wilmablogghund

Alla inlägg den 10 juni 2022

Av Wilma Border collie - 10 juni 2022 17:58

Min dag kunde ha börjat mycket bättre. Ingen Basse i morse, alltså ensam morgonrunda. Inte nog med det, när jag gick ut började svampvattnet ösa ner. Fick en massa otrevliga skador av det.

Gick in försökte läka dom, men då hade jag sån tur att Basse kom!! Dagens kändes gensat mycket bättre.

Mate hade haft en plan om att vi skulle ha målat på Sörmlandsleden idag, men det satte svampvattnet stopp för.

Nästa plan var att vi skulle riva getingbon och klippa en del sly.

Men då kom Åskar på besök och hade massor med svampvatten med sej.

 

Medan svampvattnet öste ner så studerade matten blomman hon fick i går.

 

Går faktiskt att hitta figurer i den.

Det där med vräka getingar blev också inställt, skulle vara alldeles för blött där.

 

Nähä ingen skjuts nånstans idag, vi kunde ta en runda i hemmatrakterna enligt matte.

 

Matte upptäckte i morse genom ett minne på Facebook att idag för fyra år sedan så fick jag efternamnet svamphund.

Firade genom att markera några små nejlikbroskskivlingar.

 

Så här såg det ut då. Jag gick i väg och hittade alldeles på egen tass en massa champinjoner. Matte delar inte ut det där efternamnet hur som helst men nu var jag värd det.

 

Den där vattengalningen som ska föreställa min kompis han planerade minsann för att bada i fontänen vi passerade. Blev inget bad där.

 

Massor med spännade dofter på gator vi sällan går på. Vi håller mest till i de stora skogarna så gator hemma kan bli ett äventyr

 

Jaha här är de snälla och låter blommor vara av omtanke om alla insekter. Jag hittade mer spännande dofter och lyft snyggt på benet när jag kissade. Genast började matte prata om kommande vistelse i Hormonhäxefängelset. Kan väl hända att jag planerar för att dofta utsökt, men nåt fängelse tänker jag definitivt inte sitta i.

 

SUCK!! Vissa får då aldrig nog av vatten. Bara för att det föll så mycket svampvatten innan vi gick ut så fanns det stora vattensamlingar överallt.

 

Fortsatte genom en skogsbacke där vi inte gått på väldigt länge. Mycket att kolla och undersöka.

 

HanSomAldrigFårNogAvVatten hittade en lite bäck med lervatten. Gick åt mycket tid där.

 

Brukar finnas kantareller där i bland och nu är de på gång, väldigt små ännu men det kommer. Svampvattnet gör nytta.

 

Basse påstod att han såg nåt på en äng. Men vete sjutton vad han såg för jag såg då inget.

 

Kom ut på en liten väg. Sist vi gick här var det is och tjat på matte om att vi skulle gå försiktigt. Behövdes inte idag.

 

Jaha spårvägen och här finns det spännade dofter. Många hanar som rört sej här.

 

Funderade på om vi skulle gå genom Ekorrskogen. Mycket spännade dofter, kollade lite men såg inga Ekorrar.

 

Men titta. Vi hittade minssann Inez och hennes husse. Hennes stackars matte är fortfarande kvar på Sjuka huset med ont i den brutna höften. Lyssnade på en massa mänskligt tråkprat i några evigheter.

 

Så mer svamphundsjobb. Mitt på Heden så växer det massor av en svamp som heter nejlikbroskskivling. Ätlig men de är så små att de fick stå kvar. Hade en lektion med Basse i att de lönar sej.

 

Jo jag har jobbat och hittat många. Skulle jag kunna få godis nu? Fick godis och beröm för väl utfört jobb. Ja självklart Basse också.

 

Så här ser de ut.Bara hatten som används för foten är seg.

Gick hem, käkade lite och somnade. Ute var det kvavt som attan så matte tjatade om mer besök av Åskar,men han kom aldrig.

 

Eftermiddagsrunda. Nu börjar tillvaron som svamphund vara väldigt trevlig. Massor med blek ostronmussling på en stubbe. Tyvärr är det ett staket i vägen så de sitter kvar. Träffade inga vi känner.

För en stund sen så åkte Basse hem.

Hörde trevliga saker. Han kommer till mej i morgonbitti, alltså slipper jag ensam morgonrunda och tråkfrukost. Sen är det lördag och hundträff och Basse får hänga med mej hem. Låter som om det blir en perfekt dag.





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards