wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 17 juli 2016

Ett försök som blogghund

Av Wilma Border collie - 17 juli 2016 17:48

Jag heter Wilma och är en Border collie tjej på 2 år.

Av olika anledningar så kunde jag inte bo kvar hos min familj så det skulle bli nytt hem. Jag blev hämtad för några dagar sedan för att bli Malmköpingsbo.

Redan på vägen till mitt nya hem träffade jag nya bekantskaper.

  

Nån som heter Patrick eller om det möjligen var Pinnaffären. Hur som helst var det en trevlig typ som jag visst kommer att träffa ganska ofta.

Kom det det som kanske skulle bli mitt hem, människorna hade bestämt att det skulle provas under en vecka.

Träffade 4 katter som sa massor med fula ord till mej på kattspråk.

Hann gå en liten sväng, träffade trevliga människor och en hund som presenterade sej som Rottis Helga.

Första dagen här var jag mest ute och kollade Malmköping. Gick lite i en skog, provade sjön, hälsade på i några affärer. Träffade den där Patrick/Pinnaffären igen i nån märklig affär full med blommor.

Dag nummer två blev annorlunda. Jag fick åka bil och hamnade på ett ställe som heter Sagostigen.

 

Träffade trevliga människor och ett par hundar.

Vi hade mycket att prata om.

 

Skoj hade vi också. De ville busa med mej och jag hängde självklart på.

Sen skulle jag till skogen och något som heter Sörmlandsleden. Människan jag bor tillsammans med nu har

tydligen ansvar för den.

 

Fick prova att vara på fria tassar. Först med kopplet hängande efter. Men jag kommer så fort hon ropar på

mej så jag blev av med det.

 

Spännande ställe det där Sörmlandsleden. Konstiga saker som heter spänger hittade jag. Används tydligen för 

att människor inte ska bli blöta eller leriga.

 

Provade att lukta på nåt som heter Kantarell flera gånger. Får massor med godis och beröm när jag gör det.

Har förstått att det tills alldeles nyligen fanns en hund här som hette Sigge Svamphund och var helt otrolig

på att hitta svamp. Nu ska jag lära mej samma sak är det tänkt.

 

Provade en bäck som den där Sigge hade älskat att hålla på med. Måste säja att han hade skött den mycket bra för den var verkligen perfekt.

 

Ljuvlig lera fanns det i bäcken så jag fick så fina ben och tassar. Tror att det är väldigt bra för min päls med

sån.

 

Ibland, ganska ofta, blir människan som ska bli min nya matte väldigt ledsen. Hon saknar Sigge Svamphund

så mycket. Men jag är väldigt, väldigt bra på att trösta. Så hörde jag att mitt i allt det sorgliga var det så

bra att se mej ha roligt i Sigges skog,

 

Jag hittade mycket intressant i den. Massa spännande dofter, träd att hoppa över, stenar att klättra på och

ibland gick det bra att leta godis också.

 

När jag kom tillbaka till det där Sagostigen fick jag en alldels egen glass. Var mycket gott eftersom jag var varm efter flera timmar i skogen.

Hemma så somnade jag och sov väldigt gott.

Utforskade lite mer av Malmköping på eftermiddagen.

Så blev det idag och min tredje dag här.

Människan har börjat kalla sej för matte och bestämt att här ska jag få bo hela mitt hundliv. Fast jag tror att

hon glömt att fråga katterna som mest blänger. Men vi kommer att vänja oss vid varandra.

 

Fick åka till något som kallas för Döda älgenskogen. Den kallas visst så för att matte och Sigge Svamphund

hittade en död älg i den för en massa år sedan.

Mycket spännande skog detta också.

 

Matte hittade nån svamp som heter Föränderlig tofsskivling. Tydligen blir människor glad över sån så jag

ställde mej vid den och fick en massa godis och beröm.

 

Provade en sjö som Sigge badat massor i. Mycket bra sjö kom jag fram till. Var tvungen att trösta för det

blev visst sorgligt eftersom detta var sista sjön som Sigge badade i innan han blev sjuk.

 

Så var det de där kantarellerna. Så fort jag visar minsta intresse för dom blir det en massa godis och beröm.

Verkar mycket lönande detta med svampar.

 

Finns massor med roliga stenar och fallna träd att balansera på också. Skogen är ett mycket trevligt ställe

där det finns så mycket spännande.

 

Satte mej och tog en funderare. Detta blir alltså mitt nya liv. Jag får vara i skogen varje dag med en massa

skoj, tydligen ska jag lära mej leta svamp där. Får bada i sjöar och bäckar, serveras gott godis när jag gör

bra saker. När jag går i Malmköping träffar jag en massa trevliga människor som gillar mej. Inser att det

blir nog ett ok liv detta.

Åkte från skogen och nu var det dags för nästa grej.

 

Hamnade hos några som matte känner. De hade nyss en hund som hette Siri och var bästa kompis med

Sigge Svamphund. Siri gick över regnbågsbron precis en vecka före Sigge. Jag kelade massor med hussen, han behövde hundlig omvårdnad.

 

Kollade ett kylskåp som visst hade fått Sigge att rymma dit många gånger. Bra kylskåp för det fanns

godsaker till mej.

 

Sirimatten behövde också tröstande hundumgänge så jag ställde upp på det. Insåg att jag ska besöka det

stället fler gånger.

På väg hemåt så träffade jag flera.

 

Nån som heter Marie och har en labrador som heter Alice. Hörde att det pratades om att jag och Alice säkert 

kan ha mycket skoj tillsammans. Ska visst få träffas när hennes människor har varit på semester.

 

Så var det nån Ann Marie som också ville träffa mej. Trevligt detta med alla människor som vill umgås. Jag har

hunnit med att träffa flera andra hundar också. Alla mycket trevliga så det blir nog bra att bo här.

Nu ska jag försöka skriva ett inlägg varje dag och berätta om mitt nya liv. För övrigt gick det fort med nytt liv.

När jag flyttade i torsdags så pratade människorna om att prova i en vecka, men tid är relativt för igår så

hade matte bestämt att jag ska bo med henne.

Sigge Svamphund bloggade i många, många år och hade många bloggvänner. Ska ordna länkar till dom och de 

som vill får självklart länka till mej.




 
 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

17 juli 2016 18:58

Välkommen till bloggvärlden, här får du det bra, liksom i ditt nya hem. Bara du håller reda på vimsiga matte så ska det nog gå bra, och det känns fint att du kan hjälpa henne i saknaden. Men hon har ett jättestort hjärta där det finns plats för måånga, både Sigge, dig och en massa onödiga katter...
Vi ses

http://paulaz.se

 
Sniffsniff ❤

Sniffsniff ❤

17 juli 2016 19:19

Ååå vad duktig tös du är som nosar svampar tror du kommer trivas bra.
och jag är säker på att Sigge visar dej nospuss ❤ snygging

http://Sniffsniff ❤ Facebook sida

 
Göran

Göran

17 juli 2016 19:48

Välkommen Wilma! Hälsa din människa att hon gör alldeles rätt som vill låta dig ta hand om henne. Jag läste ofta på Sigges blogg och hoppas att du blir lika duktig på svamp (Han kunde många fler sorter än jag!)
Och ingen förstår ju bättre än en hund vad en människa behöver när de just har förlorat en vän. Sigge viftar nog på svansen från andra sidan bron!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Diana & Rune

Diana & Rune

17 juli 2016 20:05

Åh Wilma! Vad glada vi blev när vi hamnade här på din blogg! Vi blev alla så ledsna när Sigge fick sluta, men nu är vi jätteglada igen! Vi är en familj på 7 ½ hund, 1 katt och en matte och husse. Mest är det matte som skriver hos oss, men ibland skriver någon av oss hundar också.
Vi önskar dig så hjärtligt välkommen till bloggvärlden!
Massor av svansviftningar och nospussar från Vittra, dom andra hälsar också

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Robert Graf

17 juli 2016 20:08

Hej Wilma Mitt namn är Robert jag är släkting till din Matte. Med detta ÖNSKAR JAG DIG ALL VÄRDIGHET in i Släkten. Jag följde Sigges blogg. Många av mina kompisar med. Så jag tog friheten & vidra befodrade den på FB så mina vänner vet du finns & Nya bloggen. Hoppas det inte gjorde nåt. Sen hoppas jag vi får se några filmer med dig som vi fick med Sigge. Sista orden då du kan ALDRIG få BÄTTRE MATTE än Helena så välkommen med din nya Blogg & in i släkten FÖLJER DIG VERJE DAG LOVAR

 
Ingen bild

Christina Johansson

17 juli 2016 20:43

Så jätteroligt att du också ska börja att blogga såsom Sigge Svamphund. Får jag viska till dej Wilma. Tsssss: du kan aldrig få bättre matte än Helena. Där ska du stanna kvar och jag VET att du kommer att få ett helt underbart hundliv. Kram på dej och kram till din nya matte Helena.

 
Ingen bild

Annica

17 juli 2016 21:13

Välkommen Wilma, Det ska bli kul o följa dina äventyr, o när du lär dig fler svamparter! TASS <3

 
Tarzan och Sessan

Tarzan och Sessan

17 juli 2016 21:33

Välkommen fina Wilma att blogga😊🐕Det ska bli jamans kul att få följa dig på bloggen. Du kommer att lära dig mycket, det är vi jamans säkra på 🐱🐕
Tass tass från Tarzan och Sessan
Vi är två katter som ska börja blogga igen när vi fått internet i datorerna
Tass så länge på dig, Wilma

http://katternasblogg.blogg. Se

 
Ingen bild

Maggan Johansson

17 juli 2016 22:02

Välkommen Wilma!
Vi är många som blir glada när vi förstår att du ska bo hos matte i Malmköping för all framtid. Du har verkligen rätt sinnelag och kan umgås med alla sorter. Jag ser fram mot att få läsa dina bloggar och, inte minst, träffa dig med din matte!

 
Kasper

Kasper

17 juli 2016 22:03

Välkommen Wilma! Det känns så fantastiskt fint att just du och din matte hittat varandra, för hon behöver precis någon som du. Som är så bra på att trösta, det ser man ju. Själv kommer du att få ett fantastiskt liv. Jag har ju träffat Sigge och jag kommer säkert att få träffa dig också så småningom.
Min matte är också himla glad över att du och matte Helena har hittat varandra. Och det där med katterna - det fixar sig, snart kommer dom att BE dig om att tvätta öron och så. Mina var också lite vrånga de första daggarna, men du skulle se dom nu...

http://kasperian2.blogspot.se

 
Pia o Leidy Widlund

Pia o Leidy Widlund

17 juli 2016 22:28

Välkommen till bloggarnas värld. Leidy kommer att följa dig! Voff, voff!

http://www.piaw.se

 
Ingen bild

Anja

17 juli 2016 22:31

Vad duktig du är på att blogga, Wilma! 💓
Du har fått världens bästa matte, bara så du vet. Vad glad jag blir att höra att ni trivs ihop. Hoppas på att få träna dig på svampträffen i början av september. 😊

 
Eva H

Eva H

17 juli 2016 22:48

Du lilla "medicintjej"!
Du har väl förstått att du är bästaste medicinen din nya matte kunde önska sig? Hon fortsätter nog att bli ledsen ibland ett tag men nu har hon ju boten alldeles bredvid sig ;)
SÅ bra höra att ni redan bestämt er för att leva ihop! Grattis till er båda två!
PUSS till dig tösen!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Ulla Hör

17 juli 2016 23:43

Hej Wilma, välkommen till svampvärlden och framförallt till Helena, din nya matte. Du skall veta att du kommer att ha det allra bästa hundliv med en matte som kommer att älska dig resten av ditt liv. PS du är ju så bra för matte i hennes sorg, nu har hon ljusa stunder mitti i sorgearbetet. Ta hand om er båda, kram på er

 
Ingen bild

Gerry G

18 juli 2016 00:43

Toppen att du och din blivande matte Helena verkar ha funnit varandra! Ni kommer nog att ha mycket trevligt tillsammans. Vi får väl se om din matte lyckas lära dig att hitta svamp åt henne så att hon inte svälter ihjäl, det blir ett stort ansvar för dig. Jag önskar er ett stort lycka till och kommer att följa era framtida äventyr med stort intresse. Sköt om varandra!!

 
mollesnutten

mollesnutten

18 juli 2016 04:34

Vilken tur att du och matte hitta varandra.Kommer nog och hälsar på dig nån dag,så vi kan svamphundsapiranta tillsammans.

http://mollesnutten.bloggplatsen.se

 
Hillevi

Hillevi

18 juli 2016 04:48

Wilma! Underbar. Höger öra på vift - kan hälsningen från Sigge vara tydligare?! Gläds oerhört åt er båda. Ser nu fram emot min helt nödvändiga dagliga dos här.

http://gyllensilver.wordpress.com

 
Alyza med flock

Alyza med flock

18 juli 2016 11:34

Härligt att du och din nya matte trivs ihop 💞
Hon behöver dig som tröst och sällskap och du behöver henne, en bättre matte kan du inte få 😃
Ska bli kul att följa dig på bloggen 😘
Nospuss Alyza

http://www.belgarhuset.com

 
Wille

Wille

18 juli 2016 18:47

Välkommen till vår "hundeliga" bloggvärld Wilma !!! Ska bli skojigt att få följa dig bland dina äventyr. Själv har jag svårt att få min matte att blogga just nu, hon jobbar nätter och sover om dagarna. Ibland bloggas det men inte alltför ofta. Men nu kanske matte kan få lite hjälp på traven att blogga mer för mig !!!

http://willebuz.blogspot.se

 
sr. Carina

sr. Carina

19 juli 2016 05:13

Kära Wilma, vid det här laget har du förstått att du är en varmt välkommen och mycket efterlängtad tjej! Vi är många, många som följt din matte och Sigge länge, och som blev både bestörta och förtvivlade när Sigge tassade över Regnbågsbron. Samt oroliga för din matte! Jag skall bekänna en hemlighet för dig: när jag hörde vad som hänt bad jag Skaparhunden att hen skulle skicka en "ny" hund till henne, så att hon inte skulle sörja ihjäl sig. Din matte kan nämligen inte leva utan en hund vid sin sida, och du är oerhört viktig för henne! Och jag hoppas att du skall gilla att blogga, för jag vill veta att du och din matte mår bra... nospuss och kram från Belles matte, klosterkatternas tjänarinna och den eviga novisen i svampskogen sr. Carina.

http://dagboksanteckningar.skuggan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards