wilmablogghund

Alla inlägg den 17 juli 2023

Av Wilma Border collie - 17 juli 2023 18:02

Bra dag detta

Äntligen fick jag hämta Basse, vi sågs inte igår och det kändes som evigheter sen sist.

 

Började väldigt bra för på Basses gräsmatta växte det en stor fin snöbollschampinjon.

 

Titta så snygg och alldeles larvfri också. Fick massor med beröm.

Så skulle vi till skogen,

 

Hann bara några meter så var det dags för jobb. Syns bredvid min nos.

 

Årets första fina karl johan. Massor med beröm och ost till oss. Vi hittade ganska många och matte var så glad.

Nu blir det roligt i skogarna igen.

 

Vi jobbar otroligt bra i par. Här har vi hittat en stubbe med föränderlig tofsskivling.

 

Nu börjar det vara storlek på kantarellerna också fanns många plus att vi fortsatte att hitta karl johan.

 

Bland är matte smart för hon hade tagit med utsökta ben till oss.

 

Inte revben utan andra goda med kycklingsmak som Basse valde vid vår senaste shopping.

Var välbehövligt med en benpaus mitt i vårt hårda slit.

 

Nu kommer såna här häxägg också.

 

Om man delar på ett så syns det som kommer att bli en stinksvamp. När den är uppe ur ägget så stinker det verkligen i skogen.

 

Mera jobb, massor med hasselsoppar. En av strävsopparna som växer med hassel. Gissa om vi jobbade hårt.

 

Skrytbild, många små fina karl johan och champinjonen från Basses hemma.

 

Skrytbilder kräver ostbelöning. Egentligen så skulle vi ha fortsatt kolla i skogen, men då började svampvattnet falla. Får ta resten en annan dag.

Åkte hem till mej och somnade. Tar på krafterna att vara två hårt arbetande svamphundar. Ute började Åskar ha åsikter och ännu mer svampvatten föll.

Så skulle Basse hem till sej.

Matte vattnade tråkgrönsaker och plockade ännu fler tråkgurkor.

Åkte hem till mej igen.

 

På torsdag då händer detta, Jag ska självklart med och se till att matte inte virrar till det alltför mycket.

Ni som bor nära Malmköping, kom gärna om ni har möjlighet. Kl 18-19 så pratar matte om svamp och svamphundar.

I morgon ska vi ut på nya ställen och kolla svamptillgången.

Blir säkert en bra dag.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards