wilmablogghund

Alla inlägg under juli 2023

Av Wilma Border collie - 7 juli 2023 17:55

Helt enligt rutin så hämtade jag upp Basse när det var dags för skogen.

När det sen var ett stopp vid macken börjad jag och Basse förstå att nu skulle det bli trevligt.

 

Ja men detta blir perfekt. Här har inte jag och Basse varit sen i våras och Moha och Troy har inte varot här på många hundliv.

 

Nu så skogsröjargänget ska ha massor med skoj. Dessutom var det alldeles perfekt väder, mulet, svalt och lite vind sånt som gör att vi kan vara hundar fullt ut.

 

Vattentjuven hade stulit allt vatten i bäcken. Visst har det fallit svampvatten, men det sug omgående upp av den uttorkade marken efter ovädret med hetta och torka.

 

Så roligt vi hade, kunna flockspringa, kolla allt som hänt under vår frånvaro och annat trevligt.

 

Moha och Troymatte har fått nåt supergott godis. Slår det mesta som vi provat så det gällde att hålla sej framme för att komma över en bit.

 

Basse provade bordet som finns mitt i skogen. Gav bara mattes vanliga tråkgodis.

 

Troy han balanserade på trädstammar en lönande sysselsättning.

 

Nå ni långsamma människor tänker ni komma den här veckan eller?

 

Vi skulle till sjön. Basse provade bord igen.

 

Någonstans i vassen badar Basse och Troy för fullt. Jag och Moha som inte har de behoven var kvar på land.

 

Men så skulle jag inspektera bryggan, i lugn och ro trodde jag. Men Basse och Troy återkom.

 

Jag har inte glömt den där gången för ett opar år sen när Basse knuffade mej i sjön. Nu bestämde jag att han och Troy troligen hade nån otrevlig plan så jag jagade tillbaka dom.

 

Uppe på land igen, så inspekterade jag veden. Äsch, inga ostblommor, det är bara engelsk ved som har såna.

Vet att jag ska åka dit framöver så får ha koll där då.

 

Trösten var att vi fick leta godis. Behövs massor med energi för att orka ha skoj.

 

På väg tillbaka via en annan väg. Där kan det ibland komma bilar, fast idag kom det inga och dessutom hade ett stort träd fallit över vägen.

 

På väg mot bilen men vi var bra trötta alla fyra så en vilopaus behövdes, men vi hade roat oss i flera timmar.

Gick till bilarna åkte hem. Basse hängde med idag också. Hemma så somnade vi gott.

Skjutsade hem Basse, sen skulle matte prata med förläggaren igen.En massa idéer och planer just nu, gick en runda och "råkade" passera magiska fönstret. Perfekt för jag fick godis.

I morgon då är det lördag, tyvärr hotar de med oväder igen, alltså äckelhetta. Just nu faller det svampvatten och Åskar har hörts avlägset.

Av Wilma Border collie - 6 juli 2023 18:03

Matte ser ut och uppför sej som nån zombie, nu när allt är klart med den engelska boken så kom stora tröttheten.

Innan jag skulle hämta Basse så skulle hon fixa nåt.

Ungefär när det blev klart att det skulle bli en engelsk version så bestämde matte nåt.

 

Nog för att matte har signerat hundratals böcker och enligt hene alla lika skoj eftersom mmänniskor vill läsa boken.

Men denna är alldeles speciell.

Detta exemplar är nu på väg till kenneln i Tjeckien där jag föddes. Finns ett kort med också med en längre text om mitt liv här.

Nu när boken finns på engelska så kan de läsa allt om hur jag jobbar och hur man lär hundar att jobba som svamphundar.

Så åkte jag och hämtade Basse.

 

Vi skulle kolla den där backen som är döpt efter mej. Fick det namnet eftersom matte befann sej här när det bestämdes att hon skulle hälsa på mej i mitt gamla hem dagen därpå. Resten är som det heter historia. Vi letade och letade.

 

En flugsvamp fanns det. Inget att ha eller bry sej om.

 

Provade ett par godisstenar, bra de gav fortfarande godis och eftersom svampvattnet ska fortsätta falla så kollar vi här om nån vecka igen.

Åkte vidare, nu var planen att vi skulle leka vid hembygdsgården. Eftersom det fina vädret gjort att alla farliga alger försvunnit så kunde vi vara där.

  Så här brukar det inte se ut och det var en massa människor som grejade med allt möjligt. Hade visst varit nåt där i går.

Alltså belv det ingen lek för oss.

 

Basse i vassen självklart, Uppdämt badbehov måste tillgodoses.

 

Så skulle det badas på ett annat ställe. Jag nöjde mej med att blöta tassarna och dricka gott sjövatten.

 

Varför bada när det tar en massa tid att torka sej sen.

 

Våran godisek den är minsann pålitlig. Den hade en massa godis som vi självklart städade bort. Vore katastrof om andra hundar hittade den.

 

Ännu bättre det slog ut ostblommor på den också. Behöver väl knappast berätta att den är väldigt välstädad numer.

Sen skulle vi åka och fira att boken kommit.

Hamnade vid allra bästa kiosken i Sparreholm.

Uteserveringen var full med en massa människor så vi fick vänta i bilen.

 

Titta vad matte kom med. Varsin glass till oss! Den där kiosken har supergod glass, borde få besöka den typ varje dag eller nåt.

 

Basse han plockade ur galssen ur bägaren och placerade den på gräset. Gick tydligen bra att avnjuta glass så.

 

Jag kräver lite service så matte fick hålla i min medan jag njöt av den utsökta glassen.

 

Hjälpte Basse att städa bort spåren på gräsmatten. Inga andra hundar ska tor att det kan finnas glass här inte.

Åkte hem till mej.

Vi somnade gott.

 

Hade kommit bilder från Maha och Troymatte. Detta är den bästa, vi hundar ser okej ut och den där i mitten borde redigeras bort.

Sen var det dags att skjutsa hem Basse. Matte skulle göra nåt med tråkgrönsakerna, men då började det falla svampvatten igen. Perfekt det kommer att bli strålande jobbartider för oss framöver.

Hem igen, tänker vila mej i form för i morgon kan det hända nåt bra och med tur har zombien vaknat igen då.

Vi kanske kan fira nåt, vi gillar att fira saker.




Av Wilma Border collie - 5 juli 2023 18:01

Haft tassarna fulla hela dagen.

Åkte och hämtade Basse, hörde att vi skulle jobba med nåt idag.

 

Trevligt jobbet skulle utföras på Sörmlandsleden och vi skulle assisteras av Moha och Troy.

 

De har inte varit här på flera år eller om det möjligen var förra året. Hur som helst väldigt länge sedan.

 

Nästa effekt av svampvattnet. Nu har eldningsförbudet upphört och skyltarna och alla kilometer med tejp på grillarna skulle bort.

 

Basse kollade om det fanns nåt matnyttigt i grillarna. Gjorde det inte eftersom ingen fått använda dom på ganska länge.

 

Sist vi var här var det så ovädershett at vi inte fick gå vår runda. men idag gick det bra.

 

Allt var precis som det skulle vara.

  

Bad självklart. För nu är alla sjöar okej igen inga otäcka giftalger så Basse badade mycket. Gjorde Troy också, men det blev bara konstiga bilder på det.

 

Basse och hans favorit det fallna trädet. Där ska han bara ut och klättra.

 

Moha och Troy hängde på de också. Ingen hund trillade i sjön.

 

Lite svamphundjobb är aldrig fel. Har varit långvarig brist på sånt så massor att ta igen.

 

Hittade såna här kandelabersvampar. Ingen matsvamp, men ganska sällsynta så vi fick massor med beröm och ost för väl utfört jobb.

 

Moha och Troymatte har kommit över nåt supergodis och sånt behövde vi.

 

Någon lider av badabstinens. Nu skulle ån provas och det ordentligt.

 

På min etapp brukar vi hitta spår efter hare, rådjur älg vilda grisar, grävling, räv, varg och sånt. Men detta??

Komonster har minsann varit ute och vandrat. Matte råkar veta att de rymde ur en hage en bit bort och hittades här. Skönt att de inte är kvar.

 

Hittade en pöl med ljuvligt lervatten så vi drack mycket. är så gott.

Åkte hem, hade sån tur att Basse fick hänga med.

Men på vägen stannade matte och sen pratade hon om eskort av säpo och internationella instasstyrkan för nu hade hon typ kronjuvlerna i en påse.

Hem, käkade och somnade. Matte var upptagen med kronjuvelerna.

Så skulle vi ut igen.

Nu hamnade vi hemma hos Moha och Troy.

 

Detta är vad matte kallar kronjuvelrna. Nu blir vi  internationella. Den engelska versionen av boken har kommit. Matte är mer förvirrad än nånsin detta är stort i hennes värld.

 

Baksidestexten.

 

Togs massor med bilder på oss ihop med spöket i mitten.

Vet att det kommer en massa mera från hovfotografen Moha och Troysmatte så ni får nog se en eller annan i morgon också.

Skjutsade hem Basse och nu ska jag vila så jag och Basse kan hitta på nåt skoj i morgon.


Av Wilma Border collie - 4 juli 2023 18:09

Blev en perfekt dag detta.

Hämtade upp Basse. Fick höra att vi skulle göra nåt för fortfarande är det vackert väder med lagom temperatur.

 

Ännu bättre för vi träffade Moha och Troy också. Nu bler det skoj.

 

Ut på ängarna, vi sprang massor. Äntligen kan man vara hund utan att bli alldeles slut av värmen. Hade massor med skoj.

 

Troy han ägnade sej åt sina lyckorull i gräset.

 

Basse han skulle ha en sork trodde han. Blev inte så, för som vanligt misslyckades jakten.

 

Basse försvann och istället återkom Träskhunden, fast en ganska mild variant idag. Kan bero på+ att Vattentjuven härjat en massa.

 

Fortsatte in i skogen för nu skulle vi med tur kunna jobba som svamphundar.

 

Bra Troy du minns de föränderliga tofsskivlingarna sen förra året. Lika bra att övervaka så han markerade ordentligt.

 

Basse kollade också att han gjorde rätt vid nästa stubbe. Inga som helst problem inte.

Svampvattnet har verkligen gjort nytta.

 

Jag och Basse jobbade också och delade på en massa utsökt ost.

 

Alltså Moha och Troy skulle självklart ha ost efter att de jobbat ordentligt. Men Basse försökte komma över ännu mera.

Fortsatte en bit i skogen. Skulle kolla hur kantarellerna mår efter regnet.

 

Titta! De mår alldeles utmärkt. Små så ännu dröjer det innan de går att plocka men dessa har växt och det kommer massor med ännu mindre. Verkligen på tidan att vi kan börja jobba på allvar nu.

 

Kan väl hända att vi fått ost. Men Moha och Troymatte hade nåt annat supergodis som vi behövde. Hårt arbetande svamphundar kräver en massa energi.

 

Troy han hittade en rodnande flugsvamp också. Fast de ger inte belöning för det är ingenting att plocka.

Gick till bilarna.

Åkte hem till Basse. Självklart var det tråkgrönsaker och vattna i tråkväxthuset. Märkliga saker människorna ägnar sej åt.

Sen skulle jag hem.

Käkade lite och somnade.

Gick på eftermiddagsrunda, hade tur för matte skulle prata med Viveca så magiska fönstret öppnade sej. Fick gott godis där precis vad jag behövde.

I morgon ska vi utföra ett uppdrag och vi får sällskap med Moha och Troy också så det belir perfekt. Så ska jag nog berätta en annan sak då också.


Av Wilma Border collie - 3 juli 2023 18:12

Svampvattnet fortsätter att falla och det är väldigt fint väder.

 

Imorse fick jag äntligen hämta Basse.

Vi skulle hitta på nåt och det försökte falla svampvatten

Vi hamnade i Flen och fick passa bilen medan matte handlade tråk.

 

Skulle ta en runda vid kungens ägor. Fick vänta i bilen några minuter men det gick snabbt över.

 

Tänkte att vi skulle gå vår bra runda. Gick inte kedjan visar att det är upptaget av komonster.

 

Skulle ta en annan väg. Perfekt enligt Basse för då kunde han plaska i alla vattenpölar han hittade. Var många år sen vi såg vattenpölar senast.

 

Nä jag tror inte jag ska fortsätta. För nu är det läskigt.

    

Titta där en massa kungliga komonster sugna på+ svamphundslunch. Aldrig att vi går förbi. Stackars Basse missade sin tågspaning.

Vände och skulle gå tillbaka.

 

Utom synhåll för komonstren finns vår bra godisbänk. Fick godis, behövdes efter det där skräckmötet.

 

Basse planerade för att hoppa från bron och bada men i vanlig ordning fick han inte.

Kom till bilen började falla mera svampvatten.

 

Äntligen shopping! Vi har faktiskt inte shoppat på flera år.

 

Ja tack de här benen ser alldeles utsökta ut. De ska vi köpa.

Så valde vi ut revben också. De var nästan slut och vi måste ha ett ordentligt lager i frysen. Revbensgnag i skogen är viktigt.

 

Kollade in mera, men snålmatte hindrade en massa viktiga inköp tyvärr.

 

Alltså Grisöronaffärens vatten är supergott. Drack massor för hemma finns säkert ingenting.

 

Jo vi tänkte att det vore väldigt gott med shopinggodis. Shopping kräver en massa energi.

 

Ja tack, som vanligt alldeles utsökt godis.

Åkte hemåt. Lämnade hem Basse.

 

Tråkväxthuset nu igen. Men idag skulle det varken friseras druvranka eller en massa annat. Bara ett par gurkor som skulle plockas och nån sån planta som behövde vatten.

Släppte in Basse och hörde att i morgon väntar det roliga saker.

Åkte hem käkade lite och somnade.

Gick ut på eftermiddagsrunda behagligt svalt och det försökte koma mer svampvatten.

Hade tur och passerade Vivicas magiska fönster så jag fick godis.

I morgon ska det fortfarande vara fint väder och då ska vi roa oss säjer matte.

Ser alltså fram emot morgondagen.


Av Wilma Border collie - 2 juli 2023 18:06

I dag borde det ha varit en massa kompisar hemma hos Basse.

Jag åkte dit.

 

Det föll svampvatten, massor med sånt i form av fint strilregn. Otroligt välbehövligt och ovädret behöver aldrig mera återkomma. Nu kommer det att gå att leva som hund igen.

 

Våran lekplats syns bakom traktorn. Ni ser hur extremt många hundar det (inte) kom.

 

Suck, inte ens Basse har kommit ut och här ska jag ligga och ha aptrist.

Matte gick loss med sekatören på den där vindruvsplantan. Klippte och klippte ännu mera.

 

Blir några vindruvor i år också, bara lite som syns på bilden.

 

Matte borde ha tagit en före bild, men detta är efter friseringen. Nu kommer det in mer ljus till alla andra tråkgrönsaker.

 

Resterna av mattes verk plus att det bands upp en massa också.

 

Nähä åka hem i svampvattennedfallet. Hemma sa matte att det kommit 18 mm. Så välbehövligt och nu om en dryg vecka kan jag och Basse börja planera för kommande svamphundsjobb.

Sov bort ännu mer tid.

Sen skulle jag ut och åka.

Hamnade hos några som matte känner.

 

Läskigt ställe med border collieätande höns och nåt som heter Ankor, de käkar säkert också hundar. Fast människorna käkar inte border collies så dom kunde jag umgås med.

 

Träffade kattvalpar också. De trodde att jag käkar såna. Gör jag absolut inte, men kattvalpar kan få väldigt stora svansar upptäckte jag.

Åkte hem såg vackra kolsvarta moln och matte pratar om att med tur kommer Åskar på besök.

I morgon hoppas jag att jag och Basse kan hitta på nåt skoj. Typ ta igen en massa lek som vi missat under ovädret.


Av Wilma Border collie - 1 juli 2023 18:05

Efter Åskars besök igår och svampvattennedfallet är allra värsta ovädret borta, fast det kunde vara svalare.

 

Jaha var är Basse? Inte satt han och väntade på lift inte och inte syns han till heller.

 

Det där med att var Rugguggla kräver sin hund. Behövde bli av med några ton päls till. Tänk om det funnits ljuvlig konstsnö att rulla i. Tappade visst huvudet, men ingen fara det växte ut ett nytt.

 

Så äntligen! Fido, Cosmo,Kajsa, Basse och Ozzy kom. Ett helt gäng på en gång mycket trevligt.

 

Gunhild har varit hemma och sjukskriven efter kastering kom. Alla skulle kolla igenom henne ordentligt.Men hon mår alldeles utmärkt nu igen.

 

Jaha Sigge har en boll och den är nog gentligen min om jag tänker efter. Lyckades faktiskt komma över den, men matte missade att ta bild.

  Poppie kollade så matte hade fyllt på Plaskdammen ordentligt. Hon gav märkligt nog godkänt, människor kan ibland även om det är ganska sällsynt.

 

Hej Bassehusse. Har du något? Vi svälter? Hade tur och fick godis.

 

Jädra Kajsa, nu har hon snott min rosa gris. Den ska jag ha och det per omgående. blev en del jakt.

 

Så där det som tillhör mej ska vara hos mej. Så klart jag överlistade henne.

 

Basse hade ett samtal med sin husse. Hörde nåt om att godistillgången var urusel, vad jag såg hade han ingen framgång heller.

 

Vissa röjde runt i Plaskdammen.

 

Nä nu börjar det bli ovädershett igen. Men gräva ner mej i sanden under däcket är faktiskt helt okej.

Så försvann alla kompisar.

 

Att Plaskdammen ska göras rent det hade alla tydligen glömt. Tur att Alicehusse var kvar och kunde hjälpa matte som varken är bläckfisk eller kan klona sej till flera.

 

Basse var rejält besviken det ska minsann vara vatten här, men se det får han vänta på tills i morgon.

 

Dags för tråkgrönsakerna en mogen tomat som enligt matte var jättegod. Tror jag inte på jag äter inte såna.

 

Dessutom verkar alla såna ha käkat anabola. Onödigt med lök, sallad, rödbetor dill, morötter och annat krafs.

Åkte hem, käkade lite och somnade.

Gick på eftermiddagsrunda, hade tur magiska fönstret var öppet så vara sätta ej och drägla lite sen blev jag serverad. Precis vad jag behövde.

I morgon är det dags igen, hoppas det kommer många då också. Fast matte pratar om svampvattennedfall.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards