wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 1 juli 2022

Lärt Basse en ny svamp och shoppat

Av Wilma Border collie - 1 juli 2022 18:01

Skulle falla massor med svampvatten i natt. Hade det inte gjort,kom en löjlig skvätt när jag hämtade Basse bara.

Vanliga rutinerna, hem till mej för frukost och planera dagen.

Enligt matte hade vi saker att göra i Flen.

Föll en del svampvatten när vi åkte dit.

 

Äsch! Vaddå passa bilen i flera veckor. Enligt matte var hon tillbaka väldigt snabbt och det var just då sån remp att vi kunde vara i bilen.

 

Hade slutat falla svampvatten, vi trodde att vi skulle shoppa upp våra pengar. Men först skulle vi minsann ut och röra på oss.

 

Basse han planerade som vanligt att hoppa från bron för bad. Det fick han inte.

 

Jaha så har flugsvamparna vaknat. Inga som vi bryr oss om.

 

En bit bort så markerade Basse. Massor med små kantareller. Han är bra duktigt min kompis.

 

Gick en bit till, jag hittade massor med spår efter snygga hanr men såg inga tyvärr.

Så var det dags för jobb igen.

 

Titta massor med kantareller och så stora att de gick att plocka, matte fick ihop till en lunchmacka.

 

Perfekt för det blev ost till duktiga svamphundar. Salamiost är väldigt gott.

 

Tvi! De där kommer att käka upp mej med förtjusning. Bästa att smyga iväg snabbt innan jag blir upptäckt.

 

Kungliga kossor har borde collie som favoritföda det vet jag alldeles säkert. Hade tur de upptäckte mej aldrig.

   

Gick genom en komonsterhage men de var befriad från såna. Matte tittade efter såna där blodsoppar, fanns inga nånstans.

 

Bara en massa finludna stensoppar som mördarsniglarna hade fest på. Kan de gärna ha för just nu är alla larvangripna.

 

Basse lyckades nå vatten på ett ställe. Men nåt simma blev det inte. Bara dricka och blöta tassarna.

Sen började det. Matte såg nåt i ett dike. Ner i det och hon höll på att trilla in i ett sånt där ondsint staket som slår oskyldiga hundar. Fast det var visst avstängt.

 


Där satt det minsann två blodsoppar.

 

Ja, jag känner igen dom och kan dom. Du vet jag är inte lika förvirrad som vissa människor.

 

Hade en lektion med Basse om att de här lönar sej att kunna. Han lyssnade noga på vad jag berättade.

Ungefär samtidigt kom det människor som på stapplig engelska frågade efter slottet och tittade märkligt på matte i diket och mina och Basse luktande på svamparna. Svamphunder hade de tydligen aldrig hört talas om. Synd att jag inte visst att de kom från mitt gamla hemland Tjeckien. Då kunde jag ha berättat på min valpdoms språk om hur jag jobbar. Kunde tjeckiska när jag föddes på kenneln. Men det var först när vi kom till bilen som matte så att deras bil var därifrån.

 

Basse är smart.Han fattade att blodsopp lönar sej att kunna. Kolla tungan han väntar på osten som självklart serverades.

Gick till bilen.

 

Perfekt! Shopping! Äntliogen skulle vi få omsätta våra pengar sen vi hyrde ut matte till bra att ha saker. Provsmakade godiset. Vet att det ska köpas sånt till det där boksläppet och det är min viktiga uppgift att se till att det blir rätt.

 

Gav Basse ett par bitar också. Jag tänker inte lära honom hur jag öppnar locken. Så handlede vi goda ben till fredagmys och en del annat vi behövde. Som vanligt en mycket trevlig shopping.

Åkte hem uta var det avskyvärt oväder igen.

Så skulle Basse åka hem tidigt. Men han fick med sej sitt fredagsben.

 

Eftermiddagsrunda och jag har hamnat på campingen. Tittade efter gårdagens ekorre, men icke. Den var inte hemma.

 

Hamande hos Moha och Troy för människorna skulle byta saker med varandra. Vi fick smaskiga ben att tugga på. Alldeles utsökta var de.

 

Bla, bla, bla, bla detta mänskliga tråkprat. Jag och Troy höll på att somna. Hörde ett par saker som verkade bra sen slutade vi lyssna.

 

Moha berättade för matte om sin eländiga svält. Hon hade visst viss framgång.

Sen var det dags att åka hem igen

I morgon är det lördag, hoppas ovädret håller sej borta och att det blir fint med svalt väder så vi kan leka och mingla utan värmeslag.



 
 
paula

paula

1 juli 2022 22:04

Nämen, svamp allaredan! Ja duktiga svamphundar nosar upp dem direkt! Blodsopp har jag aldrig plockat, såg ut som fina exemplar!

http://paulaz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Tisdag 2 juli 18:17

Ber om uesäkt direkt för felstavningar och fel bokstäver. Tangentbordet har dött och det på datorn är så slitet att vissa bokstäver knappr syns. Inte enkelt att ha koll på tassarna då. Jag håkte till Basse enligt rutin.   Jaha tråkväxthuset ...

Av Wilma Border collie - Måndag 1 juli 18:04

Perfekt dag detta. Svampvattnet hade upphört under natten, svalt och skönt också. Åkte och hämtade upp Basse, han var på sin vanliga liftarplats, perfekt eftersom vi fick gott godis där. Vidare och träff med Moha och Troy med vidhängande matte....

Av Wilma Border collie - Söndag 30 juni 18:08

Väderpårognoserna sa att det skulle komma enorma mängder med svampvatten idag. Ingenting när jag var ute på morgonrunda. När jag skulle åka hem till Basse så försökte det falla en del.   Suck! Tråkväxthuset igen, här ska jag ligga och ha trå...

Av Wilma Border collie - Lördag 29 juni 18:10

I går kväll så kom Åskar på ett mycket efterlängtat besök. Han hade massor att berätta och hade med sej kompisen svampvattnet också. När jag gick ut för sista kvällsrundan var det blött och det försökte fortfarande falla svampvatten. I morse var ...

Av Wilma Border collie - Fredag 28 juni 17:57

Äckligt var det redan på min morgonrunda. Ovädershett och kvavt så det knapp fanns luft. Åkte och hämtade Basse.   Tråkgurkorna växer massor just nu. Matte behöver binda upp dom, men det var tusengrader varmt i växthuset så det ska göras en ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards