wilmablogghund

Alla inlägg den 11 juli 2021

Av Wilma Border collie - 11 juli 2021 17:56

I morse hade inte ovädret hunnit slå till, var riktigt drägligt ute. Hade varit väldigt trevligt att åka på hundträff och mingla runt med alla kompisar som säkert hade massor med skoj. Men neligt matte så får jag vänta tills på lördag då är jag utsläppt ur fängelset igen. Verkligen på tiden, känns som om jag tillbringat massor med år i det.

 

Blev i alla fall skjutsad till skogen. Skulle kolla en av mina kursskogar. Bra val för här har jag inte varit sen jag hade kurs i höstas. Har så förtvivlat många skogar att hålla reda på  att det är inte alldeles enekelt att hinna med alla.

 

Så skönt äntligen på fria tassar, nu ska jag kolla vad som hänt under min långa frånvaro.

 

Hann inte långt innan det var dags för jobb. Kantarellerna hade minsann vaknat här också.

 

Jo jag minns att här brukar det minsann vara skogsfika. Har du nåt sånt med dej till fikasugen hund? Fick bara höra en massa usla mänskliga ursäkter om att det var inte väder för skogsfika idag och inte var det kurs heller. Om det hade varit kurs då hade jag minsann haft en massa kompisar att umgås med.

 

Fortsatte att kolla av skogen, Hade inte hänt så mycket av värde under min långa, långa frånvaro.

 

Jag borde ha haft Moha, Troy och Basse med mej här för hela skogen är full med stora blåbär. De som gillar att plocka såna skulle ha kunnat ha ett enormt party. Jag åt några stycken men det finns godare hundgodis.

 

Fast skogen är väldigt vacker enligt matte.

 

Jag jobbade hårt och mycket för överallt satt de. I bland försöker de gömma sej men ingenting undgår min nos inte.

 

Tack det var vänligt att du inte har slarvat bort min lön eller glömt att ge mej den. jag hoppas du är medveten om att den börjar vara ganska tom nu. det är dags för nu tub snart.

 

Eftersom kantarellerna i barrskog växer annorlunda än de Bleka jag hittade i går så fanns det inga bra stenar att hoppa upp på. Provade att liggmarkera i stället. Gick lika bra det, insåg att matte är ganska lättlärd för hon fattade att jag hade hittat nåt

 

Fick mycket beröm för de här. Många alldeles för små fortfarande så mycket står kvar och växer, kan vara lagom när det är dags för första kursen om en dryg månad.

 

Så var det dags igen, hade behövt ha lite kompisar med mej som hade kunnat avlasta mej en del.

 

Nä jag har inte svimmat av utmattning, kopplade bara av en stund med lite hundyoga. Mycket skönt och avslappnade i den mjuka mossan.

 

Dags för skrytbild, inte blev det lika mycket som i går inte- men om det faller en massa mer svampvatten så kommer det att bli massor här framöver.

 

Vattentjuven hade minsann inte hittat alla vattenpölar. Hittade en med utsökt gott lervatten. Passade på att svalka tassarna en del också.

 

Jaha, slut på det roliga, dags att gå till bilen och åka hem.

Fick passa bilen en srund medan matte var inne i affären och vände. Tänk hon kom tillbaka och hade köpt en ny osttub till mej!! Bra då slipper jag jobba oavlönat, ny god smak var det också så det blir bra detta.

Hem käkade och sov.

Gick på eftermiddagsrunda, då hade ovädret återkommit så det var äckligt hett igen.

Men jag hade så tur att Vivecas magiska fönter var öppet och jag fick minsann allt utsökt godis alldeles själv.

I morgon är det ordning i tillvaron igen för jag ska hämta Basse i morgon bitti helt enligt ruton och sen ska vi hitta på nåt tillsammans vad det nu blir.

Eftersom det inte gick att blogga i går kväll så ligger det inlägget under detta, jag fixade det i morse innan jag åkte till skogen.

Av Wilma Border collie - 11 juli 2021 07:54

I går vägrade bloggen att fungera men nu kan jag berätta vad jag gjorde i går.

Hade fallit en del välbehövligt svampvatten undernatten och kom en ny omgång när jag gjorde morgontoalett.

Sen skulle jag fördriva tiden med nåt. Det där med att det var lördag och en massa kompisar hemma hos Basse det var bara att förtränga.

 

Åkte i väg och började med att kolla om det hade vaknat nån Stjärnhovstryffel. Jodå det hade vaknat en sen sist.

 

Fick massor med beröm för väl utfört jobb.

 

Stor och fin var den, men det fanns bara den så vi skulle åka vidare.

 

Åkte till den där backen som har namn efter mej. Han bara kliva ur bilen så var det dags att jobba.

 

Där satt de minsann de bleka kantarellerna och bara väntade på att jag skulle hitta dom.

 

Det hade verkligen växt sen sist. Överallt så satt de. Jag jobbade hårt och mycket.

 

Bra detta för det ger massor med ost i lön. Mer ost till alla hårt arbetande hundar.

 

Så betämde jag mej för att utmana matte. Normalt när jag hittar så brukar jag nosa och sen peka med tassen var de finns. Men nu bestämde jag mej för att prova nåt nytt, det är altid trevligt att variera sej.

Alltså hoppade jag upp på en sten och förvänatde mej att matte skulle titta runt den.

 

Tänk matte hittade dom alldeles utan min inblandning och jag fick självklart ost för besväret.

 

Kom snabbt fram till att detta var en lönade metod så jag gjorde om det flera gånger. Kändes bra, stenar ger alltid godis och när det finns kantareller runt dom så blir det ännu mer.

 

Så var det dags för den obligatoriska skrytbilden. Tro nu inte att jag ställer upp på sån utan lön. Nä, nä här gäller minsann nyordningar. Jag ska ha lön för att fotas med mitt hårda arbete.

Skulle gå till bilen enligt matte för ovädret var tillbaka med full kraft.

 

Men det fortsatte att växa kantareller överallt. Bara det att nu upptäckte matte att hon hade slarvat bort MIN osttub!! Fullkomligt oförlåtligt, jag ska ha min lön!!

 

Bara att ta saken i egna tassar och gå och leta då. Självklart så hittade jag min osttub.

 

Fick självklart lön för att jag hittat det som klantmatte lyckats slarva bort. Ska skicka henne på kurs hon hon lär sej att hålla reda på mina tillhörigheter.

 

Eftersom jag hittat så mycket mer svamp sen den förra skrytbilden så blev det en till. Mitt hårsa slit måste dokumenteras.

Sen var det dags att åka hem, skulle egentligen ha gjort en sak till på väg hem men då var ovädret så vidrigt att matte vägrade och pratade om att det tar vi nån annan dag., bara väntar på att matte ska besluta vilken det blir.

Hem käkade lite och sov.

Gick på trist äckligt het eftermiddagsrunda.

Nu ska jag snart åka och kolla nån skog

Bara väntar på att matte ska besluta vilken det blir.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards