wilmablogghund

Alla inlägg den 26 juli 2021

Av Wilma Border collie - 26 juli 2021 18:00

Började precis som det ska. Jag fick alltså åka och hämta Basse i morse, ingen trist ensam morgonrunda här inte.

Hem till mej för gemensam frukost och lite prat om vad vi skulle hitta på idag.

Enligt matte skulle vi kolla en skog nu igen. Blir mycket sånt nu inför kurserna.

 

Här har vi inte varit sen tidningen intervjuade oss om vårt viktiga jobb och det var tretusen grader i skuggan.

Nu skulle vi kolla om kantarellerna möjligen hade överlevt ovädret..

 

Otroligt men sant!! De lever!! Visst lite torra men kommer svampvattnet som utlovat så blir det fart.

 

Självklart blev det ost. Vet inte varför matte pratar om att köpa ost i storförpackningar. Vi ska ha vår välförtjänta lön och jo det råkar visst gå åt en del.

 

Så fanns det en finluden stensopp också. Såna fanns det massor av förr då på den tiden när det föll svampvatten, men då var alla fulla med hyresgäster.

 

Otroligt inte en endast liten otrevlig larv i denna så den fick följa med hem.

Kollade en del mer viktiga hundsaker, men hade inte hänt nåt av värde.

 

Basse han gick och nosade i backen och sen satte han sej och tittade på matte med blicken. Får jag ost nu??

 

Kolla Basses fynd. Massor med små Svarat trumpetsvampar!! Och i denna hemska ökentorka. Förra året var det så uselt med dom att Basse knappt har sett några, men han kom ihåg att de lönar sej.

 

Basse fick självklart ost och inte nog med det. Medan han käkade sån så fick han efternamnet Svamphund. För att matte ska dela ut det måste en massa kriterier vara uppfyllda som att kunna hitta svampar alldeles på egen tass och en del annat. Jag fick mitt när jag hade hittat Champinjoner alldeles själv. Så numer delar jag och Basse efternamn och det kommer inte längre att heta att Basse är under utbildning, han är Svamphund opch enligt matte en superduktig sån.

 

Ge hit osten! Jag har faktiskt utbildat Basse eftersom han alltid gör allt som jag gör alltså ska jag också ha beröm.

 

Fortsatte i skogen, hittade fler kantareller som lever. Bra eftersom jag ibland har kurser här.

 

Tyvärr så blev det ovädershett, men vi fattade ett beslut.

 

Sjön för att dricka och enligt Basse bada. Gott vatten och enligt Basse mycket skönta att bada också.

 

Kollade av mer viktigt, men allt var som vanligt i perfekt ordning.

 

Bara för att fira Basses nya efternamn så samarbetade vi. Hittade en jättestor Finluden stensopp. Hur den har kunnat bli så stor i ovädret är en gåta. Men vi markerade den tillsammans och fick självklart en massa beröm och ost.

 

Jaha där inne är det minsann en Ekorre. Har du lust att komma och prata med oss? Vi är ganska ensamma och vill gärna ha sällskap. Asocial typ som bara försvann.

 

Tillbaka vid bilen så fick vi vatten, går åt mycket sånt nu i ovädret.

Åkte hem, var väldigt nöjda med dagens skogsrunda.

Käkade lite och sov.

Sen skulle vi iväg igen. Skulle till några som matte känner och lämna nåt. Perfekt för vi serverades varsitt gott tuggben. Brukar gå bra att tigga godis där och tuggbenen var utsökta.

I mrgon då är det äntligen dags. Hundtaxi ska köra runt i morgonbitti och sen är vi Flocken. Hoppas att ovädret håller sej borta så vi kan röja ordentligt tillsammans. Har massor att ta igen efter Alice evighetslånga semester

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards