wilmablogghund

Alla inlägg den 13 juli 2023

Av Wilma Border collie - 13 juli 2023 18:08

Haft en väldigt bra dag.

Innan jag skulle hämta Basse så såg jag hur matte grejade med trevliga saker.

Så hämtade jag honom, åkte vidare och där var Moha och Troy med matte.

 

Massor med skoj spring och lek blev det. Vi har alltid roligt när vi är skogsröjargänget.

 

Förklarade för Moha och Troymatte att nån frukost det hade då ingen av oss fått och vi visste att hon hade supergott godis. Som tur var hade hon alldeles förträngt att Moha och Troy fått frukost och hörde inget när matte påstod att jag ljög.

 

Syns inte på bilden, men Moha markerade svamp. Eller först skulle hon pussa matte som böjde sej. Men sen kom hon på att det var svampar där.

 

Såna här vitsprödingar fanns det ett helt gäng av. Matsvamp, men matte lämnar dom för de är enligt henne ingen höjdare. Men nu börjar effekterna av svampvattennedfallet att märkas.

 

Fortsatte i skogen. Kollade att allt var i sin ordning.

 

Titta här då. Ännu mera svampar.

 

Massor med såna här kandelabersvampar. Ingen matsvamp men en naturvårdsart. Fick självklart en massa beröm och ost.

Sen blev vi fångar och fick passa Moha och Troymatte. Matte försvann med den trevliga påsen.

  

Nu så jag och Moha är släppta och nu ska vi hitta slutet. Så belv vi självklart omsprungna av Basse och Troy när de släpptes.

 

Alldeles perfekt slut, massor med småbitar av en utsökt korv med ostsmak. Finns inga spår kvar av den och Basse och Troy städade bort blodet,

  Suddig bild men nu gick det inte bra för Troy. Han stoppade huvudet där en massa jordgetingar tänkte bygga bo. Han klarade sej eftersom de satte sej i hans skägg och där kan de inte sticka. Hörde nåt om att jag och Basse borde skaffa lösskägg.

 

Jaha vänta på de där långsamma människorna.

 

Hittade en liten björksopp. Nu blir det hårda tider i skogen.

 

Moha och Troymatte hittade en liten pepparsopp. Trevligt att det kommer många olika arter nu.

 

Den där pepparsoppen skulle det tas flera bilder på. Ja, ja låt människorna roa sej.

 

Det var en gång en kremla, men så hittade snigel den och hade fest. Gick enligt matte inte ens att se vilken sort det varit.

 

Det där gula framför Moha är nåt märkligt som heter trollsmör. Många kallar det för slemsvamp, men det är varken svamp, växt eller djur. Ett alldeles eget släkte som heter myxocymet, de är så konstiga att de kan förflytta sej medan de växer.

 

Troy han är expert på föränderlig tofsskivling. Han hittade en massa små på en stubbe. Det går åt mycket ost just nu när vi jobbar så här hårt.

Hittade några kantareller också.

Så skulle vi hem till Basse, tråkväxthuset och tråkgrönsakerna igen. Såg att de plockade en massa gurkor igen.

Jag och Basse åkte hem till mej, vi somnade, supertrötta efter att ha lekt, spårat och jobbat som svamphundar.

Vaknade och då skulle Basse hem igen. Han pratade om att fortsätta sova.

Jag skulle med matte till torget för hon skaulle handla nåt tråk. Träffade Moha och Troymatte som inte hade dom med sej och inget supergodis heller.

I morgon är det en speciell dag så jag ska vila mej i form, Vet att det händer en massa skoj igen då.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards