wilmablogghund

Alla inlägg den 12 augusti 2016

Av Wilma Border collie - 12 augusti 2016 17:45

Enligt matte kunde jag ta det lite lugnt idag eftersom det väntar en upptagen helg.

Till skogen skulle jag för matte hade saker att göra där..

 

Här har jag faktiskt varit. Matte skulle kolla hur det var med svamp på en del ställen. I fall de där

eleverna skulle kunna träna här nånting.

 

Jag hade fullt upp med att kolla en massa intressanta saker som vanligt. Matte tittade på tomma svampställen.

 

Lingon blir det tydligen precis hur mycket som helst. Tror inte att det är nåt som jag behöver bry mej om.

Fast skulle jag lära mej att leta lingon vore det väldigt enkel träning.

 

Dagens första svamp, en sån där fiskstinkande Mandelriska som höll på att dö torkdöden.

 

Sprang vidare mot andra saker. På den här bilden springer jag snabbt och matte har hittat nån

inställning där det går att ta bilder på den som rör sej utan att det blir sudd.

 

Den där nästansjön är fortfarande borta. Enligt matte kan det bli så att jag får vänta tills i vår på att

det är sjö här om det inte börjar regna.

 

Usel bild men det fanns lite kantareller så jag tränar. Massor med beröm och godis. 

 

Samma märkliga fenomen här. En massa godis i mossan. Hade mycket jobb med att leta reda på allt.

Ska inte ligga i skogen och bli gammalt.

 

Tur att jag kan sysselsätta mej medan matte höll på med sånt här tråk. Fotografera fjärilar som inte

alls ville vara med på bild.

 

Jag undersökte ett tråkigt hygge. Fanns absolut inget spännande på det.

 

Ännu mer tråkbilder. Men tydligen var humlor mer medgörliga än fjärilar.

 

Det har blåst mycket och den här gamla granen tröttnade tydligen på livet. Jag som är smidig och

fyrbensdriven kom under den utan problem. Matte fick gå runt.

 

Fick ett väldigt behov av att rulla mej. Så kom jag på att blåbärsriset var väldigt skönt.

 

Hoppsan, jag somnade visst ett par minuter. Skönt att sova i skogen kan jag rekommendera.

 

Hörru jag är vaken, finns det möjligen en godisbit till mej? Fick godis.

 

Jag la mej tydligen på alldeles fel ställe för där bodde alla skogens fästingar. Det kröp såna här överallt

i pälsen på mej. Eländiga odjur.

 

Matte hittade några levande Mandelriskor. De fick följa med hem, hon känner folk som tycker att de är goda.

 

Helt plötsligt så blev det varmt i skogen, har varit alldeles perfekt temperatur i flera dagar nu.

 

Sån här svamp har jag aldrig sett. Heter visst Citronslemskivling och är en god matsvamp. Får se om jag ska

lära mej såna också. Men enligt matte har vi inte bråttom.

 

Vad den där blåsten ställer till det. Här hade det också trillat en gran.

Kollade runt i skogen men fanns inget av intresse.

 

Nära bilen och jag är kopplad. Inne bland granarna är det nånting som brakar. Matte misstänkte att

det kunde vara såna där Vilda grisar och det är absolut inga som jag ska träffa.

Åkte hem efter tre timmar i skogen. Börjar förstå att tretimmars rundor är högst normalt i mitt nya liv.

Ibland kan de bli ännu längre.

På eftermiddagen så hälsade jag på i ett par affärer. Som sagt det är bra butiker här, godis och en massa

umgänge. Förstår varför Sigge skrev om sina affärsrundor.

Nu ska jag vila mej i form eftersom det blir en spännande morgondag. Först gången jag får följa med på

kurs och se hur hundar lär sej bli svamphundar. Har dessutom hört nåt om sånt där trevligt skogsfika.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards