wilmablogghund

Alla inlägg under juni 2024

Av Wilma Border collie - Söndag 23 juni 17:54

Dags för hundträff igen.

Idag behagade Basse vara vaken och ute när jag kom.

 

Efter att matte grejat i tråkväxthuset så hade vi koll. Väntan på att det skulle dyka upp kompisar.

 

Golden Frode kom, mycket trevligt.

Sen efter en liten stund kom Gunhild, fast hon fastnade aldrig på bild.

 

Basse kollade att matte klarade av att fylla på vatten i plaskdammen. Märkligt nog så lyckades hon.

  

Så kom Tilly och som alla vet så gäller det att hålla sej väl med hennes husse för han har alltid gott godis.

Hade en massa trevligt umgänge ett tag,

 

Hade diskussioner med Basse när de andra hade åkt.  Trodde att det skulle bli mer tråkväxthus, men som tur var inte.

 

Erbjöd Basse lift bort till vanliga liftarplatsen där hans husse var, men han skulle stå i plaskdammen.

Jag och matte åkte för att utföra uppdraget.

 

Perfekt för Moha och Troy kom dit. Mer sällskap är aldrig fel.

 

Inte nog med alla persikor, det blir extrema mängdet med plommon också.

 

Koll av växthuset, människorna plockade tråkgurkor och Moha pallade jordgubbar.

 

Matte umgicks med hönsen och plockade ägg.

 

Troy skulle bada och jag var törstig. Sjövatten är gott och ännu godare när det går att dricka på mitt vanliga krångliga sätt.

Sen skulle vi åka hem, gick bra en lång bit, sen började bilen låta illa, väldigt illa och det skramlade från undersidan.

Vad matte kunde för ord det tänker jag inte upprepa.

Människor stirrade och matte kunde ännu mer otryckbara ord.

 

Den hamande här hos bästa bilmeken. Avgassystemet hade gått av och trillat ner. Jag och matte gick hem medan matte sa en massa saker om bilen.

En stund senare försvann hon och kom hem med en tyst bil.

Bästa bilmeken hade lagat den provisoriskt. Tydligen ska den åka till jättebutiken i Sparreholms lager inom ett par dagar för mer åtgärder. Tur den fungerar nu när uppdraget ska skötas varje dag.

Om det varit vår, höst eller vinter så är det inga problem att gå, men nu väntar sån där vidrig ovädershetta och då orkar varken jag och Basse eller matte att gå. Troligen skulle vi svimma halvvägs.

Sov ett tag.

Skulle på eftermiddagsrunda. Hade tur och fick gå till Magiska fönstret, perfekt för jag fick utsökt godis som alltid.

I morgon är det vanlig Bassedag, hörde att vi ska få vara skogsröjargänget så det blir nog en bra dag, fast de hotar med ovädershetta.




Av Wilma Border collie - Lördag 22 juni 18:01

Mycket bättre dag.

Lördag innebär mingel med kompisar.

Hem till Basse.

 

Väldigt lycklig Nisse när jag kom för han ville gå in och han tror fortfarande att det är jag som släpper in honom.

Matte öppnade så han kom in, Basse han hade tydligen en hård midsommar för han orkade inte kliva upp.

 

Alice, Poppie och Bankis kom, alla hade span på ännu en hund.

 

Tilly med husse. Han har alltid utsökt godis att bjuda sugna hundar på. Vi fick gott var det.

 

Alice kollade att hennes husse klarade av att fylla på vatten i plaskdammen. Vi hundar vet att människor inte alltid är pålitliga vad det gäller den vikltiga sysslan. Han klarade av det så det blev godkänt.

Många trevliga hundsamtal hade vi så skönt att få prata med andra hunder efter den bedrövliga gårdagen.

 

Basse behagade vakna och kom ut. Berättade för Tillyhusse att ätit det hade han inte gjort på många veckor. Såg att han också fick sånt där smarrigt godis.

Fortsatte ha trevligt tillsammans.

 

Jaha alla har åkt och nu väntar tråket.

 

Nu ska det gullas med tråkgrönsakerna, binda upp gurk och tomatplantor, vattna och en massa annat tråk. Jag umgicks med Grisen.

 

Men titta det där är Moha och Troys bil. Bra nu får vi vettigt sällskap.

 

De rusade runt en del och vi hade trevliga hundsamtal. Människorna var dötråkiga. Gulla med grönsaker och rensa ogräs. Skönt att vara flera så slapp vi ha tråkigt.

 

Deta är en av de där kålplantorna som matte fick. De verkar må hur bra som helst. Äter inte kål, alltså är de tråkiga i min värld.

Sen skulle Basse gå in och vi åka hem.

Hemma så käkade jag lite och somnade.

När det var dags för eftermiddagsrunda så skulle jag med matte och utföra uppdraget. Nu är det dags för det igen en tid framöver.

  Medan matte grejade med sitt så sprang jag runt och kollade. Måste ha stenkoll på att allt är i sin ordning.

 

Jaha matte och växthus. Nu skulle det grejas igen och gullas med tråk därinne. Räcker tydligen inte med det hemma hos Basse och jag vet att om några veckor då väntar ytterligare ett växthus långt bort i skogen.

 

Ska deta vara nåt att stå och gulla med? Massor med persikokart, finns de som är ännu större. Äter inte persikor heller så de är också tråkiga.

Åkte hem igen och det försökte falla svampvatten. Tyvärr varnar de för sån de vidrig ovädershetta igen. Vill ha mera svampvatten så jag och Basse kan jobba i skogarna.

I morgon är det dags för kompisar igen, ser fram emot det.


Av Wilma Border collie - Fredag 21 juni 17:59

Vaknade i morse, kom på att idag väntade en sån där eländig ensam dag. Ingen Basse, inga Moha och Troy heller.

Gick ut på trist morgonrunda, käkade tråkig ensam frukost.

Sen skulle jag göra något.

Hamnade i bilen.

 

Skulle kolla om stjärnhovstryfflarna hade vaknat. Hade de inte. Kollade noga med ingenting någonstans. Ska kolla igen om nån vecka eller så.

 

Åkte vidare för nu skulle vi kolla i backen som har nman efter mej. Inte illa att ha fått en skogsbacke uppkallad efter sej.

 

Provade stenar, har många bra godis stenar där och de gav godis. Perfekt som tröst i min bedrövliga ensamma tillvaro.

 

Provade mej igenom flera och denna var speciell.

 

Yttepyttiga knatareller, behöver växa länge innan de nåt plockstorlek.

 

Titta vad jag hittade! Bleka kantareller, större än de vid stenen men fortfarande för små för att plockas.

 

Fick självklart ost som lön. Perfekt, må det nu komma mycket svamp så det blir mycket ost till mej.

  Matte kliade mej. Fick höra att nu börjar rugguggleperioden. Jaha? Jag behöver faktiskt förnya mej. Kan inte ha samma gamla päls hela tiden.

 

Hittade fler kantareller, ett par hade enligt matte nått plockstorlek. Men två kantareller känns ganska onödigt att släpa hem.

Åkte vidare.

 

Tredej stället nu skulle optimisten titta efter finluden stensopp.. Den här stättan är bra för från den har jag perfekt utsikt. Ibland går de komonster här men idag var det trevligt komonsterbefriat.

 

Kollade fanns inte en endaste svamp nånstans.

 

Äntligen! Jag har ekorrkontakt, den vägrade vara med på bild men satt i trädet och prtade massor med mej. Tyvärr vägrade den komma ner och umgås med mycket ensam hund.

Skulle åka hem.

Matte skulle handla nåt tråk.

 

På torget hade jag sån tur att jag träffade Alice med husse. Trevligt att få snacka med annan hund ett tag och en del mänskligt umgänge.

Hem,fick lite av godiset jag fick av Bassehusse igår. Mycket gott, somnade.

Gick på eftermiddagsrunda. Såg en massa människor som firat midsommar vid hembygdsgården. Tyvärr inga som jag kände.

I morgon är det lördag, alltså mingel med kompisar igen, ser jag verkligen fram emot efter denna bedrövliga dag.


Av Wilma Border collie - Torsdag 20 juni 18:05

I morse blev Basse levererad till mej. Perfekt med gemensam frukost.

Sen skulle vi göra saker.

 

Jaha ska vi vänta i flera hundliv eller? Enligt matte var det knappt fem minuter, men hon har som alla vet ingen tidsuppfattning.

 

Så Skogsröjargänget är samlat och nu ska vi ha skoj tillsammans.

Vi sprang runt och kollade massor med viktiga hundsaker, så trevligt att vara en flock igen.

 

Idag var Basse snabbats. Han hittade kantareller, många såna.

 

De har växt men fortfarande alldeles för små för att plockas. Måste växa ett tag till sån nån kantarellmacka blir det inte i helgen.

 

Skogen är väldigt välbevakad tre  som vaktar från stenen och jag från marken. Ingen undgår skogsröjargänget inte.


 

Om Basse har varit och badat på egen tass? Absolut inte enligt honom, men avslöjad av den blöta pälsen.

 

Moha och Troy inspekterade noga Troys stubbe men inga föränderliga tofsskivlingar där. Inte på de andra stubbarna heller, men det hinner komma nya. Ännu är det bara början av säsongen.

 

Testade detta med att spana jag också. Allt var helt i sin ordning vilket var tur just då.

 

Nu är det midsommarfirande i förtid. Matte delade ut supersmarrigt godis till oss. Varsin rejäl bit med torkad lunga. Troy ska bnata och då är detta magert och bra.

 

Lika gott som att käka revben i skogen. Borde få sånt här ofta och mycket.

 

Gick vidare. Nu imponerade Basse. Här markerar han.

Förra året så lärde han sej kandelabersvamp, ingen matsvamp, men vi kan så mycket annat också.

 

Usel bild, matte ,åste skaffa nytt batteri till kameran, men så här ser de ut. Växer på gamla döda aspar som håller på att ruttna.

 

Hörru Troy det där är min och Basses godissten! Var glad för att vi snällt delar med oss och faktiskt så fick vi godis alla fyra fast bara Troy intog stenen.

 

Mera fira nu blommade det en massa ost på våra bra björkstammar. Noga städade så det finns inga som helst spår av dom numer.

Sen var det dags att åka hem igen.

Somnade gott efter en perfekt förmiddag i skogen.

Ut på eftermiddagsrunda. Gick till Magiska fönstret för att önska trevlig midsommar. Magiska fönster måte man vara väldigt artig emot.

Sen hade vi tur och träffade en människa till som vi känner. Lyssnade på nåt tråkprat och hörde något om att framöver ska det gömmas nåt till huset långt bort i skogen. Låter väldigt lovande.

Sen skulle Basse hem. Fick midsommargodis av hans husse och hörde hemska saker. I morgon blir jag ensam och övergiven, rent bedrövligt.

Fast matte påstår att hon har en plan. Ja, ja det vet alla hur det brukar vara med dom.



Av Wilma Border collie - Onsdag 19 juni 17:54

Blev så bra igår eftersom Basse fick sova kvar hos mej.

Trevligt med gemensam middag och och kvällsrunda, Sen sov vi som vanligt gott tillsammans hela natten.

När jag vaknade io morse fortsatte den morgontrötte att sova, han följde med ut på min morgonrunda, bara för att fortstta sova när han kom in igen. Sen skulle vi ut och åka.

 

Suck vi har passat bilen i flera veckor minst, medan matte handlade tråk.

 

Så hamnade vi på de kungliga markerna. Där hade det hänt saker, en ny skylt.

 

Nån informationstavvla om naturreservatet som matte självklart skulle läsa i evigheter.

 

Mycket hade hänt sen sist. Massor med dofter att ha koll på bland annat.

 

Ännu bättre vi kunde gå vår bra runda genom kohagen som var kobefriad. Ännu mer att kolla.

 

Men Basse blev blåst på sin bästa tågspanarrunda för där var det komonster på fria klövar.

 

Jag provade godisbänken som gav godis. Basse hade span på något annat och matte trodde att hon hade hallucinationer.

 

Uppe till höger ligger kungens slott. Bland träden syns ljusa prickar som matte först trodde var stenar, men såna rör inte på sej. Går en flock med får där nu. Tror matte ska kolla synen.

 

Alltså bara för att man ska dricka vatten så behöver man inte bada. Jag klarade mej utmärkt genom att bara dricka medan nån annan skulle bada medan han drack.

Sen var det äntligen dags.

 

Äntligen shopping och självklart stöld provsmakning av lösgodiset. Vore katastrof om det såldes nårt som inte var gott. Nu var det lika utsökt som vanligt.

 

Kollade av ben till fredagsmys och handlade nödvändigheter som revben och annat smarrigt.

 

Basse han tiggde minsann shoppinggodis utan att inse faran.

 

Den som delade ut det är hon som har den slöa rostiga bultsaxen och med förtjusning amputerar oskyldiga hundaras tassar. Alltså satt jag på golvet av säkerhetsskäl. Men fick bara gott godis som tur var,

Åkte hem, käkade lite och sov en stund.

Så skulle vi iväg igen.

 

Jaha dags för tråkväxthuset igen. Binda upp gurkplantor, vattna och annat tråk. Inte hade min Gris förökat sej heller trots ett dygn där.  

Det trevliga var att Moha och Troy kom. Hade en del intressanta hundsamtal med dom medan människorna rensade ogräs och höll på med tråk.

 

De där kålplantorna som matte fick i går planterades och fick nåt skydd över sej.

Ungefär nu så började det falla svampvatten, mycket svampvatten. Alltså tog tråket slut snabbt.

Hörde att i morgon ska vi få vara skogsröjargänget och fira midsommar i skogen. Matte har köpt nåt som vi ska fira med. Låter som det blir en bra dag.




Av Wilma Border collie - Tisdag 18 juni 18:07

Skulle hämta Basse efter morgonrutinerna.

 

Jaha blir det inte roligare än så här? Ska vi sitta länge här och glo?

Fick höra att Baltsar skulle komma.

 

Vi skulle gå och bada och matte skulle kolla om Baltsar lyssnade på inkallning.

 

Jag badade och drack vatten.

 

Basse badade ännu mera.

 

Baltsar hade ett intresse vakta en fyndad tennisboll. Slutade med att matte snodde den.

 

Ingen boll då gick det bra att bada.

 

Jag och Basse städade bort ostblommor på en bänk, finns inga spår av den.

 

Av någon anledning så tog jag med mej Grisen till sjön. Den trodde Baltsar att han skulle ha. Kunde han tro, den är min!

 

Jag la mycket tid på att vakta den.

 

Skulle gå tillbaka för tråkväxthuset väntade.

 

Nu växer gurkplantorna massor. De måste bindas upp igen enligt matte.

Det positiva var väl att min Gris numer befinner sej i växthuset. Undrar om det växer upp flera?

Åkte hem, Baltsar gjorde bort sej genom att morra och hugga mot Alice Cooper.

Så skulle vi på eftermiddagsrunda.

 


Matte skulle träffa ett par hon känner. Snygg himmel eller? Åskar hördes också.

 

Hon kom tillbaka med mer tråkgrönsaker, detta ska bli kål. Äter inte kål så ointressant.

 

Åkte i väg och gick en sväng.

 

Om det faller svampvatten? Jo det föll mycket, väldigt mycket. Vi satt i bilen medan matte gjorde nåt i butiken.

Såg hur hon kom ut och pratade med samma människor som på andra stället.

Sen fick vi åka på vad matte kallade för kastrullresan. Köra en massa kastruller till ett hus långt bort i skogen.

Hörde nåt om att då på yngre stenåldern när matte var barn så läste hon en bok med den titeln så nu har hon gjort det i verkligheten också. De lastades av och vi fick inte gå och bada, en annan gång hörde vi bara.

Sen åkte Balder hem.

För en stund sedan så ringde Basse husse. Blir en mycket trevlig kväll för Basse får sova kvar i natt och i morgon ska vi annat skoj

Av Wilma Border collie - Måndag 17 juni 17:46

I dag skulle vi vara utökad flock.

Labradoren Baltsar skulle hänga med oss. Han kom lagom när jag skulle hämta Basse.

Åkte och hittade Basse på sin vanliga liftarplats sen skulle vi vidare.

 

Jag som är en artig hund berättade för honom vad som var på gånge eftersom jag hade hört mattes planer.

Sen åkte vi vidare.

 

Så där nu ska vi jobba på Sörmlandsleden. Helt nya ställen för Baltsar.

 

Jag och Basse som är erfarna fyrbenta etappansvariga berättade om vårt jobb och vad vi gör.

 

Skärmsyddet var upptaget av vandrare så det skulle vi ta sen.

 

Sen sist hade Chefen varit där och jobbat. Allt högt gräs var slaget och en liten backe som blir snorhal vid regn har fått en fin spång.

 

Denna dasskoll, fast nu var det den stenhårda hyresvärden matte som vräkte getingar igen. Massor med såna som fortfarande kämpar för att bygga bon. Ännu är inte kriget vunnet.

 

Jag och Basse tänkte visa vår favoritrunda. Fick inte, för matte påstod att det skulle bli för trassligt och besvärligt att ta sej förbi tillfälliga omdragningen med tre hundar.

 

Basse informerade om sitt viktiga uppdrag att kolla badvänligheten i ån mellan sjöarna. Bara han som badade, vi andra drack vatten.

 

Basse skulle ha sin frukost så vi delade på den.

 

Självklart fick även Baltsar, nån rättvisa ska det vara.

 

Det här gamla uppsågade trädet brukar ge godis. Idag gav det ost, perfekt. Både jag och Basse åt.

 

Passade den vid det här laget hårt prövade labradoren också. Först misstänksam sen insåg han hur gott det är.

Skulle ha fortsatt, men vi var inte ensamma. Basse ville vända och Baltsar satte nosen i vädret och såg lite orolig ut. Alltså vände vi. Mötte vandrarna så nu skulle vi kunna kolla skärmskyddet också.


Basse berättade att detta är hans ägor och det är väldigt viktigt att ha koll på dom. För att inte tala om eldplatserna, men ingen hade glömt något ätbart.

 

Lika bra att lära sej att inspektera skärmskyddet också medan matte kollade gästboken. Fanns inga hälsningar till oss fyrbenta.

 

På väg tillbaka till bilen. Vi försökte tömma en lerpöl på vatten, utsökt gott var det.

Sen var det bara att åka hem igen.

Hemma så försökte Baltsar att säja några fula ord till katterna. Gick inget bra för Kleptoman Leya bad honom fara till riktigt heta trakter och matte förklarade att katterna rör man inte.

Sen blev han medvetslös, låg en svart hög på köksgolvet och sov ihop med oss. 

Så kom hans matte och hämtade en väldigt trött hund som troligen åkte hem och fortsatte att sova gott.

Jag och Basse gick på eftermiddagsrunda, passade biblioteket och hade planer på magiska fönstret, men då kom Bassehusse och hämtade honom. Fick alltså gå hem ensam.

I morgon ska Baltsar hänga med oss igen, får se vad vi hittar på då. 

Av Wilma Border collie - Söndag 16 juni 18:00

Så var det dags igen gör trevligt mingel

Efter avklarade morgonrutiner så åkte jag.

Matte anser att dumpa min bil vid tråkväxthuset är en ypperlig plats numer. Fanns nån plan om några tråkgrönsaker som skulle i jorden, men de sköts upp till senare.

 

Azzar kom tillbaka idag. Han var lika kär i mej idag, men har tror att jag är Hormonhäxa vilket jag inte alls är ännu.

 

Titta här. Typ Wilma jag älskar dej, tur att inte Basse kommit ut och såg hans raggningsförsök. Basse ytot att han har ensamrätt på mej.

 

Matte släppte ut Basse då hade Alice kommit också, sen kom Poppie, Tilly och Gunhild. Blev som ofta på söndagar en ganska stillsam hundträff.

 

Tack snälla Bassehusse för att du förstår hur ensam jag är och behöver umgänge och kel.

 

Azzar fick en tillsägelse av Basse att inte ragga på mej. Då provade han med Poppie istället, ingen framgång där heller. Inte lätt att vara unghund med en massa hormoner.

 

Basse, Poppie och Tilly lekte en stund, men det började vara lite väl varmt.

 

Bra matte serverades oss lite välbehövligt godis., städade noga.

Sen skulle alla hem igen.

 

Självklart grejande i tråkväxthuset, där börjar det påminna om en djungel, allt växer massor och matte går runt och ler belåtet.

Åkte hem käkade lite och somnade.

Så skulle jag ut och åka. Hämtade upp Moha och Troy med matte.

Hamnade hemma hos Sara med flock. Mycket trevligt.

 

Troy och deras nya kompis, som den dementa självklart glömt namnet på hade aldrig träffats. Tydligen mycket att prata om.

 

Suck, fyra människor och deras oändliga tråkprat. Tänk om de kunde vara som oss hundar bara diskutera viktiga saker. Hörde nåt om besök i vår allra bästa butik i veckan, låter väldigt lovande. Vi behöver fylla på förråden.

 

Våra människor fick presenter.

Hörde nåt om att de ska träffats på Heden och dricka ur sina flaskor för då har båda ungefär samma krypavstånd hem. Gör de verklighet av det så behöver två dvärgschnauzrar , en border collie och en miniature american shepherd akut hjälp med tillfälligt boende.

I morgon så blir det annorlunda, då ska vi ha sällskap med labradoren Baltasar, han som beöver tillsyn ibland. Hans husse ringde och frågade matte om det skulle gå bra,

Gör det säkert.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards