wilmablogghund

Alla inlägg den 31 augusti 2021

Av Wilma Border collie - 31 augusti 2021 17:56

Som vanligt åkte jag och hämtade Basse i morse.

Sen skulle Hundtaxin hämta Alice också. Matte försvann och var borta i många evigheter. Sen när hon kom så såg vi hur Alice hamnade i sin bil ihop med sin matte. Alltså alldeles väldigt fel alltting.

Fick höra att stackars Alice var sjuk, så sjuk att hon skulle åka till vetten för undersökning. Alltså våra kompisar ska vara friska och må bra. Enligt matte som sett henne mådde hon inte alls bra.

Hem till mej för frukost och tasshållning för vår sjuka flockmedlem.

Sen skulle vi till skogen, matte var jätteorolig för Alice och hårdbevakade mobilen ifall Alicematte skulle höra av sej.

 

Hamnade i ett av våra kärr med Rödgul trumpetsvamp. Nu ska vi jobba fast vi försöker hålla tassarna för Alice.

 

Gick alldeles utmärkt att jobba för vi hittade massor på en gång. De växer så dolt i gräset att  de kanppt syns.

 

Stora och fina var de.

 

Självklart ost för bra utfört arbete.

 

Basse han trivdes för det är så blött så blött i kärret efter allt svampvattennedfall.

 

Gick vidare och kollade en massa annat viktigt. Var länge sen vi var just här.

 

Jäklar!! Tänkte ta med mej Basse till ett bra spanträd. Lära honom hur trevligt det är med Ekorrspan, men matte upptäckte som vanligt mina planer så vi blev avbrutna.

 

Som sagt blött är det, jag brukar försöka undvika de stora vattensamlingarna men det gick inget bra. Fast okej det var gott vatten i dom. Funderade en del för att planera mitt jobb.

 

Överallt satt de. Bara att börja jobba igen.

 

Bra jobb ger ost. Tur att den förvirrade kom ihåg den i alla fall och inte begravde den under svampen.

 

Basse har blivit en stjärna på att hitta Rödgul trumpetsvamp. Titta runt honom. överallt sitter de.

 

Mängder och stora och fina är de. Matte plockade och plockade.

 

Så här ska de se ut.

 

Tur att vi har bra nosar för de är inte alltid lätta att se. Ser ut som vissna löv nästan.

 

Kan väl hända att jag har en massa spindelnät och nåt löv i huvudet, men jag skulle visa de väl dolda för matte. Bara ett tecken på att jag jobbar hårt i skogen.

 

Till slut så vägde korgen massor. Blöt svamp blir svintung och matte skulle orka bära den till bilen. Alltså dags för skrytbild som höll på att glömmas bort för att Alicematte hörde av sej då.

 

Vi fick i alla fall lön för att ha ställt upp på en sån.

 

Bara det att bakom där bilden togs hittade jag ännu mera. Blev ingen ny skrytbild, var bara nån liter här.

 Skulle gå till bilen, hann en liten bit då upptäckte matte att mobilen var borta.

Bara att vända och leta medan vi hörde en massa om dränkt mobil i vattenpölar. Den hittades som tur var där det var torrt.

Matte hade hunnit få veta att Alice skulle bo kvar hos vetten under dagen för fler undersökningar.

 

På väg till bilen och matte var tvungen att ställa ner korgen och låta händerna vila. Då hittade vi ett gäng kantareller. Perfekt till helgens elver att träna på.

Åkte hem, sov, matte vaktade mobil och rensade svamp.

 

Ute på eftermiddagsrunda. Sån här Oxtungsvamp den kan jag och Basse insåg snabbt att den lönade sej. Växer på gamla ekar och är sällsynt.

 

Stor och rejäl är den. Den sitter självklart kvar oå eken där den växer.

Alicematte hörde av sej. Stackars Alice har fått inflammation i urinvägarna, nu ska hon käka medicin och vara sjukskriven. Alltså tar det till måndag innan vi ses igen. Hoppas verkligen att det är en pigg och frisk Alice då.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards