wilmablogghund

Alla inlägg den 22 augusti 2021

Av Wilma Border collie - 22 augusti 2021 17:51

Så var det dags för andra dagen med helgens elever.

Började med en vanlig trist morgonrunda och kollade att matte fick med sej allt viktigt till skogen.

Sen åkte jag och mötte mina elever.

 

Så på plats i dagens skog och vi har en del viktiga hundsamtal om vad som ska göras idag. Anser att jag är bättre på att informera hundarna än matte och hennes tråkprat med människorna.

 

Bäst att ha koll på alla människor också så de inte villar bort sej, Vi hundar vet ju hur förvirrade de är utan hundlig övervakning.

 

Sen började allvaret för dom. Candy var superduktig och hittade direkt.

 

Miso fixade det också galant. Leta svamp var superkul i hennes värld.

 

Jag skulle hänga med matte för att kolla tillgången längre fram. Då hittade jag detta. Ett gäng med Sandsoppar, fick massor med beröm.

 

Så här ser de ut. Smakar inte mycket som färska, men efter torkning så påminner de om Stenmurkla i smaken.

 

Mycket ost gick det åt i dag, Morris har jobbat och då blir det ost.

 

Mer jobb och duktiga hundar får belöning.. Jag hade stenkoll på att alla fick god ost som den expert jag är.

 

Detta väckte viss munterhet hos alla människor som såg det. Morris hoppade, tvärvände och markerade kantarellen han hoppat över. Tänk i går kunde han ingenting nu markerade han som om han alltid letat svamp.

 

Så var det dags för viktiga kursavsnittet skogsfika med egen macka, får aldrig missas. Går åt massor av energi för att leta svamp.

 

Fint var det i skogen, solen sken ingen ovädershetta utan alldeles lagom för att alla skulle orka jobba.

 

Passade på och gå runt och kolla om det möjligen gick att provsmaka nåt hos nån. Hade viss framgång.

 

Sen var det dags att fortsätta att träna. Jag kollade så alla hundar gjorde rätt och matte hade koll på människorna.

  Jappes kärlek till mej kvarstod idag också men nr jag inte var i närheten så kunde han koncentera sej på att leta svamp vilket han gjorde med framgång.

 

Jo jag har hittat en kantarell som nån redan har hittat och vält men den borde väl räknas?

 

Den räknades för den gav ost. Mycket bra.

 

Tänkte koppla av vid ett känt spanträd, men matte såg vad jag planerade så jag blev avbruten.

 

Ozzy han tränade på min kantarell mycket framgångsrikt.

 

Nu börjar alla hundar vara trötta och okoncenterade alltså dags att sluta och gå till bilarna igen.

Där var det dags att säja hej då och mer tråkprat männiksorna emellan.

 

Kollade så Candys matte kom ihåg allt hon skulle ha med sej, för nästa helg ska nån annan hund bo där.

 

Titta så trevligt. Basse kom minsann och sa hej. Vi har inte setts sen i fredags så det var verkligen på tiden. Hade en hel del att prata om.

I morgon då är vi Flocken och det är inte vilken dags som helst. Matte planerar saker för vår skogsrunda i morgon.

Tror det kommer att bli alldeles väldigt bra.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards