wilmablogghund

Alla inlägg den 23 augusti 2020

Av Wilma Border collie - 23 augusti 2020 18:15

Tror att det äntligen är slut på ovädret nu. När jag var ute för morgontoalett var det svalt och skönt.

Var hemma och övervakade mattes grejande inna det var dags att möta eleverna för andra dagen.

 

Lille Chihuahua Nelson bad Rozzomatte om lite magkliande så han skulle orka med kursen och sen var det den där detaljen med att vi hundar aldrig blir kliade av våra människor.

 

Vi har inte ens kommit till stället där vi ska vara, men det växer lite kantareller efter stigen. Nelson han visade att gårdagens kunskaper sitter kvar för han hittade dom. Så finns det människor som tror att småhundar är obildbara.

 

Nu så är vi på fria tassar och jag ska visa Tryfflan och Rozzo en massa viktigt. Den här skogen kan jag väldigt bra.

 

Så nu börjar allvaret. Eleverna fick träna en del på det de gjorde i går medan jag hängde med matte för att kolla om de där kantarellerna vi hittade när vi rekade skog hade överlevt.

 

På en del ställen hade de tyvärr dött torkdöden, men det lilla svampvatten som fallit har gett resultat. De föds minsann nya små kantareller nu.

Mer svampvatten över alla mina skogar tack!

 

Hundarna jobbade bra med de som fanns. Människorna hittade faktiskt lite andra svampar som matte berättade om.

 

Äntligen! Dags för kursavsnittet skogsfika. Det är viktigt och min macka var mycket god.

 

Rozzomatte hade hittat en Gallsopp. Den kan förväxlas med Karl Johan men smakar som den heter. Rozzomatte fick provsmaka den under övervakning av Rozzo och Nelson.

 

Sen var det dags för mer träning. Jag kollade och alla jobbade så bra och var så duktiga.

 

Nelson han var en stjärna på detta. Hittade svamparna utan problem hela tiden.

 

Jo jag och Rozzo behöver energi. Jag har övervakat eleverna och Rozzo har jobbat bra. Ge oss nåt! Vi fick.

 

Det är jobbigt att ha kurs. Vi har hållit på länge och nu är jag trött. Men Rozzo tränar och Nelson kollar. I bland blev det lite märkligt med de två. Rozzo tränade med Nelsons människor och Nelson med Rozzomatte. Variation kallas det för kan vara trevligt att byta människa i bland.

 

Jaha alla timmarna har tagit slut och vi ska gå till bilarna igen. Det tar mycket på krafterna att lära sej nåt nytt så alla var trötta.

 

Ett allra sista ryck. Här fanns det också en del att träna på så eleverna letade svamp som om de aldrig gjort annat.

Vid bilarna så fick de sina diplom och så var det en massa tråkprat mellan människorna innan vi sklides åt.

 

Matte stannade vid affären på väg hem. Jag sov gott när hon kom tillbaka ut, det är jobbigt att ha kurs. Käkade lite när jag kommit hem sen somnade jag igen.

Var ute en kort kissväng, lyssande mest på när matte och Rottis Helga pratade tråk

I morgon är det Basse igen, ska bli mycket trevligt eftersom vi inte setts på hela helgen. Har hört nåt om att besöka en skog där vi inte varit på länge.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards