wilmablogghund

Alla inlägg den 4 juli 2022

Av Wilma Border collie - 4 juli 2022 18:04

Så blev det äntligen måndag igen. Perfekt, jag fick åka och hämta Basse i morse.

 Tog vår morgonrunda där sen hem till mej för frukost. Funderade på vad vi skulle göra idag.

 

Perfekt nu ska vi träna tryffelsök med Moha och Troy

 

Jo jag har hittat, det doftar här.

 

Så klart min nos hade rätt, blev ett gäng Stjärnhovstryfflar idag också.

 

Nu var det jag som hittade. Basse letade men framgångslöst så han behövde faktiskt ost som tröstgodis.

 

Moha och Troy kommer att bli alldeles utmärkta tryffelhundar. De letade och markerade där jag hade hittat mina.

 

Bäst att hålla sej framme Moha och Troy har annan smak på sin ost. Lika utsökt den. Bäst att ha koll så det verkligen är god ost de får.

 

Vidare nu skulle vi till backen som har namn efter mej för att kolla kantarellerna. Sist satt det väldigt små här.

 

Så klart det fanns och växt hade de gjort också.

 

Fast Troy fick nåt hjärnsläpp och försökte leta ovanpå stenar. Där växer de absolut inte.

 

Förklarade noga för Troymatte att hon måste kolla så han letar på rätt ställe. Hon lyssnade medan Troy försökte lipa. Han trodde nog att jag inte såg, men jag ser minsann allt.

 

Bra Troy han lyssnade på mej och hittade mer kantareller. Läraktig elev.

 

Jag och Basse letade upp mer. De kommer ordentligt nu.

 

Jaha så började det. Nu faller svampvattnet och ganska mycket alltså försökte vi söka skydd under buskar.

 

Bra buskar för Basse hittade en massa kantareller där.

 

Delade ost med Troy han behövde tröst eftersom han också får svåra skador av svampvattennedfallet. Basse hade redan ätit sin belöning.

 

Regnet avtog så vi fortsatte jobba. Nästa viktiga kurs med Moha och Troy. Kolla att eran människa verkligen hittar alla svampar ni markerat. Tänk på människors urusla nosar. De lyssnade noga och vi såg att deras matte på nåt märkligt sätt hittade alla. Hon lärde sej dessutom alldeles nyligen plocka svamp, typ när det togs en massa bilder till boken.

 

Bravo Troy du lyssnade på min och Basses kurs om att kolla människan!!

 

Basse hade span fårn en sten. Nåt om att högt upp då ser man allt.

 

Allra sista jobbet för nu faller det massor med svampvatten och Åskar närmar sej, Han hade väldigt mycket åsikter.

Alltså bestämde sej människorna för att det var lika bra att sluta. Om det inte varit för Åskar och allt nedfall skulle vi ha jobbat på ett ställe till, men det får bli en annan dag.

 

Så här såg det ut i den där åskappen. Vi befann oss där det är en massa röda punkter som visar nerslag.

 

Om det faller svampvatten? Jo lite kom det eller det vräkte ner. Jag och Basse hade behövt intensivvård för alla skador.

Åkte hem, matte tog av sej alla dyngsura kläder och på med torra. Tänk om vi kunde byta till torra pälsar. Nä blev avtorkade, men hade massor med jobb att se över alla skador.

Somnade vaknade av att Åskar kom på besök igen ihop med mer svampvatten.

Det upphörde så vi kunde gå på eftermiddagsrunda.

Passade biblioteket, sen hade vi sån tur att Vivecas magiska föntser var öppet. Precis när vi festade på godis kom Moha och Troymatte utan de två. Synd för Basse hade säkert kunnat ha kurs i hur man får fönstret att öppna sej eller försöker leka fasadklättrare. Ja,ja kommer kanske fler tillfällen.

Träffade en trevlig människovalp också som ville umgås med oss.

Gick hem och sen skulle Basse åka hem.

Hörde att i morgon ska vi beöka en skog där vi inte varit på många evigheter. Blir säkert väldigt bra, bara svampvattnet håller sej borta.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards