wilmablogghund

Alla inlägg den 21 augusti 2021

Av Wilma Border collie - 21 augusti 2021 17:35

Hade tur i går kväll för jag fick träffa Basse och leka ett tag när vi väntade på en av helgens elever, så borde alla kvällsrundor vara.

Så blev det idag, ensam trist morgonrunda och kolla på att matte verkligen fick med sej allt hon inte fick glömma.

Sen var det dags att åka och möta helgens elever.

 

Eftersom jag är en mycket artig hund så hälsade på på de flesta innan de hunnit ur sina bilar. Alla hundar måste känna sej välkomna.

 

Trevligt en Border collie, alltid skoj att träffa en av samma ras. Sällan jag gör det.

 

Fler som gjorde sej bekanat innan vi skulle vidare till dagens skog.

 

Matte har pratat en massa tråk och visat och förklarat i evigheter. Nu börjar allvaret, nu ska de lära sej att förstå att det lönar sej att nosa på svampar.

 

Detta är lilla Miso som visade sej vara en stjärna på svampsök. Och för en slick på osttuben så kan man som hund göra vad som helst.

 

Överallt så tränade de, jag gick runt och kollade så människorna hade fattat mattes tråkprat och hundarna jobbade hur bra som helst. Korta stunder, sen gjorde de annat ett tag innan det var dags igen.

 

Detta är en mycket viktigt moment under kursen. Fika och vila för trötta hundar.

 

Tack precis vad jag behöver. Egen macka till mej. Visst det var vegetarisk korv på den, men spelar ingen roll. Skogsfika är gott och viktigt. Inträffar bara alldeles för sällan.

 

Nu är det dags igen. Nu ska hundarna lära sej att nosa på växande svampar.

 

Inga problem, de fattade snabbt hur man gör. Mycket trevligt att se att alla fattade.

 

Jo jag vet att du tycker att jag är väldigt vacker, men du får ursäkta. Jag luktar inte gott och det är svamp som du ska hitta. Gick bra sen.

 

Så här ska det se ut, för några timmar sen var svamp ett okänt begrepp ocjh nu markeras det som om det gjorts så hela livet-

 

Så där ja, jag höll mej på avstånd ochj nu var kärleken till mej glömd och kantarellerna i fokus.

 

Suck, det är jobbigt att övervaka en kurs. Passade på att sova en stund.

 

Men överallt så tränade alla elever. Sperduktiga hela gänget.

 

Alla är trötta och det är dags att sluta. Sista söket för idag och Candy hittar kantareller som om hon aldrig gjort annat.

 

Miso fortsatte att imponera.

Men sen var det dags att sluta då ingen hund var pigg längre.

Gick till bilarna. Sa hej då till de som skulle åka till sina hemma och följde med de som skulle bo i Basses stugor.

 

Två utslagna Border collies, alla är installerade och människorna pratar tråk och ännu mera tråk.

Men sen var det dags för mej att åka hem.

Käkade lite och sen har jag sovit och sovit ännu mer. Det tar på krafterna att träffa en massa nya kompisar och kolla att de fattar svampsökets hemligheter.

Ska vila mej i form nu för i morgon är det dags igen. Då ska vi till en annan skog och de ska lära sej ännu mera.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards