wilmablogghund

Alla inlägg den 24 augusti 2020

Av Wilma Border collie - 24 augusti 2020 17:48

Ordning i tillvaron igen för jag fick åka och hämta Basse i morse.

 

Precis så här ska det vara på morgonen, dessutom underbart svalt väder så vi orkade leka utan att få värmeslag.  Alltså en alldeles perfekt början på dagen.

Var hemma hos mej ett tag, käkade frukost och pratade en hel del om helgen. Vi har inte träffats sen i fredags så det var minsann massor att prata om.

 

Så framme i dagens skog. Här har vi inte varit på många evigheter, tror det var nångång i våras så vi hade massor att kolla.

 

I skogen börjar det bli höst för de Röda flugsvamparna kommer. Enligt matte otroligt vackra.

 

Vi hade tassarna fulla, massor att kolla och ännu mer att prata om.

 

Detta ser så oskyldigt ut, men hade det varit ljud till bilden så hade ni hört hur Basse för en massa fullkomligt onödigt beröm av matte. Han visade nämligen var jag var nånstans, helt onödigt han behöver inte alls lära sej att skvallra om såna saker. Dessutom hade jag den onödiga Skvallermaskinen i halsbandet.

 

Ja jag spanar. Jag jobbade faktiskt hårt hela helgen och Ekorrspan är mycket avkopplande, fast den där Ekorre som faktiskt satt i trädet var av den vanliga asociala sorten så den drog.

 

Men varför går ni?? Vänta på mej, hörde nåt om att jag spanat väldigt länge och Basse sa att han hade annat att göra.

 

Enligt Basse så fanns det massor med intressanta dofter överallt. Under vår alldeles för långa frånvaro så hade det rört sej mycket i skogen.

 

Vi har minsann jobbat. Hittade massor med kantareller på ett ställe. Som genom ett under har dessa överlevt ovädret och var fina.

 

Titta inte en endaste torkskada och det föds en massa små också. Matte plockade en del del och vi fick självklart en massa beröm.

 

Jo jag behöver ost, jag balanserar på en gammal trädstam och det brukar ge ost. Fick ost,

 

De här stinkande Mandelriskorna de dyker minsann upp överallt. Brukar inte alls växa här, men i dag fanns de. Matte plockade till bättre behövande.

 

Struntade i stigarna och drog runt inne i skogen. Finns alltid en massa spännade att utforska där. Matte tittade efter några svampar som inte hade vaknat. Men lite mer svampvatten så kommer de säkert.

 

Passerade sjön, Basse skulle självklart bada medan jag nöjde mej med att dricka gott sjövatten. Så bra temperatur ute att jag kunde dricka bara för att det var gott inte för att det var för äckelhett.

 

Fortsatte i skogen till ställen där jag inte varit sen förra hösten och Basse har aldrig varit med i den här delen.

Han hittade mycket spännande.

 

Eländiga Skvallerbytta! Jag är längre bort och kollar ett spanträd och Basse skvallrar. Han kan lära sej vettigare saker.

 

Jodå matte hittade en Blomkålssvamp, årets första. Basse fick självklart prova att lukta på den för detta är en svamp som är bra att kunna om man är hund.

 

Är man duktig så blir det ost. När det smaskas ost från tuben uppstår ett speciellt ljud.

 

Inte för att jag varken hittat Blomkålssvampen eller ens markerat den men jag hörde hur Basse smaskade och ost tänker jag inte missa. Alltså avbröt jag spanadet och kom.

 

Vi fortsatte, hade fortfarande tassarna fulla med allt som skulle kollas.

 

Drack mer vatten i sjön. Vattentjuven har självklart härjat här också så det var bäst att passa på.

 

Provade några trädstammar, alla var lönande, alltså precis som det ska vara.

 

På väg mot bilen och vi har varit flera timmar i skogen. Men det var så skönt väder att vi hade ork kvar så vi kunde springa och leka.

Nu äntligen är det vårt fina väder så vi orkar med alla våra viktiga hundsaker. Nu ska vi ta igen allt vi missat under det långa ovädret. Har så många skogar som vi måste kolla och massor med annat viktigt att göra.

Hemma så somnade vi, matte påstår att vi snarkade, men det var säkert nån av hennes vanliga hörselhallucinationer. Vi snarkar aldrig.

Vanlig tråkrunda på eftermiddagen.

I morgon väntar en överraskning, enligt matte nåt som vi kommer att bli väldigt glada över.






Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards