wilmablogghund

Alla inlägg den 2 juni 2021

Av Wilma Border collie - 2 juni 2021 18:01

Vanliga morgonrutinen, hämta Basse och morgonspringa.

Hem till mej, käka frukost och vänta på att få åka till dagens skog.

 

Vi skulle jobba på Sörmlandsleden men fick stå och vänta en stund medan det staplades en massa timmer.

 

Så framme nu ska vi kolla en massa viktigt. Typ om det vandrat hundar och så allt är bra för de som kommer att vandra.

 

Matte ägnade sej åt sin vanliga hobby. Vräka getingar de trodde att de skulle ha fyra bon i skärmskyddet. Men eftersom de inte ansökt om byggnadslov eller betalar hyra så försvann deras bon.

 

Basse rotade fram ett av våra gamla revben som han gömt där. Bra sysselsättning medan matte var upptagen.

När han var klar så tog jag hand om det.

 

Dassen de kan matte och Basse kolla. Jag la mej i gräset med revbenet. Matte vräkte ännu fler getingar, många bon har de byggt. De gör en massa nytta men ska inte alls bo varken i skärmskyddet eller på dassen.

 

Skulle vidare, var fångar för matte visste inte hur översvämmat det skulle vara längre fram.

 

Detta ska var en liten å, just nu är det en typ älv med strömmande vatten. Träden ska stå på land och inte ute i vattnet.

 

Hoppsan! Vi hade tänkt gå vår vanliga runda, men matte hade redan innan bestämt att den skulle vara oframkomlig. Vi gick några steg så sjönk spängerna ner under vattnet och jag höll på att halka i. För en gångs skull hade matte rätt. Fast hon pratade om bottenlös lera längre fram.

 

Lite till så kommer den föredetta ån, numera älven att rinna över bron istället för under den.

 

Är det verkligen möjligt? Ser jag detta?

 

Det var alldeles sant för i ett träd satt den en liten Ekorrvalp! Den pratade med mej!! Gensat vaknade hoppet, jag skulle så gärna pyssla om en sån och lära den att vara social. Men helt plötsligt försvann den.

 

Så äntligen på fria tassar. Skönt att kunna springa och röra oss fritt igen. Här trodde matte att vi skulle kunna gå utan större problem.

 

Basse han lyckades simma på ställen där det inte ens ska finnas vatten. Enligt honom alldeles perfekt och bra för vandrande hundar som vill bada extra mycket. Bara det att matte lagt nån varning i ledens FB grupp om att inte gå där vi var.

 

Andra sjön är också jättestor nu. Trädet framför Basse borde stå på land och inte ute i sjön.

 

Gå till bron är inte lätt för sjön är i vägen och vattnet är decimeterdjupt. Jag råkade prova, tänkte nämligen fortfarande gå min vanliga runda. Blev tillbaka kallad.

 

Lite till så ligger bron under vatten. Än så kommer det massor med vatten från skogen ner till sjön och dalgången så det stiger fortfarande.

 

Skulle gå samma väg tillbaka, då gjorde Basse ett enligt honom perfekt fynd. Jag ville ha det så det blev en del jakt.

 

Dålig bild men Basse med sitt superfynd, en gammal död Skata.  Matte hade en massa åsikter som inte ska upprepas.

 

Dessutom går det alldeles utmärkt att rulla på död Skata. Jag såg min chans men vi blev överlistade av matte. Hon började vifta med osttuben och den kan vi inte motstå. Vet inte vad som hände men helt plötsligt så var vi fångar och släpades från Skata.

 

Fast det är väldigt vackert i skogen nu när allt är så fint ljusgrönt.

 

Bara att gå till bilen som väntar. Basse sa att han hade behövt bada här men det fick han inte. Hörde nåt om att han minsann badat typ tusen gånger redan.

Åkte hem, sov ett tag och sen skulle vi fira lite.

Detta är den allra första bilden som finns på mej och Basse. Tagen för precis 2 år sedan. Vårt första möte. Dagen innan hade Basse flyttat till sin husse från Skåne . Liten valp på 8 veckor var han.

 


Mattes favoritbild från vår första träff. Basse sitter i mattes knä och jag visste redan då att han var min allra bästa kompis. Tänk.så mycket skoj vi har tillsammans nästan varje dag.

Vi fick smarriga revben för att fira våran vänskap.

Gick på eftermiddagsrunda, träffade människor vi känner och hade sån tur att Vivecas magiska fönster öppnades också.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards