wilmablogghund

Alla inlägg den 27 juni 2022

Av Wilma Border collie - 27 juni 2022 18:03

Äntligen måndag! Ingen ensam morgonrunda utan jag fick åka och hämta Basse, precis som det ska vara. Var riktigt ovädershett redan vid halv åtta i morse.

 

Matte hämtade första gurkan i växthuset. Vi stannade utanför var flera tusen grader vamt där inne och matte var extremt snabb.

 

Skulle åka hem. Tvärnit en champinjon! Men den blev kvar i skogen alldeles överfull med larver.

Hem till mej, käkade god frukost tillsammans med Basse. Funderade på vad vi skulle fördriva denna oväderdag med.

Hamnade i bilen och vi börjad ana bra saker när vi hamnade på torget och väntade på nästa bil.

 

Trevligt vi ska söka Stjärnhovstryffel. Det är en lugn sysselsättning som passar i ovädret.

 

Vi var inte ensamma för Moha och Troy var med. För ett par år sedan var Moha med och lärde sej. Nu skulle Troy få prova.

 

Basse letade och hittade dagens första. Massor med beröm naturligtvis.

 

Jag kollade så Moha kom ihåg doften och hur man gör. Hon lyssnade noga på mina instruktioner.

 

Basse förklarade för Troy hur tryffelsök går till och att det är väldigt lönande. När han nosat ordentligt så delade de på ost som belöning.

 

Jo förstår ni, jag har hittat bara väntar på att matte ska upptäcka vad jag har.

 

Titta här de sitter där mitt fynd. Medan matte var upptagen med att få upp dom så hade både Moha och Troy markerat ordentligt där Basse hittade sin . Bra de lyssnar på oss som kan.

 

Titta vilken rejäl hög jag hittade. Hoppas det kommer mer så jag kan jobba ännu mera.

 

Åkte vidare, kollade ett annat ställe. Tomt men jag och Basse nosade så mycket att matte tror att de är på gång där.

 

Titta här då! En massa finludna stensoppar. Alltså den tidigaste karl johanarten.

 

Bra jobbat Troy! Han har inte alls hunnit träna mycket som svamphund. Var mest fotomodell i höstas när det fotades en massa till boken. Men han kommer att bli strålande som svamphund. Fattar snabbt och tycker att det är superskoj.

 

Svamphundjobb lönar sej. Blev en massa god ost.

 

Jo Moha och Troymatte vi vet att du har annan smak på osten. Skulle vi kunna få lite? Vi fick.

 

Åkte vidare ena bra badplatsen var upptagen massor med bilar där. Men det finns fler.

 

Äntligen bad. Fast vi tagit det väldigt lugnt när vi jobbade så var vi både varma och törstiga.

 

Ja, ja vissa ska då simma som om Vattentjuven kommer att stjäla hela sjön när som helst.

 

På väg tillbaka efter massor med bad. För varmt för att hoppa upp på stenar. Provade varianten med enbart frambenen. Det lönade sej. Jag och Basse hoppades men vågade inte tro nåt.

 

Perfekt vi fick passa Moha och Troymatte vid den alldeles perfekta kiosken. Matte återkom med fyra glassar, alltså en var. Människorna fick inga, men de hade inte letat svamp som vi.

 

Moha och Troy uppskattade verkligen inköpet. Glass är gott.

 

Äntligen sa Basse.

 

Vaniljglass från kiosken i Sparreholm kan verkligen rekommenderas till alla glassugna hundar. Den är supergod.

 

Basse hjälpte mej att städa min bägare ordentligt. Han är ganska pedantisk vad det gäller att städa bort goda saker.

Sen var det dags att säja hej då till Moha och Troy och åka hem igen. Hörde nåt om att vi ska köra mer tryffelsök sen när det blir finare väder.

Hemma så somnade vi gott, både jobb och ovädret tar rejält på oss.

Gick ut på en trist eftermiddagsrunda. Höll oss i skuggan och gick långsamt, träffade inga vi känner.

I morgon hittar vi på nåt annat vad det nu blir ovädret begränsar oss massor tyvärr.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards