wilmablogghund

Alla inlägg den 18 september 2021

Av Wilma Border collie - 18 september 2021 18:06

I dag var det dags för årets sista kurs för blivande svamphundar.

Klarade av min tråkiga ensamma morgonrunda. övervakade att matte verkligen kom ihåg allt viktigt som ska med.

 

Så framme hos Basse som självklart minglade runt med mina elever. Hälsade artigt på en av dom också.

 

Kom flera och till slut var alla samlade. Sa hej då till Basse som skulle hänga med alla våra hundträffkompisar medan jag jobbade.

 

Så framme vid dagens skog. Pratade en del med en liten Border collie tjej om vad som skulle hända. Matte pratar bara en massa tråk så jag brukar ge alla hundar vettig och nyttig information istället.

 

Nu så har matte pratat tråk i evigheter och allvaret börjar. Lika bra att gå runt och kolla så det verkligen blir rätt. Jag kan ju detta och matte virrar alltid till allt.

 

Såg ut att gå bra för alla. Korta pass och sen får de göra annat innan det är dags igen.

 

Detta är mycket viktigt att övervaka. Kommer godiset tillräckligt snabbt och så kollen av att alla verkligen får gott godis eller har rätt smak på osten. Mycket viktigt uppdrag som fyrbent kursledare.

 

Gick alldeles strålande för alla. Lite skoj detta att i dag var alla elver antingen svarta eller svart/vita.

Det tar på krafterna att hamna i ny skog med nya människor och hundar. Alltså skulle vi ta paus ett tag

 

Tro inte att det bara är jobb under en kurs är det ledigt så passar vi på att leka och ha skoj.

 

Vissa kastade sej i sjön och badade också. Jag hoppade över bryggkollen för det var så många andra som utförde den. Lät som om Åskar var på besök när det dundrade fram ett gäng hundar på den.

 

Nå?? Jag tyckte att ni pratade om fika. Var det idag eller?? Vi är hungriga och behöver energi.

 

Tack det var vänligt att jag fick min macka. Tar hårt att ha koll på alla elever och dessutom leka med dom.

 

Slut på rasten nu ska de lära sej mera nyttigt och matte pratar en massa tråk igen.

 

Jodå det växte kantareller i kanten av stigen. Perfekt för alla att träna på.

 

Alla jobbade hårt med sin nya uppgift och klarade det alldeles utmärkt.

 

Överallt var det hundar utspridda och tränade.

 

Samlade ihop en del som kommit lite långt från oss andra.

Så var det en bortslarvad belöningsboll och den var lönande.

 

Bollen hade hamnat i ett hav av stora fina Svarta trumpetsvampar.

 

Människorna plockade och plockade. Fanns så det räckte till alla. Helt perfekt då fick alla svamp med sej hem trots att det är så torrt.

 

Jag passade på att slappa lite medan jag kollade så människorna verkligen hittade alla.

 

Jaha nu är alla hundar trötta och människorna nöjda. Dags att gå till bilarna igen. Sa hej då till alla som jag träffar igen i morgon.

Åkte hem. åt lite och somnade. Det är jobbigt att ha kurs och lära känna nya hundar och människor.

I morgon då är det sista dagen och i en annan skog.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards