wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 15 september 2021

Längesen skog och lärt mej en ny svamp

Av Wilma Border collie - 15 september 2021 17:45

Vanliga bra början på dagen med att hämta Basse och sen hem till mej för frukost och lite andra hundprylar.

Så skulle vi till skogen.

 

Detta blir bra. Berättade för Basse att jag var här och fikade i lördags och då fanns det väldigt goda bullar. Bara det att matte påstod att idag fanns det absolut inte varken bullar eller fika. Blev alltså blåsta.  

I stället skulle vi till skogen. Hit ville jag gå i lördags men då var det en massa mänskligt hittepå så det blev inget av. Var länge sen vi var här så massor att ha koll på.

 

Nu är det bråttom för där framme ska våran benskatt i form av den gamla döda Hälge finnas. Inte för att det fanns några sist men de kanske hade återkommit.

 

Basse letade och letade. Jag hjälpte också till men inte ett spår av några trevliga Hälgeben inte. Enligt matte har alla djur som bor i skogen tagit hand om dom. Korkat de borde ha sparat till behövande hundar.

 

Jag gav upp snabbare än Basse. Med tur kanske det dör nån annan Hälge där igen så vi får en ny skatt.

 

Fortsatte i skogen och hade massor att kolla hela tiden. Vattentjuven hade inte hittat bäcken till Basses stora glädje. Men enligt matte skulle han inte alls undersöka röret .

 

Fortfarande finns det blåbär och eftersom vi sällan eller aldrig får nån mat så käkade Basse massor.

 

Lugn Basse den långsamma kommer. Du vet vi får använda allt tålamod vi har.

 

Hon kom tillslut, människor ska alltid ägna sej åt en massa tråk. Men vi började ha bråttom.

 

Närmade oss våran Sörmlandsledsetapp och där finns steröset som alltid blommar med ostblommor. Självklart blommade de i dag också och är noga bortstädade.

 

Skulle gå en sväng och kolla en del annat också.

 

Fanns massor med Blek taggsvamp. Jag nosade upp alla och fick en massa beröm.

 

Trattkantareller fanns det också mycket av, men enligt matte för små så de står kvar och växer.

 

Självklart fick vi ost för vårt jobb.

 

Såg nåt på en stubbe så jag gick och kollade. En svamp som jag inte har hittat förut.

 

Här är den. Heter Pulverticka, ingen matsvamp men jag fick självklart en massa beröm och godis för att ha hittat den alldeles på egen tass utan att ha sett den förut.

För länge sen sa matte att jag kommer nog inte upp i Sigge Svamphunds kunskaper med 60 olika arter. Nu börjar hon tro att jag kommer att göra det. Nån gång så ska hon räkna hur många jag kan, att det är minst 40 det vet hon. Basse han lär sej nya hela tiden så han kan massor redan nu.

 

Basse hittade en stor Rödbrun stensopp. Tyvärr var den för gammal men gav en massa beröm och godis.

 

Jo vi har hittat kantareller också. Fanns många men väldigt små så de får stå och växa.

 

Skulle gå tillbaka. Matte skulle titta efter nån svamp här.

 

Jodå det fanns en massa Rimskivling men de var alldeles för gamla. Alltså inget att ha och kvar i skogen.

 

Medan jag var upptagen med dom så hittade Basse en Blomkålssvamp. Hörde hur han fick en massa beröm och ost.

 

Lika bra att jag också markerar den. Vi samarbetar alltid som svamphundar.

 

Stor och rejäl var den. Alltså ännu mer ost till behövande hundar.

 

Passerade bäcken och drack en massa gott vatten. Skogsvatten är godare än det hemma i vattenskålen.

 

Basse han ger inte upp. Letade igen efter benskatten men inte hade den återkommit under vår frånvaro inte.

Gick till bilen, åkte hem. Käkade lite och somnade, nöjda med vår skogsrunda.

Ut på eftermiddagsrunda, hade tur och träffade vår bästa godisutdelare igen. Perfekt eftersom vi var väldigt godissugna.

I morgon ska vi jobba i nån annan skog, tur att vi har väldigt många att välja på.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Av Wilma Border collie - Söndag 14 april 17:56

Vaknade i morse, ute vräkte regnet ner. Hade sån tur att det hade slutat tills jag skulle på morgonrunda. Gjorde vad jag skulle gick in och passade dörren.Sen var det äntligen dags att åka.   Framme, men jag tänker inte gå en meter för jag ser...

Av Wilma Border collie - Lördag 13 april 17:53

Lördag och alltså mingeldags igen. Klarade av morgonrutinerna och passade dörren.   Precis när jag kom till Basse så kom det en ny hund.  Alltid trevligt med nya kompisar. Han presenterade sej som Buster och ville gärna lära känna nya hund...

Av Wilma Border collie - Fredag 12 april 17:56

Hämtade Basse som vanligt. Matte var hemlighetsfull och sa att en bra dag väntade. Vi var tveksamma, vet minsann hur det brukar vara med hennes planer som sällan fungerar.   Jaha och detta kallar du för överraskning? Stå och glo vid vägen till v...

Av Wilma Border collie - Torsdag 11 april 17:58

Vanliga ensamma morgonrutinen. Sen skulle Basse hämtas. Han borde ha varit vid sin vanliga liftarplats, men jag hittade honom hemma hos honom. Just då regnade det rejält.   Jo vi tänkte att vi kan hänga inne hos Basse idag. Nä sa matte, de...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards