade hunnit till Malmköping nu.

Gick till bilen och åkte hem.

På eftermiddagsrundan fick jag vara fotomodell. Kom nån med människovalpar som ville ta bilder när

människovalparna klappade mej. Tydligen ska de delta i nån fototävling. Jag ställde självklart upp och

blev klappad.

I morgon blir hundlivet normalt igen och matte planerar att jag och Sigrid ska få åka nånstans.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 28 mars 18:09

Sov väldigt gott tillsammans med Basse i natt. Man sover bättre när man är två. Vaknade i morse, Basse sov. När det var dags för morgonrunda behagade han kliva upp och följa med mej ut. Gick in käkade frukost och Basse gick occh la sej igen. Me...

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards