wilmablogghund

Alla inlägg under september 2018

Av Wilma Border collie - 6 september 2018 18:01

Nähä det blev inte som planerat idag.

Skulle ha visat Micco ett nytt ställe men de var trötta så det får bli en annan gång.

Jag skulle i alla fall till skogen och matte hade den goda smaken att skjutsa mej.

   

Jaha detta var ett nytt ställe. Ja alltså nytt för mej, men matte har självklart varit här. Tydligen kan hon alla skogar.

   

Kollade av skogen, fanns en hel del intressant.

   

Svamptillgången är synnerligen ojämn i år. I den här skogen var den usel. Mest bara såna här gamla trötta Karl Johan. Knastertorrt var det också trots att det fallit en del svampvatten.

   

Trevligt jag hittade en sjö. Gott vatten och skönt att svalka tassarna.

   

Upptäckte att det kanske inte var så konstigt att Micco var hysteriskt rädd för myrorna. Tur han inte såg detta för myrorna har minsann fångat nåt stort monster i sin stack.

   

Men kommer du? Jo hon kom men som vanligt är människor så långsamma.

   

Helt plötsligt så kände jag igen mej. Här har jag varit tillsammans med Sigrid ett par gånger. Matte skulle titta efter såna där Blomkålssvampar, men de behagade inte växa här i år.

   

Jo hörru Ekorre?? Börja inte sa matte. Men jag tänkte att här kanske rätt Ekorre skulle finnas.

   

Slutade med att jag blev koppelfånge. Jag kan inte göra Ekorrbekantskaper i koppel!!!

   

Fast titta här. Jag hittade minsann en Stolt fjällskivling till matte. Slickade mej förväntansfullt kring munnen för nu borde belöningen komma.

   

Självklart kom osttuben fram.

   

Eftersom jag var sugen på mer ost så hittade jag en till. Fick självklart mer ost.

   

Äntligen en pöl med utsökt gott lervatten. De har varit bristvara alldeles för länge nu.

Sen hamnade jag vid bilen och det var dags att åka hem.

   

Har sovit ett par timmar och så skulle jag ut. Nu är det minsann bråttom, jag ska träffa kompisarna!!

   

Var hemma hos Sigrid och Micco och fikade och umgicks. Precis som det ska vara och Sigrid berättade hur mycket hon hade saknat mej.

Så skulle vi gå en eftermiddagsrunda tillsammans.

   

Fanns faktiskt ett par fina alldeles nya Stolta fjällskivlingar i hemmaskogen.

   

Äntligen kunde vi springa lösa tillsammans, alldeles underbart.

   

Så här ska det vara en massa skoj lek tillsammans med kompisarna. Vi hade jätteskoj.

   

Fast detta var ännu roligare, Jag och Micco jagade Sigrid som sprang för livet. Den här leken måste vi nog göra om igen.

   

Sen gick vi och badade en sväng också. Vattentjuven har stulit ännu mer av sjön.

 

På väg hem så var Sigrid duktig. Fler Stolta fjällskivlingar, självklart beröm, men osttuben hade matte glömt hemma. Den ska alltid vara med.

   

Ser ut som trumpinnar när de är alldeles små och nya.

Så var det slut på det roliga för idag. Men vi avlyssnade människornas samtal och i morgon blir en bra dag. Sigrid kommer att bli alldeles till sej av lycka.

Av Wilma Border collie - 5 september 2018 18:11

Lämnade hem Micco på sista kvällsrundan i går. Tror han tyckte att det var skönt att komma hem, men letade efter Sigrid. Så hörde jag de där hemska orden, ses på torsdag!!

Gick hem och sov. Vaknade i morse och tänkte att matte kanske hade kommit på andra tankar under natten. Typ glömt det där med skilsmässodagen eller så.

Inte det inte. Nu fungerade minsann hennes minne för det skulle inte alls hämtas kompisar.

   

Tänker du komma eller??? Var länge sen jag var här och jag har massor att kolla.

   

Inte nog med allt annat jag skulle hålla reda på. Jag hittade svamp också. Som här en del sån där Föränderlig tofsskivling. Självklart massor med beröm.

   

Just här har jag inte gått på många månader så det var bäst att spana av området ordentligt.

   

Jobbade mera. Här får jag belöning efter att ha visat ett par Ostronmusslingar.

   

Det var synnerligen ojämn tillgång på svamp i den här skogen. Det är så i många skogar just nu. Men här har jag hittat Sandsopp, såna vill matte ha så det blev en massa beröm igen.

   

Kollade mer i skogen. Det är inte bra med så här lång frånvaro. Jag måste ha stenkoll på alla mina skogar och de är många.

   

Där borta sitter den minsann i år igen.

   

Blomkålssvamp det är en svamp som jag är väldigt duktig på. Alltså gick jag och markerade den.

   

Så var jag tvungen att posera med mitt fynd också. Enligt matte är den här tallen väldigt bra för den ger en jättestor varje år. Förra året då var svampen dubbelt så stor som Sigrid!

   

Nu vaknar det kantareller på många olika ställen. Ännu mest små valpar men om nån vecka eller så är det säkert vuxna.

   

Den där Blomkålssvampen vägde många kilo så matte var tvungen att ställa ner korgen och vila armarna ett tag. Jag passade också på att vila en stund. Hade fullt upp resten av tiden med att kolla allt.

   

Väldigt vacker skog hade jag i alla fall som utsikt.

   

Fortsatte och årets första Rimskivling hade visat sej. De tränade jag och Sigrid på förra året så det är också en svamp jag kan.

   

Vackra är de men dödligt farliga de Vita flugsvamparna.

   

Fortsatte mot fler ställen som skulle kollas. Den som tittar noga ser massor med svampar runt mej. Det är Mandelkremlor men tyvärr alldeles för gamla.

   

Jodå, det går bra nu. Fick massor med beröm igen för mitt fynd.

   

Här hade de Svarta trumpetsvamparna vaknat. På andra ställen i den skogen var det fortfarande alldeles dött där de brukar finnas.

   

Dessutom fanns det en del små fina Champinjoner.

   

Så var det dags igen. Matte gnällde över den blytunga Blomkålssvampen och värkande armar. Alltså dags för en sista paus innan vi kom till bilen.

Jag fick faktiskt ännu mer beröm. Vi var drygt tre timmar i skogen och inte en enda gång så var jag på Ekorrspaning! Senaste tiden har jag enligt matte varit alldeles för Ekorrfixerad, men i dag glömde jag alldeles bort dom.

I morgon så får jag äntligen träffa Sigrid och Micco igen. Vi ska visst göra nåt skoj då som Micco aldrig har gjort.

Av Wilma Border collie - 4 september 2018 18:24

Jodå det gick bra med Micco i går kväll och i natt också.

I morse upprepade allt sej, han låg i sängen och tänkte inte alls gå på morgonpromenad. Men matte vann som vanligt.

Så hette det att i dag skulle vi ta det lugnt, bara kolla en skog om det kommit några bra svampar där.

   

Jaha här var det ett tag sen vi gick. Bara väntade på att bli av med fångenskapen så jag skulle kunna kolla allt viktigt.

   

Micco han fick fortsätta vara fånge. Han skaffade sej nämligen myrfobi och tänkte inte alls gå där det fanns såna. Ständiga försök att gå tillbaka eller vägra att gå. Matte vann, myror har inte Jack russel på menyn enligt henne fast Micco är övertygad om att de har det.

     

Jag som inte har myrfobi kunde vara på fria tassar och kolla allt viktigt. Fanns massor att ha koll på.

   

Så började Micco visa att det var nåt i skogen. Han var inte alldeles bekväm och mycket vädra var det.

   

Äsch, jag kände också av det där och då gjorde matte koppelfånge även av mej. Hon vet precis vad som antingen fanns där eller nyligen passerat med vår reaktion.

   

Skogen var minsann väldigt givmild. Hade kommit fina Kungschampinjoner på ett helt nytt ställe.

Uppskattades mycket av matte.

   

Guldkremlor var det också gott om. Micco han tränade framgångsrikt på att lära sej känna igen dom.

   

Jag var inte sämre jag. Blev mycket beröm för oss båda för väl utfört jobb.

   

Hittade mer Kungschampinjoner på ett par andra ställen. Fast jag och Micco var mest intresserade av diverse spår och dofter. Alltså fortsatt fångenskap.

   

Jag tog en funderare på vad det var och hur jag skulle göra för att slippa fångenskapen. Kom aldrig fram till nåt beslut.

   

Micco tar sej som svamphund. Här hittar han minsann en synnerligen urgammal sopp. Han luktade på den.

   

Smart kompis jag har!! Gamla ruttna soppar duger inget till så han kissade på den. Matte fick av nån underlig anledning hysteriskt roligt.

   

Det är bättre att hitta såna här fina Karl Johan. Fick en massa beröm naturligtvis för mitt fynd.

   

Micco han var just då mest intresserad av nåt i skogen. Men det var dags att åka hem igen.

Hemma så åt vi lite och somnade gott.

Gick på eftermiddagsrunda, träffade både människor och hundar som vi känner mycket trevligt och matte hittade en massa champinjoner.

När det är dags för kvällsrunda så ska Micco gå hem till sej för Sigrid med matte kommer hem sent i kväll. Alltså upphör mitt och Miccos samboliv nu. Dessutom har jag hört otrevligheter om sån där helt onödig skilsmässa i morgon.

Av Wilma Border collie - 3 september 2018 18:19

Går alldeles utmärkt att vara sambo med Micco. Vi hade en lugn kväll i går och sen sov han i mattes säng hela natten. Jag använde min noga utvalda plats på golvet jag.

   

Så här såg det ut i morse. Micco tänkte inte alls kliva upp och följa med på morgonrunda. Nä sängen var mycket bättre. Fast han var tvungen att följa med.

   

Sen skulle vi åka till nån skog. Hamnade i en där jag inte varit på nästen ett år och helt ny för Micco.

   

Vithajssjön den är vacker.

   

Jag kollade vattenkvalitén som var alldeles utmärkt.

   

Så var vi självklart tvungna att kolla bryggor också. Mycket viktigt hundjobb och vi hittade inga fel.

   

Nu är det höst i skogen för det kommer massor med Röda flugsvampar. Vackra är de.

   

Skulle kolla ett ställe med Rödgul trumpetsvamp men de hade inte vaknat här. Fast det fanns massor med enorma Karl Johan. Jag markerade dom och fick självklart en massa beröm och smaskig ost.

   

Eftersom den skogen var tråkig så bestämde matte att vi skulle byta. Här har jag inte heller varit på nästan ett år och nytt igen för Micco.

   

Duktiga Micco han visade att kantareller det kan han minsann hitta. Massor med beröm fick han och självklart ost. Ungefär nu kom det en svampplockare längre bort i skogen som frågade om matte hittat kantareller. Ja visst de står här du kan plocka dom. Människan såg alldeles svimfärdig ut. Men de ska väl du ha. Nä ta dom du, jag plockar annat. Människan blev väldigt glad.

   

Vi kollade en massa intressanta dofter också. Alltid trevlig med såna här skogar där jag inte varit på evigheter och allt nytt för Micco.

   

Matte hittade ett par såna här enorma Rödbruna stensoppar som larverna alldeles missat. Bra blir massor av mat på en svamp.

   

Micco kommer att bli en superduktig svamphund. Han hittade minsann Karl Johan på egen tass. Så blir han alldeles jättelycklig när han får en massa beröm och ost efter väl utfört jobb.

   

Såna här Sandsoppar var matte ute efter och det fanns faktiskt några stycken.

   

Sånt här elände kan man också hitta i skogen. Nåt pucko har eldat upp en bil där. Människor ägnar sej åt så mycket underliga saker.

Åkte hem och både jag och Micco somnade gott efter allt vi pysslat med. Matte hade idéer om att eftersom det varit intensiva dagar för oss var det bra med lite lugn i dag.

Jo vi var trötta så för en gångs skulle hade hon säkert rätt.

Gick en lugn eftermiddagsrunda och nu ska vi fördriva kvällen på nåt sätt.

I morgon ska vi hinna med skogen innan Sigrid med matte kommer tillbaka från det där Stockholm och livet blir normalt igen.

Av Wilma Border collie - 2 september 2018 17:51

Nu är det slut på min mycket upptagna helg.

I går kväll så skulle jag tillbaka till Ossy igen. Tyvärr så kunde inte Sigrid och Micco hänga med då.

   

Började självklart med att leka en massa. Måste ta igen allt vi förlorade under alla oväders månader.

   

Så kom Anne och det visade sej att hon hade minsann godis. Vi behövde mer energi så vi såg till att servera oss.

   

Madde och Ann Marie väntade på att kocken Anders skulle fixa kvällens mat.

   

Tydligen väldigt god mat för Ossy han planerade minsann att stjäla det som Ann Marie skulle äta.

   

Suddig bild (beror på att matte gapskrattade) men Ossy är inte lite fräck han. Bjuder inte Ann Marie så serverar han sej själv. Fast hon hade visst nästan ätit upp.

Jag sov mest under bordet frånsett ett par utflykter med Ossy när vi hörde nåt i skogen.

Sen var det dags att vandra hem och sova.

   

Så blev det idag. Skulle hinnas med en skogstur innan det var dags för Anders, Madde, Terra och Ann Marie att åka. Jag hittade Sigrid och Micco som skulle följa med, mycket trevligt.

   

Vid stugorna så hittade Sigrid minsann Ossy. Han har tillbringat mycket tid där i helgen eftersom det serverats en massa smaskigt.

   

Så gick vi till skogen för att se om vi skulle hitta nåt spännande.

   

Jodå det har fötts en liten Blomkålssvamp men den får stå och växa till sej ett tag.

   

Madde som ville hitta Sandsopp hade tur och hittade mera.

   

Sigridmatte letade efter Svart trumpetsvamp och visst hade det kommit såna.

   

Madde fotade dom. Ännu för små men de ska få växa till sej innan de får följa med hem.

   

Kantarellerna vaknar också, jag gjorde en insats som svamphund. Har faktiskt mest varit ledig hela helgen. Eller ledig jag har haft tassarna fulla med Ekorrspaning och en massa umgånge.

   

Sen mitt i skogen var det dags för hej då. Sigrid, Micco och deras matte var tvungen att gå hem. Hörde några otrevligheter om att åka bort. Sånt gillar jag inte, kan innebära fullkomligt onödiga skilsmässor.

   

Ann Marie har blivit riktigt duktig på Guldkremlor. Går tydligen bra att träna människor i svampsök.

   

Tillbaka så somnade Terra. Var tydligen jobbigt att vara borta och hon skulle ju resa flera tusen mil hem till det där Halland.

   

Ossy han såg minsann till att få ett ben till Ingen träff med matte utan ben inte.

   

Ossy och Terra säjer hej då till varandra. Men om ungefär en månad kommer minsann Terra tillbaka. Hennes husse ska ut och vandra på Sörmlandsleden och hon ska vara här i ännu fler dagar. Kommer att bli alldeles utmärkt.

Sen var det dags att säja hej då till alla.

Jag åkte hem och sov. Skulle gå på eftermiddagsrunda och hamnade hos Sigrid och Micco. Märkligt, det var ingen Sigrid hemma men Micco.

Visade sej att Sigrid har åkt till Stockholm med sin matte, men Micco ska vara sambo med mej ett par dagar, Kommer säkert att bli superbra. Nåt skoj ska vi nog kunna fördriva tiden med.

Av Wilma Border collie - 1 september 2018 16:31

Min upptagna helg fortsätter.

I går kväll så skulle jag iväg igen, ingen rast, ingen ro i mitt hundliv just nu.

   

Det föll svampvatten så Sigrid berättade för Ann Marie att hon höll på att frysa ihjäl, vilket Ann Marie trodde på.

   

När nedfallet tillfälligt avtog så lekte jag och Ossy massor. Så skönt att det är svalt så vi orkar hålla igång som vi brukar.

   

Hemma hos Ossy hade det minsann hamnat en ny matta i hans uterum. Mycket bra matta som jag provlåg ordentligt.

   

Anne hon fixade och tände en massa ljus, tydligen är människor mörkrädda eller nåt.

   

Anders som återigen var kvällens kock stod och grillade i regnet. Fast han hade faktiakt en del tak över huvudet.

   

Micco han satt hos Malin och berättade om hur ensam han är och att det aldrig är nån som bryr sej om honom.

   

Ossy han satt som en kung bredvid Sigridmatte och hade span på gästerna och hoppades självklart komma över en del mat.

   

Anders han berättade om hur stora svampar han brukar hitta. I alla fall måttade han ordentligt med händerna.

   

Sigrid hon var trött och somnade på rygg hos Anne.

   

Matte hade den fina tröjan på sej och det skulle förevigas. Anders stod bakom och drog i den. Nån annan sa en massa så matte fick hysteriskt roligt.

Sen efter en massa trevliga timmar så var det dags att vandra hem och sova för en god natts sömn.

   

Så blev det idag. Tillbaka till Ossys hemma och han kom minsann och mötte. Sigrid och Micco visade sin glädje eftersom de inte sett honom sedan i går kväll.

   

Jag och Ossy lekte. Är så roligt att kunna göra det ordentligt igen.

   

Jag berättade för Terra att nu skulle vi minsann vara med på hundträffen en stund. Berättade om vad som brukar hända, hon har aldrig träffat så många hundar samtidigt.

   

Kom en massa kompisar och skoj blev det. Jag har ju missat två gånger när et varit kurs så det var mycket att ta igen.

   

Sigrid hon anser att hon går på hundträff för att umgås med människor. Alltså höll hon Madde sällskap.

   

Terra och Beagel Mimmi träffades och verkade ha mycket trevligt. Jag lekte med alla kompisar.

   

Jaha så blev vi inburade, lämnade hundträffen tidigare eftersom vi skulle vidare till skogar.

   

Framme och nu ska vi se om det har kommit mer Rödgul trumpetsvamp sen sist. Sigrid tog på sej att hålla reda på Anders.

   

Madde hittade en del Blodriskor vilket är en mycket god matsvamp.

   

Jo visst hade det kommit massor med mer svamp och en del Rödgula trumpetsvapar hade käkat anabola för de var enorma.

   

Sigridmatte plockade, Madde plockade, Anders plockade och matte också. Dessutom finns det mängder med smått överallt då det bådar gott för framtiden.

   

Jag passade på att slappa en stund. Det är liksom mycket nu.

   

Visst är de vackra de rödgula trumpetsvamparna? Kommer nog att bli massor av såna i framtiden om svampvattnet fortsätter att falla.

   

Skulle kolla ett ställe till och då hade vi laddat ny energi så vi sprang fort och mycket en stund.

   

Dessutom var det dags för fika. Vi hundar fick hundfika i form av torkade kycklingfiléer. Mycket gott och precis vad vi behövde.

   

Plockades ännu mer svamp här, men jag tog ett snack med Sigridmatte om hur eländigt ensam jag är. Vet inte varför hon inte trodde på mej.

   

Visst är vi ett snyggt gäng Micco, Terra, Sigrid och jag. Mycket skoj har vi också.

Nu ska jag visst i väg i kväll igen.

Alltså kommer det en ny rapport i morgon och då ska visst Terra åka hem. Eländes elände hon kunde stanna och hänga med oss.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards